به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ساعت ۱۷:۴۱

دانشمندان سلول‌های احساس درد راغیرفعال کردند

گروه علمی: دانشمندان دانشگاه استنفورد موفق شدند به طور موقت سلول‌های مغز موش‌ها را که مسئول درک حس درد هستند، غیرفعال کنند و امیدوارند که این دستاورد در آینده به درمان دردهای مزمن در انسان منجر شود.
دانشمندان سلول‌های احساس درد راغیرفعال کردند
گروهی از دانشمندان دانشگاه استنفورد سلول‌هایی در مغز موش‌ها را که مسئول احساس درد در موش‌ها هستند، شناسایی کرده‌اند.در این تحقیق جدید، محققان توانستند سلول‌هایی را که باعث احساس حس درد می‌شوند، تغییر دهند و بدون اینکه احساس درد را کاملا حذف کنند موجب شدند تا درد کمتر ناخوشایند باشد و قابل تحمل شود.
محققان معتقدند کارشان راه را برای درمان دردهای مزمن در آینده هموار می‌کند.

کاهش درد
دانشمندان از تصویربرداری مغز و آزمایش مولکولی برای کاوش مغز موش‌ها استفاده کردند تا منطقه مسئول تجربه درد را شناسایی کنند. آنها این منطقه را در ناحیه آمیگدال یعنی منطقه‌ای از مغز که احساسات و ترس را تجربه می‌کند، یافتند.این محققان می‌گویند به نظر می‌رسد گروهی از سلول‌های آمیگدال به طور مشخص به عنوان کلید روشن و خاموش برای احساس درد عمل می‌کنند."مارک شنیتزر" استاد دانشکده زیست شناسی و فیزیک کاربردی در دانشگاه استنفورد و نویسنده این پژوهش گفت: ما مجموعه‌ای از نورون‌ها را در آمیگدال شناسایی کردیم که جنبه‌های احساس درد را به طور انتخابی رمزگذاری می‌کند.گروهی از دانشمندان چندین آزمایش انجام دادند تا بتوانند تحقیق کنند که آیا این سلول‌ها واقعا مسئول تجربه درد هستند یا خیر.آنها در یک آزمایش این سلول‌ها را در موش‌های انتخاب شده به طور موقت غیرفعال کردند.دانشمندان دریافتند در حالی که موش‌ها هنوز درد را حس می‌کردند، اما دیگر آن را ناخوشایند نمی‌یافتند.

یک درمان برای درد مزمن
احساس درد برای بدن بسیار ضروری است و از آسیب بیشتر جلوگیری می‌کند. با این حال برای افرادی که درد مزمن دارند، احساس درد بسیار ناخوشایند و بعضا غیرقابل تحمل است.بنابراین این روش می‌تواند موجب شود تا هم درد کاهش یابد و هم خطری بدن را تهدید نکند.در حالی که در حال حاضر سلول‌های مغزی مسئول حس درد تنها در موش‌ها پیدا شده است، محققان معتقدند که آن را در انسان نیز کشف خواهند کرد. چرا که مغز موش و انسان باهم مشابه است.دانشمندان امیدوارند که این امر منجر به پیشرفت توسعه درمان دردهای مزمن شود."گرگوری شرر" استادیار بیهوشی و جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه استنفورد و یکی از محققان این مطالعه اعلام کرد که درد مزمن یکی از عوامل اصلی استفاده از مواد مخدر در سراسر جهان است.وی گفت: امیدواری بزرگ آینده ما این است که این سلول‌ها می توانند تاکتیکی برای جلوگیری از درد ناشی از اعتیاد باشند و در نتیجه به عنوان یک جایگزین احتمالی برای درمان اعتیاد عمل کنند.این مقاله درمجله Science منتشر شده است.
برچسب ها: درد