کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکنش ترکیه به تهدید ویران کردن اقتصاد این کشور از سوی ترامپ

24 دی 1397 ساعت 16:09

گروه بین‌الملل: سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از تهدید دونالد ترامپ، درباره با برخورد با نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا در سوریه انتقاد کرده است.


به گزارش بی بی سی، ابراهیم کالین، گفته است که این کشور انتظار دارد آمریکا به شراکت استراتژیک خود با ترکیه پایبند باشد. ترامپ پیشتر در توییتی هشدار داده بود که اگر بعد از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، ترکیه به نیروهای کرد حمله کند، آمریکا اقتصاد ترکیه را "ویران خواهد کرد". سخنگوی اردوغان در واکنش به این تهدید  ترامپ در توییتر نوشت "اشتباه مرگباری است که کردهای سوریه را با پ‌ک‌ک یکی بدانیم که در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا است و دهه‌ها است در خاک ترکیه شورش می‌کند."  کالین گفته خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشته است که "تروریست‌ها نمی‌توانند متحد و شریک شما باشند. ترکیه انتظار دارد آمریکا به شراکت استراتژیک خود پایبند باشد و نمی‌خواهد که این موضوع تحت‌الشعاع پروپاگاندای تروریستی قرار بگیرد."

ترکیه یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) را شاخه‌ پ‌ک‌ک یا "حزب کارگران کردستان" و یک "گروه تروریستی" می‌داند. ترامپ روز یکشنبه ۱۳ ژانویه در توییت دیگری هم نوشت که نمی‌خواهد کردها ترکیه را تحریک کنند. رئیس جمهور آمریکا گفت که روسیه، ایران و سوریه بزرگترین برندگان سیاست بلندمدت آمریکایی برای نابودی داعش در سوریه بوده‌اند چون این سه کشور و داعش "دشمنان طبیعی" هم هستند. او از تصمیمش برای خروج نیروهای آمریکایی دفاع کرد و گفت هرگونه بقایای داعش را می توان از "پایگاه های موجود اطراف" هدف گرفت. او نگفت که اگر ترکیه به یگان‌های مدافع خلق حمله کند چگونه اقتصاد این کشور را دچار مشکل خواهد کرد.

ترامپ همچنین به ایجاد یک "ناحیه امن ۳۲ کیلومتری" اشاره کرد؛ منطقه‌ای که به گفته باربارا پلت خبرنگار بی‌بی‌سی همان راه حلی است که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، سعی دارد بر سر آن مذاکره کند. تصمیم ترامپ در ماه پیش برای خروج فوری نیروهای آمریکایی از سوریه با انتقاد شدید داخلی و شوک متحدان آمریکا روبرو شد.  در تازه ترین واکنش، شاهزاده ترکی فیصل از عربستان سعودی به بی‌بی‌سی گفت که این اقدام آمریکا تاثیری منفی خواهد داشت چون باعث تثبیت بیشتر ایران، روسیه و حاکمیت بشار اسد خواهد شد. فیصل درست پیش از شروع بازدید مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا از ریاض اظهار نظر می‌کرد.

مایك پومپئو در پایان هفته گفت که تلفنی با مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، صحبت کرده و ابراز خوشبینی کرد که توافقی برای حفاظت از نیروهای کرد با ترکیه به دست آید. وزیر خارجه آمریکا در سفرش به ابوظبی گفت که آمریکا "حق مردم ترکیه و حق آقای اردوغان برای دفاع از کشورشان در برابر تروریست‌ها" را به رسمیت می‌شناسد اما افزود: "ما همچنین‌ می‌دانیم کسانی که در تمام این مدت کنار ما جنگیده‌اند مستحق حفاظت شدن هستند." هفته پیش رجب طیب اردوغان، درخواست آمریکا برای تضمین امنیت نیروهای کرد در سوریه را با لحنی تند رد کرده بود. او به اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، واکنش نشان می داد که گفته بود آمریکا در صورتی نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند که ترکیه موافقت کند از متحدان کرد آمریکا در شمال سوریه حفاظت کند و تضمین دهد که به نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق حمله نخواهد کرد.


کد مطلب: 169713

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/169713/واکنش-ترکیه-تهدید-ویران-کردن-اقتصاد-این-کشور-سوی-ترامپ

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir