به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب : ۱۷۰۱۴۳

سازمان ملل: ایران به شکل غیرقانونی به حوثی‌های یمن کمک کرده است

گروه بین‌الملل: کارشناسان سازمان ملل در گزارش بررسی جنگ یمن در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده‌اند که ایران به شکل غیرقانونی با ارسال سوخت به یمن، به شورشیان حوثی کمک کرده است.
سازمان ملل: ایران به شکل غیرقانونی به حوثی‌های یمن کمک کرده است
در این گزارش همچنین آمده است که هر دو طرف درگیر در جنگ یمن در عملیات نظامی و دستگیری‌های بدون محاکمه، قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند. این گزارش ۸۵ صفحه‌ای به شکل رسمی منتشر نشده، اما برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله خبرگزاری فرانسه، نسخه‌ای از آن را رویت کرده‌اند. کارشناسان سازمان ملل سال گذشته نیز در گزارششان به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بودند که ایران قطعنامه تحریم تسلیحاتی یمن را زیر پا گذاشته است.در گزارش جدید، وضعیت یمن "بسیار شکننده" تصویر شده و آمده که این کشور در مسیر "یک فاجعه بشری و اقتصادی" در حرکت است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این گزارش آمده که "تعدادی شرکت کوچک، درون و بیرون یمن" از حساب‌ها و اسناد جعلی برای ارسال سوخت به حوثی‌ها استفاده می‌کنند. بر اساس این گزارش، این سوخت به کسانی اهدا می‌شود "در فهرست تحریم سازمان ملل" قرار دارند. در گزارش کارشناسان سازمان ملل آمده است: "درآمد ناشی از فروش این سوخت برای تامین هزینه‌های نظامی حوثی‌ها در جنگ استفاده می‌شود." این گزارش می‌افزاید که این سوخت از "بنادری در جمهوری اسلامی ایران و با مدارکی جعلی" به یمن فرستاده می‌شوند تا بتوانند تحریم‌های سازمان ملل را دور بزنند.

کارشناسان سازمان ملل پیش از این در یکی دیگر از گزارش‌هایشان به شورای امنیت، میزان سوخت اهدایی ایران به حوثی‌ها را "ماهانه ۳۰ میلیون دلار" تخمین زده بودند. ایران به طور مرتب کمک نظامی به شورشیان حوثی‌ها را رد کرده است. این گروه از سال ۲۰۱۴ میلادی کنترل صنعا پایتخت یمن را به دست گرفت و از آن زمان جنگ داخلی یمن آغاز شد. این جنگ به دلیل حمایت نظامی عربستان و برخی متحدانش از جمله امارات از دولت یمن، ابعاد وسیعی پیدا کرد و تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در آن کشته شده‌اند. کارشناسان سازمان ملل در گزارش اخیرشان می‌گویند که در جریان تحقیقات، پنج بمباران نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان را بررسی کرده‌اند.

در یکی از حملات به یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان، ۲۹ کودک که همگی سنشان کمتر از ۱۵ سال بود کشته شدند. کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که بر اساس یافته‌های آنها، ائتلاف به رهبری عربستان در چهار مورد از جمله حمله به اتوبوس مقصر بوده‌اند. بر اساس بررسی سازمان ملل در آن حمله در مجموع ۴۳ تن کشته و ۶۳ نفر زخمی شدند. کارشناسان سازمان ملل همچنین به این نتیجه رسیده‌اند در حمله پنجم، ائتلاف به رهبری عربستان "احتمالا مسئول" بوده است. در آن حمله نیز ۱۴ غیرنظامی از جمله هفت کودک کشته شدند.

نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان مسئولیت برخی از این حملات از جمله حمله به اتوبوس را پذیرفته و اعلام کرده که درباره این اتفاق تحقیق می‌کند. اما کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که اطلاعاتی درباره این تحقیقات یا محاکمه مقصرین این حملات به دستشان نرسیده است. اخیرا شورشیان حوثی و نیروهای دولتی یمن بر سر عقب‌نشینی شورشیان از بندر استراتژیک حدیده به توافق رسیدند. این توافق صلح به امیدواری‌هایی برای پایان جنگ یمن دامن زد.
کارشناسان سازمان ملل می‌گویند در حال حاضر هیچ یک از طرفین از نظر نظامی توان شکست دادن طرف مقابل را ندارند.
برچسب ها: حوثی‌ها یمن