به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۱:۵۴
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۱۷۰۲۱
آقاي سیف؛ بانک مرکزی بانک تجاری نیست!

نرخ واقعی‌دلار بين 2000 تا 2500‌تومان است

گروه اقتصادي: رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش اعلام کرد که جلوی کاهش نرخ دلار را خواهند گرفت این در حالی است که بر اساس برنامه پنج ساله توسعه کشور نرخ ارز باید شناور و مدیریت شده تعیین شود.
نرخ واقعی‌دلار بين 2000 تا 2500‌تومان است
يك استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی درباره اين اظهارنظر سيف به سايت خردادنيوز گفت: ببینید بالاخره آقای سیف یک مدیر بانکی است! حقیقتا من یک مقداری تعجب کردم چرا ایشان چنین صحبتی می‌کنند. شاید ایشان به بانک مرکزی مانند یک بانک تجاری نگاه می کنند چون سابقه مدیریتی ایشان دربانک داری تجاری بوده است. ایشان باید تفکر خود را تغییر دهند. توجه کنید که بانک مرکزی به تعبیر معمول یک بانک نیست ما در تعریف آکادمیک نیز بانک مرکزی را بانک بانک ها یا به تعبیری بانک کنترل کننده سیاست های پولی می دانیم و به عبارتی دیگر بانکی است، فرا بانکی. حال اگر بخواهید یک تفکربانکی معمولی رادر بانک مرکزی حاکم کنید قطعا با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد البته من نمی خواهم اعلام کنم آقای سیف اینگونه است.

دکتر غلامحسین خورشیدی افزود: بانک مرکزی را باید به عنوان نهادی نگاه کرد که از سر منافع اجتماعی و منافع بین المللی ایران باید وظایف خود را انجام دهد اگر با این دید به بانک مرکزی نگاه کنیم ریاست محترم بانک مرکزی درزمینه جلوگیری از کاهش نرخ ارزحرف منطقی نزده اند. نرخ ارزهر چقدر در کشور ما کاهش پیدا کند اعتبار سیاسی و اقتصادی ما را در سطح جهانی افزایش می دهد حتی اگر منافعی هم از افزایش نرخ ارز عاید کشور شود این منافع خیلی کم ارزش تراز منافعی است که باعث می شود حیثیت سیاسی و اقتصادی کشورمان در جهان با افزایش نرخ ارز ابعادش کم اهمیت شود چون اندازه نرخ برابری ریال با ارزهای بین المللی شاخصی است برای سنجش اعتبار سیاسی واقتصادی کشور در سطح بین المللی حال با چنین شرایطی رئیس کل بانک مرکزی که باید حافظ این اعتباردرسطح جهانی باشد خلاف این عمل می کند و من به عنوان یک اقتصاد دان نمی توانم این عملکرد آقای سیف را توجیه کنم.

وي در پاسخ به اين سئوال كه شما به عنوان یک اقتصاد دان قیمت واقعی دلار را که بتواند هم منافع تولید کننده و هم منافع مصرف کننده را تضمین کند چه میزان می دانید؟ اظهار داشت: من معتقدم اگر دلار روند طبیعی و مدیرت شده را طی کند و ما هم به بهبود شرایط اقتصادی امید وار باشیم می توانیم دلار را در یک شرایط میان مدتی بین دو تا دوهزارو پانصد تومان ببینیم وحتی اگر شرایط با ثبات تری را در آینده پیش بینی کنیم از این هم پایین تر خواهد آمد.
اين استاد اقتصاد افزود: ایران تجربه افزایش غیر منطقی ارز و پایین آمدن قیمت ریال را داشته است دلار طی چند دهه ازهفت تومان به اینجا رسیده واقعیت این است که پایین آمدن قیمت ارز بر روی قیمت تمام شده کالاها چه داخلی و چه وارداتی تاثیر می گذارد و می تواند موجب افزایش تولید داخل و جایگزینی آن با کالاهای خارجی شود و حتی باعث می شود ما بتوانیم کیفیت تولید داخلی خود را بالا ببریم تا بتوانیم در صحنه بین المللی حضور داشته باشیم و حتی در صحنه بین المللی رقابت کنیم همه اینها ثمراتی است که با کاهش قیمت دلار نصیب کشور ما می شود . درست به همین دلایل است که من ازآقای سیف با تجربه بالای مدیریتی بانکی که دارد تعجب میکنم که چگونه آن حرف ها را در مورد بالا رفتن قیمت ارز می زنند البته من معتقدم که ایراد کار یا از مشاوران ایشان است و یا اینکه تصور ایشان از بانک مرکزی تصور درستی نیست چون ایشان تا آنجایی که بنده مطلع هستم در سیستم بانک داری مرکزی از قبل حضور نداشته و حضور ایشان در سیستم بانک داری تجاری بوده است که اساسا این دو سیستم بانکداری بسیار با هم متفاوت است و نقطه اشتراک این دو بانک داری تنها کلمه بانک است.

