به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۱۷۰۴۴۴

سال 98اوضاع اقتصادی کشورچگونه خواهد شد؟

سال 98اوضاع اقتصادی کشورچگونه خواهد شد؟
گروه اقتصادی: وحید شقاقی شهری، اقتصاددان میگوید: برآورد من این است که در ماه های آینده شاهد افزایش قیمت دلار هستیم. اقداماتی که صورت می گیرد پاسخ گوی کنترل نرخ ارز نیست. با وجود آنکه اقدامات بانک مرکزی اقدامات مناسبی بوده اما الزاماتی که می توانست نرخ دلار را کنترل کند اتخاذ نشده است. سایر وزارتخانه های اقتصادی هم عملکرد مناسبی در کنترل تراز ارزی و مدیریت تجاری نداشته اند. متاسفانه تصمیمات سخت در اقتصاد ایران گرفته نمی شود و همچنان وضعیت ما در مدیریت منابع ارزی مناسب نیست. به این ترتیب فشار بر روی منابع ارزی بانک مرکزی بیشتر خواهد شد و احتمالا قیمت ارز سال آینده در کانال 15 هزار تومان خواهد بود.این استاد دانشگاه ادامه می دهد: قیمت نفت روند افزایشی خود را در پیش خواهد گرفت و با اینکه امسال در نیمه دوم سال به کمترین قیمت رسید اما در سال آینده روندافزایشی خود را از سر می گیرد. احتمالا قیمت نفت به عددی بین بین 55 تا 60 دلار برسد. با چنین اتفاقی همه شرکت های بورسی که به قیمت نفت وابسته هستند رشد خوبی خواهند داشت.

شقاقی شهری می گوید: هم قیمت طلای جهانی و هم قیمت طلا در داخل ایران با افزایش قیمت رو به رو می شود.مدتی قیمت طلا به گرمی 305 هزار تومان نیز رسیده بود اما دوباره به کانال 340 هزار تومان بازگشت. احتمالا قیمت هر گرم طلا در سال آینده به 450 هزار تومان برسد.استاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه در سال 97 قیمت مسکن در تهران نسبت به سال قبل بیشتر از 90 درصد افزایش پیدا داشت می گوید: با توجه به این وضعیت و همچنین کاهش قدرت خرید مردم برآورد می شود که بازار مسکن سال آینده افزایش شدیدی نداشته باشد. مسکن در شهر تهران بیشتر از 20 درصد افزایش قیمت نخواهد داشت. در شهرستان ها اما شاهد افزایش 40 درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته بودیم. افزایش قیمت مسکن در سال آینده بیشتر از افزایش قیمت این بازار در تهران خواهد بود. فکر می کنم قیمت مسکن در شهرستان ها سال آینده حدود 30 تا 40 درصد افزایش دارد.شقاقی شهری معتقد است دولت سال آینده کسری بودجه شدیدی خواهد داشت. او می گوید: ما قبل از تحریم ها حدود دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر می کردیم و از نیمه دوم سال به تدریج شاهد کاهش صادرات نفت خام هستیم. سال آینده هم قادر به صادر کردن روزانه بیشتر از 700 - 800 بشکه نفت نخواهیم بود. این اتفاق به شدت درآمدهای ارزی ما را تحت تاثیر قرار می دهد و دولت را با کسری بودجه شدید رو به رو می کند.

این اقتصاددان معتقد است: فروش بنگاه های تولیدی در سال آینده به یک سوم امسال خواهد رسید که همین مساله می تواند به نیمه فعال شدن، تعطیلی و تعدیل نیروی انسانی منجر شود. موجودی اموال بنگاه ها افزایش پیدا خواهد کرد اما فروش آنها کاهش پیدا می کند. به همین خاطر معتقدم یکی از اصلی ترین هدف تحریم ها بخش تولید ماست. دولت باید نقشه راه تولید را مشخص می کرد اما متاسفانه در حوزه تولید شاهد یک اقدامات عاجل مثبت و سازنده نیستیم.استاد دانشگاه خوارزمی ادامه می دهد: سال آینده بیشترین فشار در حوزه دارو و درمان خواهد بود. داروهای خارجی کمیاب می شوند و در حوزه داروهای داخلی به دلیل وارد نشدن مواد اولیه شاهد افت کیفیت خواهیم بود. برخلاف تبلیغات دشمن که می گوید نمی خواهیم مردم ایران در زمینه دارو و درمان دچار مشکل شوند بیشترین فشار را در بخش دارو ودرمان مشاهده خواهیم کرد.شقاقی شهری با اشاره به پیش بینی درآمد حاصل از مالیات 153 هزار میلیارد تومانی در بودجه سال آینده می گوید: این رقم بسیار خوشبینانه است. بدون تصویب پایه های جدید مالیاتی امکان درآمد مالیاتی وجود ندارد. فروش بنگاه های مالیاتی ما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. طبیعتا سودآوری آنها کاهش خواهد داشت و بالتبع درآمدهای حاصل از مالیات کالا، خدمات و ارزش افزوده با کاهش رو به روست. در حوزه درآمدهای مالیاتی بدون تصویب پایه های جدید مالیاتی امکان این میزان درآمد مالیاتی وجود ندارد.
 
این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: تورم کل اقتصاد ایران امسال حدود 25 درصد خواهد بود. اما تورم سال آینده تا 35 یا 40 درصد هم می رسد. تورم 35 و 40 درصد عدد بسیار بالایی است اما بحث رکود، بیکاری، تعطیلی بنگاه ها به مراتب خطرناک تر از تورم است چرا که باعث شکل گیری موجی از اعتراضات می شود و به همین خاطر وزارتخانه های اقتصادی و صنعتی باید برای تولید نقشه راه مشخصی داشته باشند.شقاقی شهری در پایان می گوید: مسئولان در چند ماه اخیر بیشتر بر کنترل تورم متمرکز شده اند. در حالی که شواهدی که منتشر می شود نشان می دهد معماران تحریم ها دو هدف عمده دارند که دولت غافل از آنهاست. یکی ضربه زدن به تولید است و دیگری ایجاد نارضایتی. شواهد نشان می دهد که تحریم کنندگان در این دوره از تحریم ها نیز رایزنی کرده اند که صادرات کالاهای لوکس به ایران همچنان آزاد باشد چرا که هرچقدر صادرات کالاهای لوکس به ایران آزاد باشد نارضایتی مردم بیشتر می شود.
مرجع : پول نیوز
برچسب ها: اقتصاد ايران