به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۱۷۰۱۸۵

دو عامل تاثیرگذار بر آینده‌ی نفت ایران

گروه اقتصادی: درحالی که نخستین گزارش از میزان تولید اوپک بعد از تعهد کاهش تولید از کاهش تولید اعضای این سازمان حکایت دارد، میزان عرضه و تقاضا در بازار برابر شده و برخی تحلیل‌گران بر این باورند اگر بازار همین روال را طی کند، ممکن است آمریکا معافیت‌های خود را تمدید نکند. ازسوی دیگر برخی کارشناسان رشد اقتصادی و تعیین تکلیف کانال مالی بین ایران و اروپا را دو عامل تاثیرگذار آینده نفت ایران می‌دانند.
دو عامل تاثیرگذار بر آینده‌ی نفت ایران
 آذرماه بود که اعضای اوپک در اجلاس 175 این سازمان مجددا بر تعهد کاهش تولید مهر تمدید زدند و قرار شد از ابتدای سال نوی میلادی با همکاری اعضای غیراوپک روزانه 1.2 میلیون بشکه از تولید خود بکاهند. تصمیمی که دو هفته از اجرای آن می‌گذرد و آخرین گزارش این سازمان حاکی از تعهد اعضا به تصمیم مذکور است.تولید نفت عربستان سعودی در این ماه و همسو با توافق اوپک، ۳۲۲ هزار بشکه در روز با کاهش همراه شده است. عراق، امارات و کویت نیز به ترتیب تولید خود را ۱۴۱، ۹۶ و ۸۵ هزار بشکه در روز کاهش دهند. ایران، لیبی و ونزوئلا سه کشوری هستند که براساس توافق صد و هفتاد و پنجمین نشست اوپک، از توافق کاهش تولید معاف شدند. تولید نفت روسیه نیز  در حالی بر اساس گزارش ماه ژانویه اوپک، ۲۳۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد که الکساندر نواک - وزیر انرژی روسیه - این عدد را تایید نکرد و گفت: روسیه نمی‌تواند تولید نفت خود را به سرعت کاهش دهد و در ماه ژانویه تنها می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهد.

مکزیک، قزاقستان و عمان نیز براساس گزارش دبیرخانه اوپک پس از روسیه به ترتیب با کاهش روزانه ۴۰ هزار بشکه، ۴۰ هزار بشکه و ۲۵۰ هزار بشکه بیش‌ترین کاهش تولید را داشتند.  طبق جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت ایران در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ به ۲.۷۶۹ میلیون بشکه در روز رسید و نفت سنگین ایران حدود ۸ دلار در هر بشکه ارزان شد.اما قیمت نفت در بازار جهانی همسو با کاهش تولید اوپک افزایش یافت و جمعه پس از این‌که اوپک جزئیات کاهش تولید خود را منتشر کرد و هم‌چنین با انتشار سیگنال‌هایی از پیشرفت مذاکرات تجاری آمریکا و چین، صعود کرد و سومین افزایش هفتگی متوالی خود را رقم زد. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۵۲ دلار یا معادل ۲.۵ درصد افزایش، در ۶۲.۷۰ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۳.۷ درصد افزایش ثبت کرد.این اتفاقات درحالی رخ داده که برخی تحلیل‌گران بر این باورند که آمریکا معافیتی که مشتریان نفت ایران اعطا کرده است را اگر قیمت جهانی نفت افزایش پیدا نکند و میزان عرضه و تقاضا در بازار برابر باشد، تمدید نخواهد کرد و در این شرایط صادرات نفت ایران باز هم کاهش خواهد یافت.

این‌ راستا، نرسی قربان - تحلیلگر ارشد حوزه انرژی - با تاکید بر این‌که پیش‌بینی عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت در آینده بسیار کار سختی است، به ایسنا، گفت‌: بازار نفت شرایطی دارد که نمی‌توان گفت‌ فردا در این بازار چه اتفاقی خواهد افتاد و هر صحبتی که می‌شود، حدس و گمان است.وی، با اشاره به تصمیم اوپک مبنی بر تعهد کاهش تولید، اظهار کرد: این تصمیم اوپک باعث کاهش عرضه در بازار جهانی شد، اما بحث اصلی رشد اقتصادی در جهان است. ممکن است به‌دلیل چالش‌هایی که بین رییس جمهور آمریکا و چین وجود دارد، رشد اقتصادی در جهان رخ ندهد و این موضوع باعث کاهش تقاضا و هم‌چنین کاهش قیمت جهانی نفت می‌شود. البته ممکن است برعکس این موضوع هم اتفاق بیافتد و رشد اقتصادی صورت گرفته و عرضه کنونی تولیدکنندگان نفت در بازار برای تقاضا کافی نباشد.قربان در ادامه و با اشاره به معافیتی که آمریکا به مشتریان نفت ایران اعطا کرده است، تاکیدکرد: آمریکا با این شرط معافیت‌ها را اعطا کرده است که کشورها میزان خرید نفت از ایران را کاهش دهند.وی در ادامه‌ با اشاره به تاسیس کانال مالی بین ایران و اروپا، تصریح کرد: به نظر من اگر SPV شکل بگیرد، به موقعیت ایران کمک خواهد کرد و ایران می‌تواند یک میلیون و نیم در روز صادرات داشته باشد، اما اگر این اتفاق رخ ندهد، به ضرر ایران خواهد بود.این تحلیلگر ارشد حوزه انرژی، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عرضه نفت خام در بورس اشاره و اظهار کرد: میزان عرضه یک میلیون بشکه بوده است. در حالی که پیش از تحریم‌ها، میزان صادرات ایران، دو و نیم میلیون بشکه در روز بود. به عبارت دیگر کل عرضه، به اندازه صادرات یک روز ایران پیش از تحریم‌ها هم نیست.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار نفت