به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ساعت ۱۸:۳۱
کد مطلب : ۱۷۰۱۴۵
خدا را شکر تحریم بهانه‌ای برای گران‌فروشی خودروسازان وطنی شد

چرا پراید ۲۱ میلیونی یک هفته‌ای ۳۶ میلیون تومان شد؟

گروه اقتصادی: خریداران بلاتکلیف خودرو این روزها با سوال‌های متعددی روبه رو هستند که هیچ کس پاسخگوی آنها نیست. مگر چه اتفاقی در کشور افتاده که پراید ۲۱ میلیون تومانی به ۳۶ میلیون تومان رسیده است؟ مردم می‌گویند: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و شورای رقابت چه کار می‌کنند؟ چطور قیمت ها یک شبه این همه افزایش پیدا کرد؟ اگر تعدادی از خودروها تولید ملی بود چرا خودروسازان به بهانه خرید قطعه از خارج و افزایش نرخ ارز قیمت ها را گران کرده‌اند؟ جالب اینجاست می‌گویند ما سود پول‌هایتان را می‌دهیم! مگر ما سود بانکی می‌خواستیم ما خودرو خریده بودیم.
چرا پراید ۲۱ میلیونی یک هفته‌ای ۳۶ میلیون تومان شد؟
به گزارش تسنیم، در دی ماه امسال سرانجام خودروسازان توانستند مجوز افزایش قیمت محصولات مشمول قیمت گذاری خود را از دولت دریافت کنند و بلافاصله بعد از چراغ سبز دولت لیست جدید قیمت‌ها  را اعلام کردند. مشاهده این لیست  یک شوک بزرگ برای خریداران بلاتکلیف خودرو بود، چراکه باید محصولات خود را با چندین ماه تأخیر آن هم با هزینه زیادی از شرکت‌ها دریافت کنند. جالب اینجاست که با وجود این افزایش قیمت‌ها هنوز شرکت‌ها اقدامی برای تحویل خودروها انجام نداده‌اند و مردم همچنان سرگردان و بلاتکلیف هستند.
مردم این روزها با سوال‌های متعددی روبه رو هستند که هیچ کس پاسخگوی آنها نیست. چرا و براساس کدام استدلال کسی که باید خودروی خود را مهرماه تحویل می‌گرفت، مشمول افزایش قیمت‌ها شده و رقم بالایی را به شرکت پرداخت کند؟ مطابق کدام استدلال ثبت‌نامی‌های قبل از شهریور ماه امسال مشمول افزایش قیمت نیستند اما خریداران بعد از شهریورماه باید هزینه بالایی را برای دریافت خودروی خود به شرکت بدهند؟ چرا خودروسازان پیش‌بینی کمبود قطعه را نداشتند و اگر خودرو ندارند چرا مدام طرح فروش گذاشته و مردم را سرگردان می‌کنند؟
بی پاسخ ماندن بسیاری از سوالات خریداران از سوی وزارت صنعت و خودروسازان باعث شده تا هر روز شاهد تجمع‌های مردم مقابل شرکت‌های خودروساز و وزارت صنعت باشیم، اما متأسفانه هنوز نتیجه مثبتی برای احقاق حقوق خریداران حاصل نشده است. جالب اینجاست که وزیر صنعت در واکنش به اعتراض 26 دی خریداران خودرو در مقابل این وزارتخانه گفته است: "خودروهایی که پیش از این با قیمت قطعی پیش‌فروش شده‌اند، مشمول افزایش قیمت‌های جدید نمی‌شوند. ما در کنار مردم و مطالبه‌گر حقوق مردم از خودروسازان هستیم و حتی در جلسات روزهای اخیر به جد از مدیران دو خودروساز بزرگ خواسته‌ایم که براساس قراردادها روند تحویل خودروها تسریع شود. قراردادهای قطعی مشمول افزایش قیمت نمی‌شود".
اما بلافاصله بعد از این اظهارنظر وزیر صنعت، شرکت سایپا در اقدامی عجیب لیست 22 دی ماه محصولات خود را به روز و افزایش دوباره قیمت ها را برای خانواه پراید، ساینا و تیبا اعمال کرد. همین امر عاملی شده تا سطح نارضایتی مردم از خودروسازان افزایش پیدا کرده و بلاتکلیفی آنها بیشتر از گذشته شود. در حال حاضر این سوال برای خریداران مطرح است که چه اتفاقی در کشور افتاده که پراید 21 میلیون تومانی به 36 میلیون تومان رسیده است.
در ادامه این گزارش بخش هایی از گلایه های مردم از افزایش دوباره قیمت محصولات سایپا را می‌خوانید:
صمدی: افزایش قیمت ها تا 89 درصد براساس کدام استدلال بوده است؟ افزایش یکباره معنی ندارد. اگر ما می‌دانستیم قیمت‌ها تا به این حد افزایش پیدا می‌کند قاعدتاً ثبت‌نام نمی‌کردیم و همان موقع یک خودرو از بازار می‌خریدیم.در حال حاضر اصلاً نمی توانیم ماشینی بخریم. 

