به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۱۶۹۸۲

توافق روسیه و آمریکا درباره قطعنامه سوریه

گروه بین الملل: منابع خبری از توافق روسیه و آمریکا درباره پیش‌نویس قطعنامه مربوط به امحای تسلیحات شیمیایی سوریه خبر دادند.
توافق روسیه و آمریکا درباره قطعنامه سوریه
مارک لیال، نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد اعلام کرد، که مسکو و واشنگتن در مورد پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص امحای تسلیحات شیمیایی سوریه به توافق رسیدند. در پی توافق پنج عضو دائم شورای امنیت بر سر پیش نویس قطعنامه سوریه، این شورا عصر روز جمعه پیش نویس مذکور را به رای می‌گذارد تا در صورت تصویب برای دمشق لازم الاجرا شود. در این پیش نویس روسیه نیز موافقت کرده تا در صورت عدم اجرای قطعنامه از سوی دولت سوریه، مجازات‌هایی علیه دمشق وضع شود. پیش نویس قطعنامه مذکور ساعت هشت عصر به وقت نیویورک در شورای امنیت مطرح می‌شود تا 15 عضو این شورا به آن رای دهند.

سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه عصر پنج شنبه اعلام کرد: ما با همپیمانان آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و چینی خود بعد از روزها مذاکره، بر سر قطعنامه سوریه به توافق رسیدیم. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با تایید این خبر گفت: اقدامات پایانی بر روی پیش نویس قطعنامه سوریه انجام شد و این پیش نویس برای رای گیری آماده شده است.

یک دیپلمات آمریکایی حاضر در سازمان ملل نیز اعلام کرد: روسیه پذیرفته تا قطعنامه‌ای قوی والزام‌آور درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه و برنامه‌های مرتبط با آن صادر شود و این قطعنامه یک قطعنامه تاریخی و بی‌سابقه در تاریخ شورای امنیت محسوب می‌شود. این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: قطعنامه‌ای که قرار است در شورای امنیت به رای گذاشته شود، دولت سوریه را تحت نظارت بین‌المللی قرار می‌دهد و تخطی از آن برای دمشق عواقبی به دنبال خواهد داشت.

در صورت تصویب این قطعنامه در شورای امنیت این اولین قطعنامه‌ای خواهد بود که درباره سوریه در این شورا تصویب می‌شود. پیشتر روسیه و چین پیش نویس چند قطعنامه علیه دمشق را وتو کرده بودند.کشورهای غربی سعی داشتند تا قطعنامه‌ای تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل علیه دمشق تصویب کنند که در آن استفاده از زور و نیروی نظامی برای مجازات سورسیه در نظر گرفته شده باشد که این امر با مخالفت روسیه مواجه شد.

در پیش نویس این قطعنامه به طور مشخص از دخالت نظامی یا اقدام نظامی علیه سوریه سخن به میان نیامده اما تاکید شده در صورتی که دولت دمشق به بندهای قطعنامه عمل نکند، شورای امنیت می تواند مجازات‌هایی برای دمشق در نظر بگیرد. مارک لیال، نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد در صفحه توییتر خود نوشت: پنج کشور شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد متن قطعنامه لازم‌الاجرای این شورا جهت امحای تسلیحات شیمیایی توافق کرده‌اند. ما امشب این متن را در شورای امنیت بررسی می‌کنیم.
مرجع : ایسنا

(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۳:۱۳
پس نجات جان مردم سوریه و پایان دادن به جنگ در این کشور چه می شود؟
انگار تنها چیزی که اصلاً مهم نیست جان مردم سوریه هست.
اگر نمی خواهید جنگ در سوریه پایان یابد،حداقل یک قطعنامه بگذرانید که کمکهای بشردوستانه به مناطق درگیری و محاصره شده برسد.
پس جامعه جهانی کی می خواهد فکری برای پایان جنگ و اتمام رنجها و آلام مردم سوریه کند؟ (135608)