به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۱۷۰۱۳۴

اعلام دلیل بازداشت خبرنگار «پرس تی وی»

گروه بین‌الملل: دادگاهی در آمریکا تایید کرد که بازداشت گوینده زن تلویزیون «پرس‌تی‌وی» ایران با ادای شهادت در دادگاه مرتبط بوده و اتهامی متوجه او نیست.
اعلام دلیل بازداشت خبرنگار «پرس تی وی»
مرضیه هاشمی تاکنون دو بار برای ادای شهادت در دادگاه واشنگتن حاضر شده و هنوز روشن نیست که حضور او به عنوان شاهد در دادگاه تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. حسین هاشمی، پسر او بدون ارائه جزئیاتی از پرونده‌ای که مادرش درگیر آن است ابراز امیدواری کرد که ظرف یک هفته آینده روند شهادت خانم هاشمی پایان یابد. وی خاطرنشان کرده که برادر و خواهرش نیز طی هفته گذشته برای ادای شهادت به دادگاه فراخوانده شده‌اند. قوانین آمریکا به دادگاه اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز و سطح بالای اهمیت شهادت نسبت به بازداشت موقت شاهد اقدام کند. هاشمی که شهروندی آمریکایی است یکشنبه گذشته و پس از سفر به ایالات متحده با هدف ملاقات با اقوامش، بازداشت شد. او که ۵۹ سال سن دارد متولد آمریکاست و طی مدت زندگی در این کشور نام و نام خانوادگی ملانی فرانکلین را در اختیار داشته است. کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در نیویورک روز جمعه با صدور بیانیه‌ای خواستار روشن شدن دلیل بازداشت مرضیه هاشمی شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولتی نوشته تحقیقات که خانم هاشمی برای شهادت درباره آن به دادگاه برده شده مربوط به آنست که آیا شبکه پرس تی‌وی یک رسانه مبلغ دولت ایران است که در این صورت می‌بایست مطابق قانون "فعالیت دول بیگانه در خاک آمریکا" (FARA) تحت عنوان "عامل یک دولت خارجی" رسما در وزارت دادگستری آمریکا به ثبت می‌رسیده است. در یک سال گذشته چند شبکه روسیه چون آر‌تی و اسپوتنیک و چند شبکه چین چوت سی‌سی‌تی‌وی و حتی شبکه الجزیره قطر هم از سوی وزارت دادگستری آمریکا اخطار دریافت کرده‌اند که باید رسما فعالیت خود در خاک آمریکا را تحت عنوان "عامل یک دولت بیگانه" به ثبت برسانند. این قانون که حدود ۸۰ سال قدمت دارد در پی آگاه کردن مردم ایالات متحده نسبت به اخبار و انتشاراتی است که تولیدکنندگان آنها مستقیما با دولت‌های خارجی مرتبطند و برای آنها کار می‌کنند.