کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لهستان: حق ماست که کنفرانس برگزار کنیم

24 دی 1397 ساعت 16:23

گروه بین‌الملل: در حالی که لهستان از برگزاری کنفرانس بین‌المللی آمریکا در لهستان دفاع کرده سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنشی دوباره گفت که «قطعاً واکنش جمهوری اسلامی ایران به این اقدام بسیار جدی و بدون هرگونه مماشات و ملاحظه‌ای خواهد بود».


وزارت خارجه لهستان در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود با اشاره به احضار کاردار این کشور در ایران اعلام کرد که «از نظر ما، جامعه بین‌الملل حق دارد درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و جهانی بحث و رایزنی کند». در این بیانیه تاکید شده که لهستان نیز حق خود می‌داند که کنفرانس مشترکی برگزار کند که هدف آن ایجاد بستر برای اقداماتی در راستای برقراری ثبات و رفاه در منطقه خاورمیانه است. وزارت خارجه ایران، روز شنبه کاردار لهستان در تهران را در اعتراض به کنفرانسی که قرار است از سوی آمریکا در آن کشور برگزار شود، احضار کرد. شبکه خبری اینترفکس به نقل از مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، هدف از این اجلاس را «ارتقای ثبات و آزادی در خاورمیانه با تاکید بر مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران» عنوان کرده است.
 

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران، برگزاری این کنفرانس را «اقدامی نادرست و برخلاف موازین حقوق بین الملل و غیرقابل توجیه» خواند. بهرام قاسمی، تاکید کرد که «قطعاً واکنش جمهوری اسلامی ایران به این اقدام بسیار جدی و بدون هرگونه مماشات و ملاحظه‌ای خواهد بود».  قاسمی اضافه کرد: «لهستان باید پاسخگوی عواقب این میزبانی باشد و مسئولیت تبعات و پیامدهای آتی مشارکت و میزبانی همایشی علیه یک کشور مستقل را بپذیرد مگر آنکه نهایتا دولت لهستان در یک حرکت خردمندانه سمت و سوی این نشست را به مسیری غیر از آن چه در دعوت‌نامه‌های خود بدان اشاره کرده است، تغییر دهد». قاسمی همچنین این اقدام لهستان را برخلاف مواضع اتحادیه اروپا خواند و هدف آمریکا از برگزاری این نشست را «تلاش برای ایجاد تفرقه و شکاف در بین اعضای اتحادیه اروپایی» دانست.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز دوشنبه خود نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه «آیا ایران اطلاعی از محتوای دعوتنامه‌های نشست ورشو و اینکه برای چه کشورهایی ارسال شده، دارد یا خیر؟»، گفت: «ما اطلاعات کاملی در مورد این نشست از طرق مختلف دریافت کرده‌ایم. در مورد اهداف و اقداماتی که برخی کشورها علاقه‌مند هستند در این نشست دنبال کنند اطلاع داریم.» وی ادامه داد: «ما در حال برقراری تماس‌هایی هستیم و بعد از تکمیل این تماس‌ها و همه آنچه که باید در این زمینه داشته باشیم در آینده نزدیک در این ارتباط با مردم بیشتر صحبت می‌کنیم.» پیش از این نیز وزیر خارجه، معاول اول رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به برگزاری این اجلاس اعتراض کرده بود. سازمان سینمایی در واکنش به برگزاری این کنفرانس «هفته فیلم لهستان در تهران» که قرار بود از هفتم تا دوازدهم بهمن در تهران و پس از آن در اصفهان، شیراز و مشهد برگزار شود را لغو کرد.

در همین حال، حسن فیروزآبادی، مشاور رهبری، گفت: «به احتمال زیاد کشورهایی که قدرت و شأن دارند، حاضر نشده اند زیر بار پیشنهاد آمریکا بروند، از این رو آنان از لهستان سوء استفاده کردند». وی اضافه کرد: «آمریکایی ها همان طور که از هیچ کدام از توطئه های خود نتیجه‌ای نگرفتند، از این کار زشت و بی ارزش نیز فایده‌ای نخواهند برد؛ اما لهستان در فضای بین المللی و در بین کشورهای منطقه آسیب خواهد دید». این کنفرانس بین‌المللی که ایالات متحده میزبانش خواهد بود قرار است در روزهای در ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه در لهستان برگزار شود. شبکه ده تلویزیون اسرائیل شامگاه جمعه ۲۱ دی خبر داده بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به کنفرانس بین‌المللی با محوریت ایران دعوت شده است. بر اساس این گزارش، افزون بر وزیران خارجه مصر و اردن، که کشورشان با اسرائیل روابط کامل سیاسی دارند، وزیران خارجه عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، مراکش و چند کشور دیگر به کنفرانس لهستان دعوت شده‌اند.


کد مطلب: 169715

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/169715/لهستان-حق-ماست-کنفرانس-برگزار-کنیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir