به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۱۷۰۱۴۲

ایران - عمان؛ نبرد انتقامی برای صعود بزرگ

گروه ورزشی: تیم ملی ایران در شرایطی به مصاف عمان می‌رود که 15 سال پیش با این تیم در مرحله گروهی روبرو و با نتیجه 2-2 برابر عمان متوقف شد.
ایران - عمان؛ نبرد انتقامی برای صعود بزرگ
به گزارش "ورزش سه"، صدرنشینی در گروه چهارم جام ملت های آسیا باعث شد تا شاگردان کارلوس کی روش به جای تقابل با تیم ملی قطر یا عربستان، به سمت دیگر جدول بروند و منتظر تلاش تیم های سوم باشند. در نهایت تیم ملی عمان موفق شد با پیروزی پرگل برابر ترکمنستان خود را به یک هشتم نهایی برساند تا یک بار دیگر تیم های ایران و عمان در جام ملت های آسیا به مصاف هم بروند.
 
دومین تقابل ایران با عمان
 در تاریخ جام ملت های آسیا ایران تنها یک بار با تیم ملی عمان دیدار کرد و آن هم در جام ملت های سال 2004 بود که شاگردان برانکو ایوانکوویچ در دومین بازی مرحله گروهی به مصاف تیم میلان ماچالا رفتند و نتیجه ای بهتر از 2-2 کسب نکردند. در آن دیدار معروف ایران با ابراهیم میرزاپور، یحیی گل محمدی، رحمان رضایی، علی بداوی، محمد نصرتی، محمد علوی، مهدی مهدوی کیا، جواد نکونام، علی کریمی، علی دایی و آرش برهانی به زمین رفت.  در دقیقه 31 روی غفلت مدافعان ایران و در صحنه ای مشکوک به آفساید مهاجمان تیم عمان با میرزاپور دو به تک شدند و عماد علی توانست دروازه ایران را باز کند. 9 دقیقه بعد یک سانتر از سمت راست دفاع ایران راه را برای گل دوم باز کرد و بازهم در میان ناباوری مدافعان ایرانی و از بین یحیی گل محمدی و رحمان رضایی سرزن، عماد علی گل دوم را هم به ثمر رساند تا کار برای برانکو ایوانکوویچ حسابی پیچیده شود. ابراهیم میرزاپور دروازه بان تیم ملی ایران در نیمه اول هیچ سیوی نداشت و هر دو توپی که روی دروازه اش آمد منجر به گل شد. البته او در گل اول نقشی نداشت اما روی گل دوم و ضربه سر عماد علی می توانست بهتر عمل کند.
 
یکی از مهم ترین اتفاقات این مسابقه در اواسط مسابقه رخ داد. جایی که پس از خطای رحمان رضایی روی مهاجم عمان، او به سمت علی بداوی رفت و مشاجره لفظی با دفاع چپ تیم ملی را شروع کرد. لحظاتی بعد اتفاقات بدتری هم رخ داد و کار این دو به درگیری فیزیکی کشید که البته با دخالت بازیکنان باتجربه خاتمه یافت. دقایقی پس از این درگیری برانکو علی بداوی را از زمین بیرون کشید و ستار زارع را به جای او فرستاد. بداوی در نیمه نخست هم روی یک صحنه با بازیکن حریف درگیر شد و به نوعی در این مسابقه عصبی بازی می کرد. رحمان رضایی در نیمه نخست چند پاس رو به جلوی اشتباه داد که یکی از آن ها در ادامه منجر به گل نخست تیم ملی عمان شد. ایران در نیمه اول خیلی نتوانست موقعیت روی دروازه حریف خلق کند و علی رغم شکل هجومی در 45 دقیقه نخست، روی دروازه عمان خطرساز ظاهر نشد.
 
تغییری که ایران در نیمه دوم نسبت به نیمه اول داشت، خروج آرش برهانی بود. مهاجم تیم پاس تهران در ترکیب اصلی زوج علی دایی در خط حمله بود اما بسیار متزلزل نشان داد و حتی در کنترل توپ های ساده نیز ناتوان ظاهر شد. به جای او رضا عنایتی آقای گل لیگ به زمین آمد که از قد و قامت بلندتر و قدرت سرزنی خوب بهره مند بود و می توانست در حملات ثمربخش تر باشد. این اتفاقات ناامیدی را در بین هواداران ایرانی بیشتر کرد. ایران نمایش دلچسبی را ارائه نمی کرد اما دقیقا لحظاتی بعد روی حرکت تکنیکی علی کریمی در محوطه جریمه و فریب زیبای مدافع تیم عمان، او به زیبایی دروازه حریف را گشود و اختلاف را در فاصله یک ساعت تا پایان مسابقه به یک گل رساند.
 