قاسمي بجد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۵:۱۸
بنظرم با وجود برخي وزرا و عزيزان كشور نيازي به دشمن نداره !

آمريكا بي خود اين همه خرج كرد و رفت كابل رو به اون حال و روز در آورد !
كافي بود بياد چند تا از وزراي ما رو ( منظورم دوره قبل هست ) ميبرد كابل
چند تا مصاحبه انجام ميدادن
آنچنان ضربه اي ميخورد كه از پس هيچ موشك و پهبادي بر نميومد !

آقاي سيف ... اميدي نيست شما رو بندازن بيرون !
ولي خواهشا سكوت كنيد ؟!

مثل رويانيان نباشيد ! بيشتر از هر مدير عامل و سرمربي تو دوران ورزشي خودش !!! مصاحبه داد بيرون ...

شما هم خواهشا اگه تشريف نميبريد ديگه اين مصاحبه هاي تشنجي رو تحويل ملت فهيم ايران ندين ...

شما ميگين كاهش نرخ ارز منطقي نيست !

ببخشيد آقاي سيف آيا افزايش نرخ ارز منطقي بود ؟!!!

شما كه درد مردم رو نميكشين و انگار درك هم نميكنين !
خواهشا سكوت كنيد ! (135674)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۶:۳۳
1 $= 9000 rls
و دیگر هیچ (135716)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۵:۴۹
چه کسی گفته نرخ واقعی دلار2000تا 2500تومان است؟با چه روشی؟اگر بخواهید نرخ ارز رو علمی تعیین کنید اون موقع باید بشه صدتومان(1000ریال).اظهارنظرها در اين باره کارشناسي نيست:با استفاده از ۲ نظريه مي توان نرخ واقعي دلار را در حال حاضر به دست آورد.اين ۲ نظريه بر اساس علم اقتصاد و ۲ مولفه تورم و حجم نقدينگي که ۲ عامل اصلي تأثيرگذار در تعيين نرخ ارز در همه کشورهاست، انجام مي شود. بنابراين دور از انتظار نيست که عدد به دست آمده با آن چه مشاهده مي شود تفاوت زيادي داشته باشد که آن هم به خاطر حواشي بسيار زياد اقتصاد ايران است..
نظريه اول: طبق «نظريه برابري قدرت خريد» شما بايد نرخ تورم هر سال را از سال ۱۳۵۷ در ايران به دست آوريد و آن ها را با هم جمع کنيد و در صورت کسر بگذاريد. سپس نرخ تورم هر سال آمريکا را از سال ۱۹۷۹ تاکنون به دست آوريد و با هم جمع کنيد و در مخرج کسر بگذاريد. در نهايت نرخ ۷۰ ريال دلار را در سال ۱۳۵۷ در آن ضرب کنيد
نظریه دوم: نظريه ديگر، «نظريه پولي» است که همانند نظريه قبلي است. فقط به جاي تورم بايد درصد افزايش نقدينگي يا حجم پول را در فرمول قرار دهيد. شما مي توانيد با انجام اين ۲ روش، نرخ واقعي دلار بدون دخالت هرگونه عامل خارجي نامعقول را به دست آوريد. مابه التفاوت اين رقم و نرخ فعلي چيزي نيست جز تأثير سياست هاي اشتباه دولت، تحريم ها، رانت خواري ها و خيلي پشت پرده هاي ديگر.حالا بیاید باهم حساب کنیم ببینیم چقدر میشه.اول از همه نرخ تورم درآمریکاازسال 1357 تاسال 1390 را از سایت http://www.forecast-chart.com/forecast-inflation-rate.html .استخراج میکنیم وبا هم جمع میزنیم که میشه 132.5درصد.تورم در ایران رانیز از جدولی که در لینک http://www.tabnak.ir/fa/news/139924میباشد استخراج میکنیم که جمعش میشه 605درصدکه تورم رسمی سالهای 89 و90 رو هم به اون اضافه میکنیم که میشه 639 درصد.حال 639را طبق فرمول، تقسیم بر 132.6میکنیم که میشه 4.8.حالا نتیجه که 4.8 است را در نرخ دلار درسال 57 که 70ریال بوده ضرب میکنیم که نتیجش میشه 33تومان.یعنی نرخ دلار طبق روش دلار تورمی که بوسیله شعبده بازی برخی مسوولان واقتصاددانان!! 2500تومان وبالاتراعلام میشه بر مبنای مابه التفاوت نرخ رسمی تورم در ایران وآمریکا 33تومان(سیصدوسی ریال) میباشد.