به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۱۷۰۱۳۷

حکمتیار نامزد ریاست‌جمهوری افغانستان شد

گروه بین الملل: گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان امروز(شنبه) با حضور در کمیسیون انتخابات افغانستان، به عنوان نامزد ریاست جمهوری در انتخابات آینده ثبت نام کرد.
حکمتیار با دو معاونش در کمیسیون انتخابات حضور یافت
حکمتیار با دو معاونش در کمیسیون انتخابات حضور یافت
به گزارش بی بی سی، حکمتیار فضل الهادی وزین از ترک‌تباران افغانستان و حفیظ الرحمن نقی از قوم تاجیک را به عنوان معاونان خود اعلام کرد و گفت که قرار بود با شماری از احزاب سیاسی افغانستان ائتلاف تشکیل دهد و به عنوان یک تیم واحد انتخاباتی در مبارزات ریاست جمهوری آینده حضور یابد.آقای حکمتیار ائتلاف‌ها را در افغانستان ناکام خواند و گفت که به دلیل ضعف و ناکامی این نوع ائتلاف‌ها مجبور شده که به صورت مستقل خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده کند. او درباره برنامه آینده خود گفت که معتقد به تقسیم قدرت در آینده نیست و باور دارد که یک نظام مرکزی قدرتمند می‌تواند افغانستان را نجات دهد.

حکمتیار گفت که دولت کنونی "برای صلح، حل بحران، رسیدگی به فقر و رفع گرسنگی" برنامه ندارد و تا "گلو در فساد غرق" است. او تاکید کرد که این نظام باید از طریق قانونی برطرف شود. به گفته او نظام فدرالی باعث تجزیه کشور می‌شود و نظام صدارتی نیز نتیجه معکوس داده است. او گفت درصورتیکه رئیس جمهوری افغانستان شود، طرح قانون اساسی را که خودش تدوین کرده به لویه جرگه برای تصویب خواهد داد. دیروز محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان بعد از ثبت نام گفت که در توافقنامه "تیم صلح و اعتدال" تعهد سپرده که در ظرف شش ماه تا یک سال قانون اساسی این کشور را تعدیل و نظام را تغییر دهد. آقای حکمتیار تغییر نظام را "جفا و جسارت" خواند.

او همچنین گفت که باید روند صلح افغانستان میان خود افغانها انجام شود و از طالبان نیز به دلیل اینکه اصرار دارد که مذاکره باید با خارجیان انجام شود، انتقاد کرد.برای ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فقط یک روز دیگر باقی مانده و تاکنون نه نفر به شمول، احمد ولی مسعود، محمد حنیف اتمر، عبدالطیف پدرام، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، عنایت الله حفیظ، زلمی رسول، نورالحق علومی و فرامرز تمنا برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ثبت نام کرده‌اند. روند ثبت نام نامزدان از اول جدی/دی آغاز شد و یک روز به پایان آن باقی مانده است.