به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۱۷۰۲۹۷

ماجرای اپیدمی «آنفلوآنزای خوکی» در گرجستان

گروه جامعه: به دنبال انتشار اخباری مبنی بر شیوع شدید آنفلوآنزای خوکی در گرجستان و اپیدمی آن در ایران، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن رد این اظهارات، اعلام کرد که آنفلوآنزا ویروسی جهانی است و برای پیشگیری از ابتلا به آن باید مسائل بهداشتی را رعایت کرد.
ماجرای اپیدمی «آنفلوآنزای خوکی» در گرجستان
دکتر محمود نبوی در واکنش به اخباری مبنی بر شیوع آنفلوآنزای خوکی در گرجستان، گفت: باید توجه کرد که نام بردن از آنفلوآنزایی به‌نام آنفلوآنزای خوکی یک اشتباه تاریخی محض است؛ زیرا شیوع آنفلوآنزای H۱N۱ در سال ۲۰۰۸ از یک شهری که خوک‌پروری داشت، آغاز شد و بر همین اساس هم ابتدا نام این نوع ویروس آنفلوآنزا را آنفلوآنزای خوکی گذاشتند و بعد اعلام کردند که این نوع ویروس ترکیبی از ویروس‌های انسانی، پرندگان و خوک است که نامش را H۱N۱ جدید گذاشتند.وی افزود: بعد از گذشت دوران، شیوع ویروس H۱N۱ دیگر به نوعی ویروس فصلی تبدیل شده که شدت بسیار زیادی هم ندارد و مانند آنفلوآنزای فصلی است. باید توجه کرد که به‌طور کلی سه نوع ویروس آنفلوآنزا شامل H۱N۱،H۳N۲، و ویروس آنفلوآنزای نوع B وجود دارد. حال به اشتباه ویروس  H۱N۱را «خوکی» عنوان می‌کنند. تاکید می‌کنم که این ویروس از نظر همه‌گیری، شدت و نوع درمان هیچ فرقی با انواع دیگر ویروس آنفلوآنزا ندارد.

نبوی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه منشاء ویروس H۱N۱ کشور گرجستان است، اظهار کرد: در هر کشوری یک نوع از ویروس آنفلوآنزا بیشتر شیوع پیدا می‌کند. در حال حاضر در این فصل در گرجستان ویروسH۱N۱  شیوع بیشتری پیدا کرده و ممکن است در ماه‌های دیگر نوع ویروس در آنجا تغییر کند و این اهمیتی ندارد. بنابراین لفظ خوکی برای این نوع آنفلوآنزا غلط است. این ویروس نوعی آنفلوآنزای فصلی است که وسعت و شدتش هم با انواع دیگر آن تفاوتی ندارد.معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه نیمکره شمالی زمین در فصل سرد درگیر آنفلوآنزا می‌شود، گفت: کشور گرجستان هم مانند بقیه کشورها گرفتار آنفلوآنزا است، نه بیشتر و نه کمتر. منتها چون وزارت بهداشت گرجستان اعلام کرده که به علت شدت همه‌گیری مدارس تعطیل شوند، این باعث شده لفظ خوکی را به کار ببرند که از نظر فنی اشتباه است. در حال حاضر در گرجستان، ویروس H۱N۱ شیوع بیشتری دارد. حال در برخی کشورها همH۳N۲  بیشتر شایع شده است. تاکید می‌کنم که این ویروس‌ها از نظر بیماری‌زایی هم تفاوتی ندارند، بلکه ژنوتیپ‌هایی هستند که از نظر اپیدمیولوژیک ممکن است شیوع‌شان در یک‌سال بیشتر یا کمتر باشد.

نبوی با تاکید بر اینکه در این فصل در همه کشورها اعم از عراق، افغانستان، ایران و... ویروس آنفلوآنزا وجود دارد، گفت: آنفلوآنزا بیماری است که نمی‌توان آن را محدود کرد. از طرفی ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد مبتلایان به آنفلوآنزا به صورت بی‌علامت هستند. بنابراین در حال حاضر فصل آنفلوآنزا است و هر ساله میزانی از  شیوع آن در همه کشورها اعم از ایران و... وجود دارد.وی همچنین گفت: در کشور ما هم مانند سال‌های گذشته میزانی از آنفلوآنزا وجود دارد و احتمال می‌دهیم که امسال شیوع ویروس H۳N۲ در کشورمان بیشتر دیده ‌شود. البته سایر انواع آن هم دیده می‌شود و از نظر شدت، تخصصی، درمان و همه‌گیری فرقی باهم ندارند. به هر حال در فصل آنفلوآنزا، این بیماری از آذر تا فروردین معمولا در کشور ما هم شایع می‌شود و هر سال هم با این موضوع مواجهیم.

نبوی با بیان اینکه شدت این ویروس هم از سال‌های قبل بیشتر نیست، تاکید کرد: اینکه آنفلوآنزا را فقط به H۱N۱ یا خوکی منتسب کنیم، اشتباه است. آنفلوآنزا ویروسی است که انواع و اقسام مختلفی دارد. به عنوان مثال ویروسH۳N۲  باقی‌مانده آنفلوآنزای هنگ‌کنگی است که در سال ۱۹۶۸ همه‌گیری داشت و بعد تبدیل به ویروسی فصلی شد. H۱N۱  هم باقی‌مانده ویروس ۲۰۰۸ است که در حال حاضر تبدیل به ویروسی فصلی شده و خیلی هم پرخطر نیستند.وی با اشاره به ضرورت رعایت مسائل بهداشتی، گفت: مردم فقط باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند. به طوریکه با افراد سرماخورده دست ندهند، روبوسی نکنند، به محض ابتلا به آنفلوآنزا به پزشک مراجعه کنند، دست‌های خود را به‌طور مرتب بشویند. افراد پرخطر هم مانند کسانی که برونشیت مزمن دارند، افراد بالای ۶۵ سال و... واکسن نیز تزریق کنند. آنفلوآنزا یک ویروس جهانی است و مرز نمی‌شناسد.
مرجع : ایسنا