حالا شاید سوال پیش بیاد که چرا من گفتم نرخ دلار حداکثرصدتومانه.برای اینکه شایدبعضی اشخاص بدرستی بگویند نرخ تورم بخاطر بعضی مصلحتها کمتر از واقعی توسط بانک مرکزی ایران درسالهای اخیر اعلام شده.برای همین ما فرض میگیریم نرخ تورم از سال 1357 تا بحال یک سوم رقم واقعی اعلام شده!!یعنی عدد اعلامی بانک مرکزی در سالهای اخیر را ضربدر سه میکنیم.بعبارتی 639ضربدر 3که میشه 1917درصدوحالا این 1917را تقسیم بر 132.6میکنیم که میشه:14.4وحالا این عدد را ضربدر 7تومان میکنیم که نرخ واقعی ارز در سال 90 میشه عدد:یکصدتومان.پس بهتره اگر قراره از نرخ ارز صحبت میکنیم صحبت از نرخ واقعی نکنیم بلکه صحبت از نرخ تعادلی کنیم که باتوجه به اقتصاد حال حاضر کشور رقمی بالاتر از 1600تومان نخواهد بود. (135691)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۶:۳۳
احستت درود درود (135718)
دانشجوی دکترای مهندسی صنایع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۷:۱۷
دوست عزیز اگر اندکی در ادبیات مهندسی مالی مطالعه داشتید می دانستید که برای محاسبه نرخ تورم باید 1+نرخ تورم در سالهای مختلف را در هم ضرب و از یک کم کرد نه این که آنها را با هم جمع کنیم!با این نوع محاسبه که روش درست محاسبه است، نرخ دلار در سطح 2500 تا 3000 منطقی خواهد بود.
طبق فرمول جنابعالی از سال 57 تا کنون کل تورم کشور 139 درصد بوده.یعنی نرخ هااز اول انقلاب تا کنون فقط 7 برابر شده اند که به وضوح نادرست است.
لطفا در ادبیات مالی و حاسبات مربوط به نرخ های تنزیل مطالعه بیشتری داشته باشید تا این گونه یک ادعای غلط را به عنوان یک نظر علمی عنوان نفرمایید. (135749)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۹:۴۵
دوست عزیز ایشان تورم سال 57 تاکنون را 1917 درصد محاسبه کرده نه 139 درصد.محاسبات نیز از هر لحاظ دقیق است چرا ایراد من درآوردی میگیرید؟ (135794)
نیوشاک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۲۱:۲۶
کاملا صحیح می فرمایند .
راحت ترین روش تعیین قیمت دلار (البته نه بطور دقیق ) قدرت خرید معادل یک دلار در سال 57 برای غذا و سایر مایحتاج اصلی و قیمت همان موارد در زمان فعلی قیمت یک دلار است و برای اینکار فقط به یک محصول و خدمات بسنده نمی کنند .
مشکل اقتصاد خراب ایران نه قیمت دلار تنها (135835)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۶:۰۰
احسنت رئیس بانک مرکزی باید اقتصاد دان واقعی باشد!نه تاجر یا مدیر مالی یا حسابدار. (135701)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۶:۲۳
صحیح است (135712)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۶:۵۸
آقاترابه خدادوباره جوگيرنشيد يك بارجوگيرشديم اين بلاى هشت سال گذشته سرمان آمد.آخربراى اين بنده خداآقاى سيف چه ضررى داشت ازاين حرفهاى عوامفريبانه وپوپوليستى ارزان مى كنيم وقيمتهاراپايين مى آوريم چندسال گذشته بزنداجازه بدهيدتصميم هاى اقتصادى باكاركارشناسى وبه دورازتوهم وتخيل گرفته شود (135733)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۷:۱۰
آقای روحانی، جلوی ضرر رو هر چه زودتر بگیرید نفعه! به خدا از اول هم گفتیم این آقا به درد ریاست بانک مرکزی نمی خوره! اقتصاددانِ دلسوزِ فهیمِ کارکنِ با تجربه به خدا قحط نیامده توی این مملکت که این آقا رو گذاشتید رییس بانک مرکزی. به خدا حیف این فرصت هست که برای خیر مملکت پیش آمده. شما را به خدا تجدید نظر بفرمایید در مورد این آقا... (135743)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۸:۱۰
