به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۱۷۰۱۷۱

راهپیمایی زنان جهان برای كسب حقوق برابر

گروه بين‌الملل: زنان در ایالات متحده و سایر کشورهای جهان در دومین سالگرد نخستین راهپیمایی سراسری خود، روز شنبه راهی خیابان‌ها شدند.
راهپیمایی زنان در لندن. عکس از رویترز
راهپیمایی زنان در لندن. عکس از رویترز
اکثر شهرهای بزرگ ایالات متحده از جمله نیویورک، و واشنگتن و نیز شهرهای اروپایی نظیر لندن، برلین و رم شاهد حضور زنان بود. راهپیمایی سراسری زنان نخستین بار در ژانویه سال ۲۰۱۷ و یک روز پس از انجام مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برپا شد. امسال دو گروه Women’s March و March On برنامه‌ریزی راهپیمایی زنان در شهرهای مختلف آمریکا را برعهده داشتند. برگزارکنندگان این رویداد سراسری در ایالات متحده اهداف عمده راهپیمایی امسال را ایجاد فشار سیاسی به منظور افزایش حداقل دستمزد، امکان دسترسی به بهداشت و مسائل مربوط به باروری و نیز ترغیب زنان به شرکت در انتخابات عنوان کردند.
 
فعالان علاوه بر اینها دفاع از حقوق مهاجران و همچنین حفظ زیست‌بوم را از جمله اهداف خود در برگزاری این راهپیمایی عنوان کردند. همچنین شرکت‌کنندگان از دستاوردهای سال گذشته به ویژه در زمینه راهیابی بیش از پیش زنان به کنگره آمریکا استقبال و تقدیر کردند. در برخی شهرها نظیر نیویورک و واشنگتن بیش از یک راهپیمایی در جریان بود چرا که رهبران برخی از راهپیمایی‌ها به داشتن عقاید یهودستیزانه متهم شده بودند،‌ اتهامی که این زنان سعی داشته‌اند در مصاحبه‌های اخیر خود آن را نفی کنند. از سوی دیگر راهپیمایی دیگری روز جمعه از سوی زنان محافظه‌کار آمریکا و مخالفان سقط جنین در واشنگتن برگزار شد که مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در آن شرکت داشت. زنان محافظه‌کار آمریکا که حامی سیاست‌های ترامپ و مخالف سقط جنین هستند از راهپیمایی سراسری زنان انتقاد کرده‌اند.
برچسب ها: زنان جهان