به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۱۶۹۸۱
پس از دیدار با وزیران خارجه 1+5

ظریف: تحریم‌ها باید به طور کامل رفع شود

گروه سیاسی: محمد جواد ظریف با بیان این که مذاکرات ایران و 1+5 سازنده بود، گفت که ملاقات کوتاهی در حاشیه این نشست با جان کری، وزیر خارجه آمریکا داشته است.
ظریف: تحریم‌ها باید به طور کامل رفع شود
وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدارش با وزیران خارجه عضو 1+5 و مذاکرات با آن‌ها در نشست مطبوعاتی کوتاهی خاطرنشان کرد در این نشست بر ضرورت رفع نگرانی‌ها و احقاق حقوق مردم ایران تاکید کردیم. او افزود: دیدگاه مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت استفاده از سلاح کشتار جمعی مورد تاکیدمان قرار گرفت و امیدواریم با برخورد مثبت همه طرف‌ها شاهد شکل‌گیری راه‌حل مورد قبول دو طرف باشیم تا بتوانیم کار را به پیش ببریم و پرونده هسته‌یی ایران به زودی حل شود. وزیر امور خارجه کشورمان در مورد دیدارش با وزیر خارجه آمریکا گفت: گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در دیدارهای بین‌المللی انجام این گفت‌وگوها و دیدارها معمول است و در آن بر ضرورت و اهتمام ویژه برای رسیدن به راه‌حل تاکید کردیم و انتظار می‌رود که بتواند مناقشات را در زمان مناسب حل کند.

ظریف با بیان اینکه تاکید کردیم که ما به تعهداتمان پایبند هستیم، افزود: آمریکایی‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند و به دنبال راه‌حل باشند و در سیاست خارجی خود از هوشیاری و آینده‌نگری استفاده کرده و حقوق مردم ایران را در نظر بگیرند. وزیر امور خارجه اضافه کرد: جان کری در این نشست از عزم اوباما برای پایان دادن به مساله هسته‌یی ایران سخن گفت. وی گفت: امیدواریم بتوانیم این حرف‌های مثبت را که در این مذاکرات شنیده شد، با دقت و هوشیاری در آینده به پیش ببریم و زمینه را برای حل مشکلات ایران فراهم کنیم.

ظریف تاکید کرد: تحریم‌ها باید به تدریج که جلو می‌رویم رفع شود و در قدم آخر همه تحریم‌ها به طور کامل چه تحریم‌های یک جانبه، چه تحریم‌های چند جانبه لغو شوند. وزیر امور خارجه یادآور شد: این اقدام در کوتاه‌ترین زمان باید صورت گیرد. وی در پاسخ به این پرسش که نشست ژنو در سطح وزیران خارجه کشورها خواهد بود؟ گفت: خانم اشتون در این نشست حضور خواهد داشت این که چه کسی به نمایندگی از شش کشور حضور داشته باشد را در آینده اطلاع رسانی می کنیم.

 وزیر امور خارجه گفت که با همتای آمریکایی‌اش دیدار کوتاهی داشته و در این دیدار جان کری گفته است که آماده است تا این مذاکرات و گفت‌وگوها به نتیجه برسد. محمدجواد ظریف روز جمعه که در پایان در نشست انجمن آسیا و اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفت‌وگوی کوتاهی با اعضای این نشست داشت، خاطرنشان کرد که به وزیر خارجه آمریکا تاکید کردم ضروری است که گفت‌وگوها به نتیجه برسد و منجر به عمل شود. وی با اشاره به دیدارش با نمایندگان کشورهای عضو 1+5 و کاترین اشتون خاطرنشان کرد: نشست خوبی برگزار شد، موضوعات مطرح شده بسیار عمیق بود. پذیرفتیم پروسه را سریع آغاز کنیم و به سمت آینده با هدف توافق درخصوص پارامترهای آن پیش رویم.

وزیر امور خارجه افزود: خواستیم در این گفت‌وگوها درباره برنامه و اهداف برای مثلا یک سال آینده صحبت کنیم. صحبت از گام‌ها کردیم و این که لازم است گام اولی برداشته شود تا دو طرف خواسته‌ها و نگرانی‌های‌شان را بگویند و سپس آن را در طول زمان یک ساله به پیش ببریم و بتوانیم آن‌ها را نهایی کنیم. ظریف اضافه کرد: ما خواستار حل سریع این موضوع بودیم اما اعضای دیگری بودند که می‌خواستند سریع‌تر از این انجام شود.

وزیر خارجه کشورمان گفت که در این دیدار جان کری رویکرد مثبتی داشت و نظرات اوباما را مطرح کرد. وی گفت که آماده است این پروسه را خودش از طرف آمریکا ادامه دهد و سپس جلسه‌ی کوتاه دوجانبه داشتیم که البته غیرطبیعی نیست و در عرصه‌های بین‌المللی همیشه پیش می‌آید که دست یک فرد را بگیریم و به کناری بکشیم و صحبت کنیم. ظریف گفت: آقای کری در این صحبت‌ها گفت که آماده است تا این مذاکرات و گفت‌وگوها به نتیجه برسد و من هم تاکید کردم که این پروسه جلو برود و به اختصار درباره مسائل دیگر هم صحبت کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت که این گفت‌وگوها باید با عمل انجام شود و امیدوار هستم که با چالش همراه نباشد. امیدوارم فرصتی باشد برای ایجاد اعتماد و جلو رفتن تا بتوانیم برای درک بهتر و حرکت به سمت جلو چالش‌ها را تبدیل به فرصت کنیم.
مرجع : ایسنا

امین پرسپولیسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۹:۳۹
ما امیدوار بودیم روحانی بره با برادر اوباما مذاکره که متاسفانه اینطور نشد . وضع این کشور هم درست نمیشه تا دکتر محبوب ما دکتر احمدی نژاد بیاد . والسلام (135497)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۰:۰۶
شما حالت خوبه امین جان؟ دکتر محبوب شما احیانا اگه بود با برادر اوباما مذاکره می کرد؟ بیشتر این سختی ها به خاطر خط و نشون های ناشیانه محبوب شما حاصل شد. (135510)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۵:۱۷
اگر واقعا عدالت بخواد اجرا بشه محبوبتون باید تشریف ببرند زندان به خاطر تمام مشکلاتی که برای کشور درست کردند (135673)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۹:۴۴
دنیا به گونه ای پیش می رود که ما نمیتوانیم خود را ایزوله کنیم و به بلوک شرق اجازه استعمار نوین را بدهیم. در راستای حفظ اعتبار ملی و افزایش رفاه عمومی، نه فقط قشر خاصی از جامعه که از این ایزولاسیون سیاسی و اقتصادی ذینفع می باشند، باید با همه کشورها رابطه داشت. (135501)