*می‌گویند انصراف بدهید مگر می‌شود با این پیش پرداخت‌ها خودرویی خرید
محمدی: دیگر هیچ کارمند یا کارگری با این قیمت‌ها نمی تواند خودرو بخرد. زمان تحویل خودروی من مهر بود، چرا شرکت در همان زمان خودرو را به ما تحویل نداد یا حداقل قیمت‌های همان روز را در دعوت‌نامه‌ها تعیین و به ما اعلام نکرد؟ الان که چند ماه از زمان تحویل گذشته می‌گویند باید پول بیشتری پرداخت کنید تا خودرو را  آن هم با تأخیر بیشتر به شما تحویل دهیم.

می‌گویند انصراف بدهید ما با دریافت پول خود کدام محصول را بخریم؟
نوری : براساس کدام استدلال و قانون شهریور ملاک اعمال قیمت‌های جدید قرار گرفته است؟ همه خریدارانی که موعد تحویل خودروی آنها قبل دیماه است یک وجه مشترک دارند و قبل از افزایش قیمت ها خودرو ثبت نام کرده‌اند‌، حالا چرا یکی با قیمت‌های قبلی و دیگری با قیمت‌های جدید خودروی خود را تحویل بگیرد؟ اگر قرار بر رضایت مشتری است ما که دیگر نمی توانیم با این قیمت‌ها خودروهای ثبت نامی خود را تحویل بگیریم و مجبور به انصراف هستیم. چه کسی جبران ضرر خریداران را می‌دهد؟ پول ما ارزش خود را از دست داده و برای خرید خودرو باید چندین برابر پول پرداخت کنیم.
*چرا خریداران باید توان قطعه نداشتن خودروها را پرداخت کنند؟
نصیری: اگر من پول داشتم که در طرح پیش‌فروش این شرکت‌ها ثبت‌نام نمی‌کردم. به دلیل عدم نقدینگی کافی مجبور به پیش‌خرید خودرو شدم، اما امروز نه می توانم خودرو بگیرم و نه پولم آنقدر ارزش دارد که بتوانم محصول دیگری را خریداری کنم. چرا مشتریان باید تاوان قطعه نداشتن خودروساز را بدهند؟ چه کسی جواب خریداران را می دهد‌؟ در یک معامله باید ضرر متوجه دو طرف باشد. الان خریدار هیچ گناهی نداشته و  فروشنده است که خلف وعده کرده و جالب است که فقط خریدار دارد ضرر می‌کند.
کریمی : وقتی خودروسازان قیمت کارخانه را به بازار رسانده‌اند یعنی قیمت بازار مورد تایید آنهاست و خود آنها قیمت‌ها را گران کرده اند. در حالی که مدعی هستند قیمت بازار باید کاهش پیدا کند بالاخره ما کدام را باور  کنیم قیمت ها باید پایین بیایدیا نه؟ وضعیت امروز نشان می‌دهد قیمت بازار هم دست خود خودروسازان است. خودروی ما را دیر تحویل دادند تا قیمت‌ها در بازار گران شود.
*اگر ماشین ندارید چرا مدام طرح پیش فروش خودرو می‌گذارید؟
حسینی‌: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و شورای رقابت چه کار می‌کنند؟ چطور قیمت ها یک شبه این همه افزایش پیدا کرد؟ اگر تعدادی از خودروها تولید ملی بود چرا خودروسازان به بهانه خرید قطعه از خارج و افزایش نرخ ارز قیمت ها را گران کرده‌اند؟ جالب اینجاست می گویند ما سود پول هایتان را می دهیم مگر ما سود بانکی می خواستیم ما خودرو خریده بودیم.
*انصاف و وجدان هم خوب چیزیست چطور مابقی خرید پول پراید را بدهیم؟

ساحل: جنسهای بنجل سایپا رو کی می‌خرید؟ مردم ضعیف. آفرین به این شرکت، آفرین به این دولت... .