خب راست میگن بیشتر از این بیاد پایین بعضی اقایون که این مدت از افزایش دلار سود کردن ناراحت میشن خدایی ناکرده. سودشون کم میشه و یا ممکنه حضرات ورشکسته بشن. (135771)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۸:۴۸
همانگونه که دردوران 4ساله اول ریاست جمهوری اقای احمدی نزادحدود58نفرازاقتصاددانان به ایشان رهنمودوانتقادکردندمردم منتظرندمجدداانهادرمورداظهارنظراقای سیف اظهارنظرکنند،مطالب فوق بسیارجالب بود.ازیکی ازحکما سوال شدچگونه حکومت ساسانیان منقرض شد؟فرمودکسانی که ناکارامدبودندرادرمناصب بالابکارگماردندوکسانی که واردبه امربودنددرمناصب پایین بکارگیری کردندکسانی که ناواردبودندازعهده کاربرنمی امدندوکاربلدها هم دل ودماغ کارنداشتنداین شدعاقبت کار..!!این اقای سیف علاوه براینکه اقتصاددان واین کاره نیست دردمردم رانمی فهمدوفقط نگاهش به یک تعدادسرمایه داراست واصلانمی دانداقای روحانی یکی ازکلیدی ترین شعارش بازگرداندن جایگاه ریال ایران به جای خودبوده است(سخنرانی ورزشگاه شهیدشیرودی مورخه18خرداد92) (135783)
جوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۸:۴۹
اقای سیف اگر برای ملت کاری ازدستتان بر نمیاد لطفا به مشکلاتشان اضافه نکنید (135784)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۹:۰۶
این یکی یعنی اومده چشمشو درست کنه!!!!!!!!!!!
هردم ازاین باغ بری میرسد. (135786)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۹:۴۸
مشکل اصلی آقای سیف این است که ایشان فکر می کنند هنوز مدیر عامل یک بانک هستند و بالطبع بدنبال تبلیغات برای بانک و کسب سرمایه و در آمد برای آن هستند در صورتی که باید متوجه باشند که ماهیت بانک مرکزی با همه بانکها متفاوت است و در بانک مرکزی نباید مدیریتی که در بانکهایی مثل ملی ٰ‌صادرات کار آفرین و غیره را اعمال می کردند را تکرار کنند...
برادر عزیز جناب آقای سیف بانک مرکزی متولی حفظ منابع مالی کشور و حفظ ارزش پول ملی و امثالهم می باشد و بدنبال کسب درآمد مانند بانکهای دیگر نیست!!!! (135795)
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۹:۵۳
دلار باید بشه هفت تومان همین! (135797)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۲۱:۳۱
نرخ دلار جهانی محایبه میشه با توجه به تحریم ها و پایین اومدن ارزش ریال ما نمیتونیم بگیم 100 تومان یا اعداد فضایی 3000 به بالا
منطقی بین 1000 تا 1500 میتونه باشه و حتی با کم شدن تحریم پایین تر هم بیاد (135838)
محمدرضا بهزادی اصل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۲۲:۱۳
اولا گرانی دلار باعث صادرات بیشتر و واردات کمتر میشود....وصادرات مساوی با تولید وتولید مساوی کار برای ایرانی جماعت (135864)
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۰۰:۲۱
پس با این حساب الان باید سومالی وافغانستان از بزرگترین صادرکنندگان جهان باشند ومردم آمریکا وانگلستان در فقر غوطه بخورند:) (135947)
معمـــــار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۲۳:۲۹
جالبه!!!
ایشون و یاراشون مطمئناً از ارزان شدن ارز متضرر میشن!
حالا دارم میفهمم دشمن ملت که اسراییل و آمریکای تنها نیستن! (135897)