به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۱۷۰۴۹۵

افزایش قیمت بنزین منتفی شد

گروه اقتصادی: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که موضوع افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی در این کمیسیون مطرح نیست.
افزایش قیمت بنزین منتفی شد
اسدالله قره خانی  درباره طرح موضوع سهمیه بندی بنزین و ایجاد نگرانی‌هایی در جامعه در این باره گفت: چنین چیزی در لایحه بودجه سال ۹۸ نیامده، اما در فضای عمومی جامعه سناریوهای مختلفی مطرح است. اخیرا هم طرح سهمیه بندی بنزین در مجلس اعلام وصول شد که معلوم نیست چه زمانی در صحن مطرح می‌شود و آیا تصویب خواهد شد یا خیر. اما در کمیسیون انرژی موضوع افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی مطرح نیست.وی اضافه کرد:‌ در طرح سهمیه بندی بنزین برای هر ایرانی یک لیتر بنزین در روز در نظر گرفته شده و پیش بینی شده که پالایش و پخش سامانه‌ای را برای خرید و فروش ایجاد کند. من به عنوان نماینده مجلس مخالف این طرح هستم. این مخالفت هم دلایل مختلفی دارد. دلیل اول این است که اگر کسی تمکن بالای مالی دارد اصلا چرا باید از این سهمیه استفاده کند. ضمن این که اگر قیمت بنزین را لیتری هزار تومان در نظر بگیریم ۳۰ لیتر بنزین ۳۰ هزار تومان خواهد شد که عدد و رقمی در اقتصاد خانوار به حساب نمی‌آید. اما اگر آن را لیتری ۵ هزار تومان در نظر بگیریم ۱۵۰ هزار تومان خواهد شد. آیا این در تورم اثر نمی‌گذارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این طرح همچنین پیش بینی شده که سهمیه اضافی بنزین را بفروشند، قیمت فروش بنزین چقدر است؟ آیا این طرح موجب کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق می‌شود و یا قاچاق را تسهیل می‌کند.قره خانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر پیش بینی سهمیه یکسان برای همه افراد اعم از شهری و روستایی در این طرح گفت: همچنان که درآمد و هزینه‌های تهران متفاوت است خدمات آن هم باید متفاوت باشد.سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که شیوه توزیع حامل های انژری در کشور ما غلط است، افزود:‌ امسال بنزین در کشور ما هزار تومان است و ممکن است ۵ سال بعد هم همین قیمت باشد. اما آیا قیمت نفت، هزینه پالایشگاه، شبکه حمل و نقل و توزیع یا درآمد مردم یکسان است؟ ما به صورت ساختاری اشتباهاتی داریم و مسیر غلط را می‌رویم. به همین خاطر است که برندهای مشهور نمی‌آیند در ایران سرمایه گذاری کنند.

قره خانی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته قیمت بنزین روزانه یا هفتگی بر اساس گالن تعیین می‌شود.برندها بنزین با اکتان بالا تولید می‌کند. بنزین و سولفور آن را کاهش می‌دهند. ولی الان یک پالایشگاه در تهران بنزین تولید می‌کند و استان تهران باید از آن استفاده کند. یا پالایشگاه تبریز بنزین تولید می‌کند و استان آذربایجان شرقی باید از آن استفاده کند. این که چه کیفیتی دارد خدا می‌داند.وی همچنین تاکید کرد:‌ الان خیلی ‌ها نظرشان این است که باید اصلاحاتی در مورد قیمت و نحوه‌ توزیع سوخت صورت گیرد طبقات مرفه و دهک‌های بالا نباید اینقدر از یارانه استفاده کنند و طبقات پایین باید بیشتر از این یارانه استفاده کنند. که این کار با سهمیه بندی یا قیمت پایین تر امکان پذیر است. حتی من معتقد به این هستم که باید از طبقات بالا بگیریم و به طبقات پایین کمک کنیم و برخی خدمات با الگوی مصرف مشخص برای دهک‌های پایین مجانی باشد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: قیمت بنزین