سام: لطفا به مسئولین بگویید با این درآمدهایی که قشر کارگر جامعه دارند آیا می‌توانند با این روش قیمت‌گذاری برای رفاه و معیشت خانواده که در نهایت منجر به استحکام کانون خانواده میگردد خودروی پراید را که بی‌کیفیت ترین خودروی جهان است خریداری نمایند؟

 شرفی: به چه دلیل خودروی تحویل شهریور باید بعد از چهار ماه و با قیمت 25 دی ماه واگذار شود؟ با اینکه این خودروها تیرماه ثبت نام شده چرا همه ساکتند؟؟

مهدی :مورچه چیه کله پاچش چی باشه ادم 30تومن به پراید بده سایپا چه فکری کردی؟
ناشناس : یک نفر وجود ندارد از دولت سوال کند چرا دروغ گفتید؟ به سایپا بگویید «اگه خودرو با قیمت های قبل برات به صرفه نیست فقط و فقط پراید تولید کن » بعد از مدتی شاخ و شانه کشیدن.. خودرو تولید میکنه با قیمت قدیم اونم به این خاطر که اجازه بدهند تا برلیانس و کوییک و ال 90 تولید کنه. 
*دیگه شورشو در‌آوردن من همین فردا انصراف می‌دهم

جاهد: تمام مسئولین در تمام مصاحبه ها در ظاهر به‌فکر گرانی و... هستن اما در پشت ... فقط بلدید قیمت ها رو هر روز گران کنید سازمان حمایت و صمت تمام این افزایش قیمت‌ها رو دارن کنترل میکنن.

علی : باسلام معلوم نیست چی به چی هست، یه روز قیمت ها رو اعلام میکنن یه روز دیگه پشیمون می‌شن دوباره اعلام میکنن. هروقت هر کاری دلشون می‌خواهد انجام می دهند. خدارو خوش میاد من جوون تکلیفم چیست؟

صالحی : این افزایش هیچ توجیه اقتصادی ندارد و غیرقانونی است. ولی از آنجا که خودروسازان با حمایت دولت این افزایش ها را انجام می دهند، دولت هم شریک جرم آنها است. این دولت بدترین عمل اقتصادی پس از انقلاب را داشته. تورم و بیکاری کمر ملت را می شکند و دولت عین خیالش نیست.
اصغری: مسئولین خوابند خودروسازان خودروهای بی‌کیفیت را دوباره گران کردند.
مصطفی : واقعا چه رابطه‌ای بکار بردن. من دهه هفتادی با هزار بدبختی پول جمع کردم. مرداد نوشتم تا یه ماشین سوار شم و بازم کلی سعی خودمو کردم که بقیه پولشو تا اسفند جمع کنم، حالا فقط باید انصراف بدم خب مسئولین ما که درآمدمون فرق نکرده از کجا 23 میلیون دیگه جمع کنم!!

