به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۱۷۰۱۲۰

چشم انداز بازار مسکن در سال آینده

گروه اقتصادی: تحلیلهای کارشناسی از آینده بازار مسکن حاکی از آن است که احتمال جهش نرخ واقعی قیمتها بسیار بعید است اما رشد اجاره بها محتمل به نظر می رسد.
چشم انداز بازار مسکن در سال آینده
حداقل به چهار دلیل، بازار مسکن هم اکنون به طور کامل ظرفیت خود را در بخش فروش از دست داده و این روند در سال آینده نیز ادامه پیدا می کند. برخی گزارشهای میدانی حاکی از آن است که در روزهای اخیر برخی فروشندگان به تدریج قیمتهای پیشنهادی را به نرخ قطعی معاملات نزدیک کرده اند. کارشناسان معتقدند اگر افزایشی در سال آینده اتفاق بیفتد در بخش اسمی خواهد بود و رشد قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ پایین تر از نرخ تورم عمومی قرار می گیرد. اما به دلیل آنکه در سال جاری رشد اجاره بها کمتر از یک چهارم رشد فروش بوده، انتظار می رود بخشی از این فاصله قیمتی در سال آینده پر شود. گزاره محتمل این است که اجاره نشینها به مناطق پایین شهرها، حاشیه ها، واحدهای قدیمی تر و کوچکتر روی بیاورند و فضا برای ثبات قیمتهای فروش در مناطق متوسط به بالا فراهم شود.
مظنه واحدهای ۶۰ متری در تهران بر اساس معاملات دی ماه ۱۳۹۷
محله سن بنا قیمت (تومان)
آبشار دمار ۱۲ سال ۱۷۵ میلیون
بهداشت ۷ سال ۱۸۳ میلیون
چهارصد دستگاه ۱۲ سال ۲۶۰ میلیون
خلیج ۷ سال ۲۸۵ میلیون
پیکان شهر ۵ سال ۳۳۰ میلیون
ابوذر ۵ سال ۳۵۰ میلیون
وحیدیه ۱۲ سال ۳۸۲ میلیون
شهرک دریا ۱۴ سال ۳۹۲ میلیون
تهرانسر ۱۲ سال ۴۴۳ میلیون
مجیدیه ۷ سال ۴۸۰ میلیون
نارمک ۹ سال ۵۰۰ میلیون
شادمهر ۱۴ سال ۵۲۸ میلیون
امامت ۱۵ سال ۶۲۵ میلیون
ازگل نوساز ۶۶۰ میلیون
تهرانپارس ۹ سال ۶۷۷ میلیون
آپادانا ۱۰ سال ۷۲۰ میلیون
امانیه ۶ سال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون
بررسی معاملات شهر تهران از نظر موقعیت مکانی نشان می دهد خرید و فروش هم اکنون بیشتر در جنوب تهران و مناطق ۴ و ۵ انجام می شود. از سوی دیگر با توجه به رشد ۹۲ درصدی قیمتها، اندک متقاضیان واقعی به سمت آپارتمان‌های ارزان قیمت سوق یافته و به همین دلیل در آبان ماه و آذرماه شاهد سرایت گرانی به مناطق جنوبی تهران بودیم . اما این روند نیز نمی‌تواند پایدار باشد؛ چرا که توان طرف تقاضا در مناطق جنوبی به مراتب پایین تر از محله های شمال شهر است .از سوی دیگر گفته می شود مقایسه شاخص اجاره بها با قیمت واحد مسکونی نشان می دهد که قیمت املاک به بالاترین حد خود طی ۲۲ سال اخیر رسیده و احتمالا در نقطه اوج خود قرار دارد. بنابراین در ماه‌های آینده طبیعتا شیب صعودی قیمتها باید ملایم‌تر شود تا نهایتا در مسیر مستقیم یا حتی نزولی قرار گیرد.سلمان خادم المله ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ اظهار کرد: در ماههای پیش رو بعید است که از طریق تقاضای سفته بازی یا سرمایه گذاری منابعی وارد بازار مسکن شود. از سوی دیگر تقاضای مصرفی به دلیل افت ارزش پول ملی و افت توان خریداران اتفاق افتاده و این جریان نمی تواند مسیر خود را پرقدرت ادامه دهد. در این شرایط خریداران ناچارا به سمت واحدهای متوسط وکوچک متراژ می روند. همچنین شاهد کوچ به مناطق پایین تر و شهرکهای اطراف کلانشهرها خواهم بود. بخصوص کسانی که مستاجر هستند و توان مالی شان متناسب با افزایش قیمتها، رشد نکرده مجبور هستند به سمت واحدهای در استطاعت بروند.

وی افزود: در سال جاری متناسب با افزایش قیمت مسکن، اجاره بها افزایش نیافته و به همین دلیل احتمالا در سال آینده رشد جدی در بخش اجاره را خواهیم داشت.این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه قیمت و حجم  معاملات در نقطه ای متعادل می شوند که عرضه و تقاضا به هم نزدیک باشند، تصریح کرد: بسته های مکمل و کمکهای دولتی مفید است ولی اگر قرار است کمکی شود باید به ساخت و ساز در مناطق حاشیه شهرها اختصاص پیدا کند که قیمتها ارزان تر است. می توان خانه های کوچک متراژ در شهرهای جدید ایجاد کرد تا کسانی که توان خرید مسکن یا اجاره در کلانشهرها را ندارند صاحب مسکن مناسب شوند.خادم المله درخصوص پیش بینی از قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ گفت: به نظرم رشد واقعی قیمت بعید به نظر می رسد. شاید رشد اسمی کمتر از نرخ تورم داشته باشیم اما رشد واقعی قیمت، دور از ذهن است.بانک‌ مرکزی تازه‌ترین گزارش خود را از تحولات قیمت مسکن در آذرماه سالجاری منتشر کرد که بر اساس آن، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال جاری به ۶۸۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۶ و ۶۱.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در آذرماه سال ۱۳۹۷ معادل ۹میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴.۱ و ۹۱.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار مسکن