 در حالی که اکثر فوتبال دوستان شکست را پذیرفته بودند، سانتر ستاره تیم هامبورگ روی سر محمد نصرتی نشست و ضربه او در شرایطی که دروازه بان حریف خروج اشتباهی داشت، در درون دروازه عمان قرار گرفت تا ایران در دقیقه 90 به یک امتیاز ارزشمند دست پیدا کند. در این مسابقه اگرچه تمام بازیکنان تلاش بسیار زیادی برای بازگشت ایران به مسابقه انجام دادند اما این نکته قابل کتمان نیست که درخشش 2 ستاره لژیونر ایران یعنی علی کریمی و مهدی مهدوی کیا باعث بازگشت تیم ملی شد. مهدوی کیا که آن زمان در هامبورگ بود و علی کریمی نیز یک سال بعد به بایرن مونیخ رفت تا جمع ایرانی ها در بوندس لیگا جور شود.
 
بدترین بازی ایران در جام ملت های 2004؟
 بازی با عمان را بسیاری بدترین نمایش ایران در جام ملت های آسیا 2004 می دانند؛ جامی که ایران برای چهارمین بار در آن به مدال برنز رسید و شاید اگر ناداوری بازی نیمه نهایی نبود، می توانست به مقام قهرمانی هم برسد. ایران در آن بازی در فرآیند دفاعی نامستحکم نشان داد و همچنین از موقعیت سازی هم عاجز بود. این اتفاق در حالی رقم خورد که شاگردان برانکو ایوانکوویچ پیش تر با ارائه فوتبالی تماشاگر پسند تایلند را 3-0 بردند و در ادامه نیز کره و بحرین را 4 تایی کردند و در مجموع تیم خوبی نشان دادند.
 
 گل هایی که حکم به صعود ایران دادند
 شاید نتیجه 2-2 مقابل عمان یک نتیجه ضعیف برای ایران باشد اما همان کامبک تاریخی حکم به صعود تیم ملی ایران داد چرا که در صورت پیروزی عمان، آن ها با 6 امتیاز در رده دوم قرار می گرفتند و ایران با 4 امتیاز پایین تر از ژاپن و عمان، برای دومین بار در تاریخ از صعود به مرحله حذفی باز می ماند و در کمال شگفتی، عمان و ژاپن راهی مرحله بعد می شدند.
 
انتقام ماچالا و کره جنوبی از پیم وربیک
 تنها تقابل ایران و عمان همان بازی جام ملت های 2004 بود و عدم پیروزی مقابل عمان در تاریخ جام ملت ها اتفاقی منفی برای فوتبال ایران است و حالا شاگردان کارلوس کی روش فرصت شکستن این طلسم را دارند. نکته دیگر این که 12 سال قبل، پیم وربیک سرمربی فعلی تیم ملی عمان با هدایت تیم ملی کره جنوبی موفق شد ایران را در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا 2007 شکست دهد و حالا ملی پوشان ایرانی فرصت گرفتن انتقامی سخت از پیم وربیک را هم دارند.
 
اولین برد در مرحله حذفی پس از 15 سال
 تیم ملی ایران سابقه 3 قهرمانی، 4 عنوان سومی و یک مقام چهارمی را دارد اما با این حال در 3 دوره اخیر این رقابت ها نتوانسته بردی در مرحله حذفی کسب کند و در همان بازی یک چهارم نهایی مقابل رقبا مغلوب شده است. آخرین بار شاگردان برانکو ایوانکوویچ با کسب پیروزی مقابل کره جنوبی در دیدار تاریخی جام ملت های آسیا 2004 توانستند راهی مرحله حذفی شوند؛ همان تورنمنتی که ایران در آن مقابل عمان متوقف شد و حالا پس از 15 سال شاگردان کارلوس کی روش می خواهند با غلبه بر همین تیم ملی عمان، یک برد ارزشمند در مرحله حذفی کسب کرده و به جمع 8 تیم برتر جام ملت های آسیا راه یابند.