به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۲ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۱۷۰۳۷۵

بهبود کیفیت محصولات کشاورزی با افزایش دما

گروه علمی: پژوهشگران "دانشگاه ایلی‌نوی" در بررسی جدیدی نشان دادند که افزایش دما می‌تواند به بهبود کیفیت محصولات کشاورزی کمک کند.
بهبود کیفیت محصولات کشاورزی با افزایش دما
 پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که ممکن است بالا رفتن سطح دی‌اکسید کربن، به افزایش محصولات کشاورزی و کاهش هزینه آنها منجر شود.پژوهش جدید "دانشگاه ایلینوی"(U of I) آمریکا نشان می‌دهد که افزایش دی‌اکسید کربن، در آینده بر محصولات اثر خواهد گذاشت و بالا رفتن دما نیز می‌تواند به افزایش ارزش غذایی و کاهش هزینه منجر شود.آزمایش‌هایی که طی دو سال صورت گرفتند، نشان می‌دهند افزایش دما تا حدود سه درجه سلسیوس می‌تواند به حفظ کیفیت مواد غذایی منجر شود و اثر دی‌اکسید کربن را که از میزان مغذی بودن محصولات می‌کاهد، جبران کند. افزایش سطح دی‌اکسید کربن در لوبیای سویا، میزان آهن و روی را بین هشت تا 9 درصد کاهش داد اما افزایش دما توانست این اثر را معکوس کند."ایوان بکستر"(Ivan Baxter)، پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشی "دانفورث سنتر"(Danforth Center) گفت: آهن و روی، هم برای سلامت گیاه و هم برای سلامت انسان ضروری هستند.

گیاهان، چندین فرآیند را طی می‌کنند که بر ذخیره این عناصر در دانه اثر می‌گذارند. عوامل محیطی می‌توانند این فرآیند را با روش‌های گوناگونی تحت تاثیر قرار دهند و پیش‌بینی اثر این تغییرات بر غذا دشوار است."کارل برناچی"(Carl Bernacchi)، استاد زیست‌شناسی گیاهی دانشگاه ایلینوی و از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش نشان می‌دهد که ارتباطی میان بهبود زمین‌های کشاورزی و کیفیت سطح مغذی بودن محصولات وجود دارد.پژوهشگران، لوبیای سویا را در شرایط زمین‌های واقعی آزمایش کردند و دی‌اکسید کربن و دما را به صورت مصنوعی افزایش دادند. برناچی افزود: روش ما، یک روش بسیار کنترل شده برای تغییر محیط کاشت و رشد محصولات کشاورزی است.برنامه بعدی این گروه پژوهشی، طراحی آزمایش‌هایی برای بررسی مکانیسم این اثر است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کشاورزی