به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۱۷۰۴۸۸

معاملات بورسی با طعم عرضه اولیه

گروه اقتصادی: فعالان بازار سهام امروز شاهد یک عرضه اولیه جدید بودند. در این روز گروه‌های بانکی و خودرویی به رشد خود ادامه دادند و شاخص کل نیز ۱۳۵ واحد افزایش یافت.
معاملات بورسی با طعم عرضه اولیه
امروز پس از مدتی‌ها فعالان بازار سرمایه شاهد عرضه جدید یک شرکت جدید در بورس تهران بودند به این ترتیب ۱۰ درصد از سهام شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در بازار دوم بورس عرضه اولیه شد این عرضه به روش ثبت سفارش و با کف قیمت هر سهم ۱۹۵ تومان و سقف قیمت هر سهم ۲۰۵ تومان عرضه شد و قیمت معامله ۲۰۵ تومان رقم خورد.در عرضه اولیه امروز که چهارمین عرضه اولیه سال جاری به حساب می‌آید هر کد حقیقی یا حقوقی حداکثر تا ۲۰۰۰ ثبت می‌توانستند ثبت سفارش انجام دهند.درباره‌ عرضه‌ اولیه در شرایط حال حاضر بورس انتقادهای زیادی مطرح بود. عده‌ای معتقد بودند با توجه به این که بسیاری از نقدینگی ها برای خرید عرضه اولیه از طریق فروش سهم‌ها به دست می‌آید، عرضه‌ اولیه در این شرایط سبب می‌شود نقدینگی از بورس خارج شود. اما عده‌ای نیز بر لزوم اولیه تاکید داشتند و معتقدند که این اتفاق نقدینگی جدیدی به بورس تزریق می کند. اما در هر صورت عرضه شدن یک شرکت جدید در بورس تهران سبب شد تحرکات در بازار سرمایه بیشتر شود.در آخرین روز معاملات بورس تهران در این هفته بار دیگر بانکی‌ها در کنار تعدادی از سهم‌های پتروشیمی سبب شدند شاخص‌های بازار سهام رشد کند که از جمله آن‌ها می‌توان به بانک تجارت، پتروشیمی فجر، بانک صادرات ایران و بانک پاسارگاد اشاره کرد. در کنار شرکت‌های یاد شده نمادهای وب و شرکت سرمایه‌گذرای ملی ایران تاثیر افزاینده‌ای روی شاخص‌های بازار داشتند.

اما  در عین حال تعدادی دیگر از نمادهای پتروشیمی در کنار برخی دیگر از نمادها از جمله نمادهای فلزی، معدنی و پالایشی در کاهش شاخص های بازار نقش ایفا کردند که از جمله آن می‌توان به صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و معدنی و صنعتی چادرملو اشاره کرد.امروز در گروه محصولات شیمیایی روند قیمت سهم‌ها عمدتا کاهشی بود و بسیاری از نمادها در گروه فلزات اساسی نیز با کاهش قیمت روبرو بودند. در گروه استخراج کالاهای خارجی نیز بیشتر سهم‌ها در آخرین قیمت معامله با کاهش روبرو بودند. نفتی‌ها نیز اکثرا افت قیمت را تجربه کردند و بیشتر آنها از نیم تا دو درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.اما در گروه بانک و موسسات اعتباری شاهد رشد قیمت بودیم. همچنین قیمت ها خودرو و ساخت قطعات نیز همگام با گروه بانکی رشد کردند. ارزش معاملات بورس تهران، تا رقم ۴۳۴ میلیارد تومان افزایش یافت و حجم معاملات آن به رقم ۱.۷ میلیارد سهم و اوراق مالی رسید.

شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس تهران امروز ۱۳۵ واحد بالا رفت و به رقم ۱۶۲ هزار و ۹۴۰ واحدی رسید. در عین حال شاخص کل هم وزن  نیز با ۳۲۵ واحد رشد رقم ۲۹ هزار و ۳۱۱ واحدی را تجربه کردند.شاخص آزاد شناور طی معاملات امروز ۴۴۱ واحد افزایش یافت و تا رقم ۱۷۸ هزار و ۵۲ واحدی بالا رفت. شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۱۰۴ و ۲۴۶ واحد رشد کردند.شاخص کل فرابورس نیز امروز با اندکی کاهش مواجه شد و به رقم ۱۹۸۰.۱۵ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۳۴۹ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات این بازار به رقم ۹۵۷ میلیون سهم در اوراق مالی رسید.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار بورس