به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۱۷۰۳۰۱

بازار هنری که قابل اندازه‌گیری نیست

گروه فرهنگ و هنر: جلسه شورای مدیران بنیاد رودکی با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
بازار هنری که قابل اندازه‌گیری نیست
هوشمندسازی، موضوع جلسه خسرو  طالب‌زاده (مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی اکبر صفی‌پور (مدیرعامل و مدیران بخش‌های مختلف بنیاد رودکی) بود.طالب‌زاده در این نشست با اشاره به جایگاه هوشمندسازی در برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دو تلقی از هوشمندسازی می‌توان داشت؛ اول اینکه هر آنچه که هست را می‌خواهیم الکترونیکی و دیجیتال و هوشمند کنیم؛ یعنی آنچه در روابط و مناسباتی که با ارباب رجوع داریم یا با افراد ذینفعان خودمان داریم را می‌خواهیم به اصطلاح بدون حضور و بدون کاغذ انجام بدهیم که این تلقی حداقلی است و تنها وضع گذشته را سامان می‌دهد.

تبدیل میز کار به موبایل
وی ادامه داد: مدیریت هوشمند یا هوشمندسازی فرآیندها امکانی را فراهم می‌کند که تا به حال شناخته شده برای خیلی از افراد نبوده است؛ آینده تحولات به سمتی می‌رود که همه با تلفن همراه کار می‌کنیم‌. احتمالا کامپیوترهای شخصی تا چند سال دیگر از دور خارج خواهند شد و دیگر اتکای ما و میز کار ما تلفن همراهمان خواهد بود. یعنی میز کار و کتابخانه و کار شخصی‌مان را با تلفن همراه انجام می دهیم. هر آن چیزی که در زندگی به آن احتیاج داریم بایستی به این ابزار سرکار داشته باشیم؛ سوال و پرسش اصلی این است که آیا می توانیم کاری انجام بدهیم که خودمان را با این آخرین نسل از ابزارهای ارتباطی هماهنگ کنیم؟ باید به سمت فرآیندی برویم که کارهایمان با تلفن همراه انجام شود؛ یعنی آنچه خودمان و مخصوصا طرف مقابل انجام می‌دهد.وی ادامه داد: در موضوع هوشمندسازی فرآیند دیگر، نظم دادن به نظام اطلاعاتی خودمان است؛ یعنی ما بتوانیم اطلاعات را به شیوه‌ای مدیریت کنیم که گردآوری و پردازش شده و به سیستم برگردانده شود؛ در این صورت یک سرمایه ارزشمند خواهیم داشت که می‌توانیم از آن بیش از کارهایی که تا امروزه انجام می دادیم، استفاده کنیم. در این صورت یک بازار بزرگتر به وجود می‌آید که یکی از برنامه‌های وزیر هم هست؛ بازاری که اصلا قابل اندازه گیری نیست چون به اندازه تک تک همه افراد می‌تواند بازاری برای کسب و کار بین‌المللی باشد. در این بازار می‌توان به اندازه همه افراد کشور کسب و کار فرهنگی هنری داشته باشیم‌.

بسترسازی نکنیم، عقب می‌مانیم
طالب زاده افزود: ما برای کوچ کردن از فضای فیزیکی و فضای سنتی به یک فضای دیگر باید خودمان را آماده کنیم؛ شعار ما در بحث هوشمندسازی این بود که هوشمند سازی یا دولت الکترونیک یا مدیریت هوشمند انتخاب نیست؛ این چنین نیست که در این فرآیند حق انتخاب داشته باشیم بلکه قراین و شواهد نشان می‌دهد که این امر دارد تحمیل می‌شود و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به این سمت برویم؛ اگر زمینه ها را برای خودمان فراهم نکرده و آمادگی را در خودمان ایجاد نکنیم عقب می‌مانیم.وی ادامه داد: تلاش‌ها در سال گذشته این بوده که تمام فرآیندهای ممکن را در وزارتخانه الکترونیکی و هوشمند بکنیم؛ در فاز اول به بحث مجوزها پرداختیم. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود ۱۱۴ مجوز صادر می‌شود که در یک بازخوانی به ۳۷ مورد دسته‌بندی شده است. تا به امروز، بجز بحث کنسرت‌ها تمامی مجوزهایی که وزارتخانه می‌دهد از طریق سایت ممکن شده است.

پنجره واحد وزارتخانه از دهه فجر
 مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همزمان با دهه فجر موضوع پنجره واحد در وزارتخانه آغاز می‌شود که هر کس از هر درگاهی وارد شود می‌تواند همه اطلاعات لازم را ببیند؛  یک پروژه دیگر این است که ما در کل وزارتخانه یکپارچگی ایجاد کنیم. هر اتفاقی در هر بخش وزارتخانه می‌افتد در لحظه منعکس  می‌شود و برای همه در دسترس هست و همه بتوانند از آن استفاده کنند. پروژه بعدی پروژه پایش رخداد هنری و فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی است.طالب‌زاده در مورد داده کاوی هم گفت: در داده کاوی، همه دیتاها ذخیره شده و امکان پردازش و تحلیل فراهم می‌شود و در نهایت روندها نشان داده می‌شود؛ مثلا با توجه به اطلاعاتی که وجود دارد می توانیم ببینیم که در چند سال آینده موسیقی ما به کجا می‌رسد. همچنین متناسب با هر منطقه برنامه‌ریزی لازم را انجام داد.وی در مورد بنیاد رودکی و بحث هوشمندسازی گفت‌: بنیاد رودکی به عنوان قطب فرهنگی هنری در سطح جهانی باید عمل کند؛ این بنیاد برای اینکه پیشتاز بودن خود را حفظ کند باید به «ای بنیاد رودکی» تبدیل شود و کارها، فرآیندها و فعالیت‌ها از فضای فیزیکی خارج شده و به فضای مجازی برود.

حرکت بنیاد رودکی به سمت برنامه محوری
در این رویداد، صفی‌پور با تشریح ماموریت‌های بنیاد رودکی به مهمترین برنامه‌های اخیر این بنیاد پرداخت و افزود: تلاش کردیم با تفکیک جایگاه بنیاد در کنار سازمان‌های مشابه به ترسیم جایگاه آن در آینده بپردازیم؛ بر این اساس با همکاری بخش خصوصی یک مطالعه خوب اتفاق افتاد و نتیجه آن منجر به تدوین سند برنامه استراتژیک بنیاد رودکی شد.وی افزود: محور دوم کار ما این بود که بتوانیم در یک برنامه ریزی مشخص، شان و جایگاه و موقعیتی که بنیاد باید در کنار سایر سازمانهای فرهنگی به ویژه در نزد هنرمندان داشته باشد را به آن برگردانیم و این کار رخ نمی‌داد مگر با یک کار شبانه روزی و تغییر نگاه از سالن محوری به برنامه محوری.صفی پور ادامه داد: در فرآیند کاریمان سعی کردیم از توان بخش خصوصی و حمایت این بخش استفاده کنیم و در این راه زیر ساخت‌های مجموعه را توسعه بدهیم.وی همچنین به جایگاه فعلی ارکسترهای تحت مدیریت بنیاد رودکی، اشاره کرد و گفت: در اجرای برنامه ها، سیاست‌های ابلاغی ۹ گانه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مد نظر ما بوده است.در این جلسه گزارشی از اقدامات عملی بنیاد رودکی در فرآیند هوشمند سازی ارایه شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: هنر