امین : یعنی دیگه شورشو درآوردن من همین فردا انصراف می‌دم.
محسن : ملت ایران اگه نخوان خودروی ملی داشته باشن چیکار باید کنن؟؟ چرا به بهانه اشتغال و حمایت از تولید داخلی به حق مردم تجاوز می‌شه؟ وقتی رهبر انقلاب فرمودن از تولید داخل حمایت کنید منظورشون این بود که از تولید با کیفیت داخلی حمایت بشه چرا صحبت های رهبری را اجرا نمی کنید؟؟
*خدا را شکر تحریم بهانه‌ای برای گران‌فروشی شد
کارگر بیکار : خدا را شکر تحریم بهانه‌ای شد برای خودروسازها و دولت برای گران‌فروشی. دلار ارزان شده، چرا قیمت ماشین مدام تغییر می کند. شرکتی که مطمئن نیست قطعه ندارد چرا پیش فروش می کند؟
قنبری :  14 میلیون پیش پرداخت برای خرید تیبا در شهریورماه پرداخت کردم، قرار شد آذرماه خودرو به دست ما برسد اما حالا یک ماه از موعد مقرر گذشته نه خبری از دعوت نامه و نه از خودرو است. هر شب قیمت هم مثل دلار در حال تغییر است. اگر همین پول را صرف خرید کالای دیگری می کردم الان این همه ضرر نمی‌کردم. الان در برزخ هستم می‌خواهم تلاش کنم حواله خودم را بفروشم. من می خواستم به تولید داخل کمک کنم، اما آنها با خلف وعده‌ها نگاه کاسب‌کارانه به تحریم ها داشته و اطمینان مردم را از بین می‌برند.
*با منت ماشین می فروشند؛ مگر چه اتفاقی افتاده است؟
تهرانچی : چطوری رویشان شده. خودرویی که از نظر کیفیت هیچ تغییری نکرده چرا باید مدام گران شود. خود مسئولان خودروسازی چند سال پیش اعلام کردند سوار این پراید نمی‌‌شوند، حتی  قرار بود اصلاً تولید نشود، چرا بار دیگر مجوز تولید پیدا کرده و با منت بسیار هم می‌گویند که ارزان ترین ماشین در جهان است و هر روز قیمت آن را افزایش می دهند. انتظار افزایش قیمت را داشتیم اما نه تا این حد. مگر چه اتفاقی افتاده است؟  چرا به بهانه تحریم به مردم ظلم می کنید؟ به زحمت می توانیم مابقی پول خرید خودرو را به سایپا پرداخت کنیم.
امیری: شهریورماه 11 میلیون برای خرید پراید 21 میلیون تومانی هزینه کردم، الان 33 میلیون شده است. امروز مسئولین خوابند خودروسازان خودروهای بی کیفیت را دوباره گران می‌کنند. وقتی بازار انحصاری باشد توقع این رفتارها را هم باید داشت . اینها رقیبی در بازار ندارند و هر روز مردم را مجبور می کنند کالاهای بی کیفیت آنها را بخرند.

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ۱۹:۰۸
تنها راه درست شدن این وضع نخریدن خودرو است (362473)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ۱۹:۵۸
همینکه مردم سرودست نمیشکنندوپیش ثبت نام نمیکنندگویای همه چیزهست
ازماست که برماست مردم ایران نخرندسایپامیخادبه کی بفروشه (362475)
۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ۲۳:۲۹
من موندم مردم دارن تاوان چه چیزی رو میدن ! تا کی در این وضیعت خواهیم بود ؟! (362484)
۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ۲۳:۴۸
دلم به حال مردم میسوزد ! (362487)
معلم ناامیدشده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ۰۶:۱۶
خدا ازشون نگذره این ارابه سازان رانتی مافیایی غیر رقابتی را و... (362493)
فرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ۰۸:۲۷
متاسفانه در ایران بی کیفیت ترین خودروها را با بالاترین قیمت ها به مردم تحمیل می کنند
این همه آلودگی هوا ،تصادف جاده ایی و فوتی و مجروح شدن مردم را چه کسی پاسخگو است؟
چرا مدیران ایران خودرو و سایپا و ... را بعنوان سلطان فریب و چپاول اموال مردم محاکمه نمی کنید؟ (362495)
محمدعلی
۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ۱۲:۴۳
وزیر محترم ورق آهن در سال گذشته کیلویی 3000تومان وامسال 5000تومان ،پراید هم 1000کیلو بیشتر نیست دستمزد هم تغییری نداشته با یک حساب ساده پراید باید 2000000گران می شد حالا با هزینه های جانبی 5000000تومان نه 14000000تومان لطفا بفرمایید چطور حساب کردید؟ (362498)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ۱۴:۵۰
انشاا...تحریم خرید این ارابه سازان رانتی مافیایی غیر رقابتی و... (362502)
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ۰۰:۵۴
به چه علت افزایش قیمت ...این بود حرف از حمایت از مصرف کننده (362512)