به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۱۷۰۴۷۴
پارسایی:

پیش‌فروش‌ فعلی خودروسازی خلاف قانون است

گروه اقتصادی: سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که کلیه پیش فروش‌های فعلی خودروسازی خلاف قانون است.
پیش‌فروش‌ فعلی خودروسازی خلاف قانون است
بهرام پارسایی با اشاره به ارجاع طرح ساماندهی خودرو به کمیسیون صنایع اظهار کرد:‌ خوشبختانه علی رغم لابی و ارتباطات قوی خودرو سازان، کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس به تصویب رسید. البته ما خواستار برگشت به طرح اولیه بر اساس آیین نامه بودیم اما این درخواست پذیرفته نشد و با توجه به تغییراتی که در محتوای طرح رخ داده بود، ناچار بودیم این طرح را مجددا به کمیسیون برگردانیم.وی اضافه کرد: خوردوسازان بدون محابا همه کاری می‌کنند. کلیه‌ پیش فروش‌های فعلی آنها خلاف قانون است. زیرا طبق قانون خودرو ساز زمانی می‌تواند پیش فروش کند که یا خودرو و یا قطعات آن را داشته باشد یا این که برای واردات قطعات خودرو ال سی باز شده باشد. خودروسازان می‌گویند به واسطه تحریم نمی توانند به تعهدهای قبلی پایبند باشند ولی باز هم خودرو پیش فروش می‌کنند. یا باید قبول کنند که قانون را نقض کردند و یا توضیح دهند که چرا پیش فروش های قبلی خود را تحویل نمی‌دهند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه خلاء قانونی در خودروسازی کاملا مشهود است، اضافه کرد:‌ می‌توان با یک نظر سنجی از مردم دریافت که چند درصد آنها از وضعیت خودرو سازی رضایت دارند. ما امیدواریم طرح ساماندهی بازار خودرو بتواند واقعا به این وضعیت سر و سامانی ببخشد. گرچه برخی می‌گویند شما می‌خواهید خودروسازی داخلی را زمین بزنید!پارسایی با بیان این که یکی از پیشنهادات این طرح برگشت به تعرفه واردات خودرو در سال گذشته است، اضافه کرد: برخی تصور می‌کنند ما می‌خواهیم کل تعرفه واردات حذف شود اما این طور نیست سال گذشته حداکثر واردات به ۵ درصد بازار کشور هم نرسید و خودروسازها نتوانستند پاسخگوی نیاز بازار باشند. ما معتقدیم اگر تعرفه واردات سال گذشته اعمال شود صرفا باعث می‌شود که فضای رقابت کاملا بسته نماند.سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد:‌ در جلساتی که ما با خودروسازها داشتیم آنها خودشان می‌گویند واردات خودرو لطمه‌ای به ما نمی‌زنند زیرا آنها نمی‌توانند به تنهایی پاسخگوی نیاز بازار باشند. یکی از پیشنهادات دیگر ما در این طرح با توجه به مشکلات آلایندگی و زیست محیطی خصوصا در کلان شهرها این بوده که از واردات خودروهای هیبریدی حمایت شود و تعرفه واردات این خودرو ها مشابه سال گذشته باشد.

وی با بیان این که طبق طرح ساماندهی خودرو، خودروساز باید قیمت تمام شده را برای مراجع نظارتی شفاف کند، اضافه کرد:‌ الان خودروساز به هر اندازه که دوست دارد یا خدمات نمی دهد، افزایش قیمت می‌دهد و تهدید می‌کند که اگر شرایط سخت شود کارگران بیرون می‌آیند و از این موضوع به عنوان یک حربه استفاده می‌کنند.نماینده مردم شیراز در مجلس با ابراز نگرانی از ناامن بودن برخی از خودروهای داخلی گفت: می‌گویند به سمت استاندارد سازی می‌رویم همین که بعد از ۵ دهه تازه می‌خواهند به این سمت بروند، نگران کننده است. ما در این طرح می خواهیم خودروساز را بابت ایمن نبودن خودرویش پاسخگو کنیم و اگر تصادفی رخ داد کارشناس بگوید چند درصد خودروساز مقصر است و باید پاسخگو باشد. همچنین موارد متعددی در این طرح وجود دارد که هم خودرو ساز را وادار به ارتقاء کیفیت و هم وادار به پاسخگویی به مشتری می‌کند و هم موجب کاهش آلایندگی و مصرف سوخت می‌شود. این که ما سالانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت می‌دهیم هزینه سنگینی است که به ملت تحمیل می‌شود.وی در پایان یادآور شد: اوایل سال که این طرح را به مجلس ارائه کردیم بازار خودرو را نابسامان می‌دیدیم اما الان هرج و مرج در بازار خودرو مشهود است و اگر برای آن تدبیر نشود دامن همه را خواهد گرفت.
مرجع : ایسنا