به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۱۷۰۲۶۳

تجديد رابطه دیپلماتیک اسرائیل با كشور چاد

گروه بين‌الملل: اسرائیل و چاد روز یکشنبه اعلام کردند روابط دیپلماتیک دو کشور که در سال ۱۹۷۲ میلادی قطع شده بود بار دیگر برقرار می شود.
تجديد رابطه دیپلماتیک اسرائیل با كشور چاد
این خبر همزمان با سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به انجامنا، پایتخت چاد اعلام شد. نخست وزیر اسرائیل سفر خود به چاد را «تاریخی» خواند و اظهار داشت: «من اینجا هستم تا رساما روابط دیپلماتیکمان را با چاد برقرار کنیم.» تل آویو فعالانه در تلاش است تا رابطه خود با آن دسته از کشورها که اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند و یا به دلیل مناقشه با فلسطینیان رابطه خوبی با این کشور ندارند، بهبود ببخشد.
 
نخست وزیر اسرائیل در همین راستا تلاش می کند تا رابطه کشورش با کشورهای آفریقایی را تقویت کند. بنیامین نتانیاهو در انجامنا اعلام کرد که سفرش به چاد چهارمین سفر آفریقایی او طی دو سال گذشته است.
ادریس دبی، رئیس جمهوری چاد در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ به اسرائیل سفر کرده بود. وی روز یکشنبه در مورد از سرگیری روابط دیپلماتیک با اسرائیل گفت: «چاد با وجود برقراری مجدد روابط همچنان به روند صلح بین اسرائیل و فلسطین پایبند است.»

ادریس دبی و بنیامین نتانیاهو همزمان با سفر نخست وزیر اسرائیل چند پروتکل و توافق همکاری امضاء کردند. هر چند گزارشی در مورد جزئیات توافق های امضاء شده منتشر نشده است اما بخشی از این توافقنامه ها جنبه امنیتی و دفاعی دارد. منابع امنیتی چاد اعلام کرده اند که ارتش و سازمان اطلاعات این کشور برای مقابله با شورش ها در مناطق شمالی و شرقی به تسلیحات اسرائیلی مجهز می شوند.

گفتني اينكه، چاد، با 12 ميليون جمعيت کشوری بی دریا و همه سو خشک در مرکز آفریقاست. پایتخت آن انجامنا است. مساحت این کشور در حدود۱٬۲۸۴٬۰۰۰ کیلومتر مربع است. این کشور از نظر ردهٔ مساحتی در جهان رتبهٔ بیستم را به نام خود کرده‌است که جزء سی کشور بزرگ دنیا و از بزرگ‌ترین کشورهای آفریقا است. با این که مساحت این کشور اندکی از کشور ایران کوچک‌تر است، و مقدار بسیار ناچیزی از نیجر بزرگ‌تر است، اما جمعیت آن از یک هفتم ایران کمتر و حتی از جمعیت نیجر هم کمتر است. مقدار عظیمی از این مساحت این کشور در بیابان صحرا است و اکثر زمین‌های آن، غیرقابل کشت می‌باشد. حدود ۷۵ درصداز مردم چاد مسلمانند و مابقی افراد به دین مسیح اعتقاد دارند. زبان رسمی مردم چاد فرانسوی است ولی در برخی از نقاط مردم به زبان عربی صحبت می‌کنند.