به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۱۷۰۶۶۴
با صعود قطر و امارات به نیمه نهایی جام ملتهای آسیا

سلطه فوتبال غرب بر آسیا پس از 23 سال

سلطه فوتبال غرب بر آسیا پس از 23 سال
گروه ورزشي: با صعود قطر و امارات به نیمه نهایی جام ملت های آسیا، پس از 23 سال اکثر تیم های حاضر در این مرحله از منطقه غرب هستند.
 
به گزارش "ورزش سه"، در جام ملت های آسیا 2019 تیم های غرب آسیا با شایستگی از سد تیم های شرق آسیا گذشتند. ایران، چین را با 3 گل شکست داد. امارات، مدافع عنوان قهرمانی یعنی استرالیا را از پیش رو برداشت و قطر نیز با ارائه نمایشی فوق العاده کره جنوبی را به خانه فرستاد تا تنها تیم شرق آسیای حاضر در نیمه نهایی، ژاپن باشد. این در حالی است که اگر عربستان نیز قدرت ایران، قطر و امارات را داشت می توانست با برتری مقابل سامورایی ها، نیمه نهایی را تمام و کمال به نام غرب آسیا یا حتی خاورمیانه بزند!
 
در 5 دوره اخیر جام ملت های آسیا تیم های شرق همیشه اکثریت را در نیمه نهایی داشتند. سال 2000 ژاپن در فینال عربستان سعودی را شکست داد و کره جنوبی در رده بندی چین را از پیش رو برداشت. 4 سال بعد ژاپنی ها این بار چین را 3-1 مغلوب کردند و در رده بندی نیز ایران بحرین را در هم کوبید. سال 2007 فینال تمام عربی بین عراق و عربستان برگزار شد اما با این حال در دیدار رده بندی کره و ژاپن حاضر شدند تا سهم همیشگی شرق را حفظ کنند. در دوره بعدی ژاپن بازهم با برتری مقابل استرالیا قهرمان شد و کره هم با غلبه بر ازبکستان به مقام سوم رسید. سال 2015 نیز فینال بین ژاپن و استرالیا برگزار شد اما در دیدار رده بندی امارات و عراق به مصاف هم رفتند.
 
آخرین باری که غربی ها اکثریت را در نیمه نهایی داشتند، به سال 1996 باز می‌گردد؛ جایی که شاگردان محمد مایلی کهن با قاطعیت خود را به این مرحله رساندند و عربستان نیز با محمد الدعایه به نیمه نهایی صعود کرد. امارات متحده عربی با استفاده از امتیاز میزبانی و البته تیم خوبی که داشت به نیمه نهایی رسید و کویت نیز در آخرین سال های اوج فوتبالش برای آخرین بار در بین 4 تیم آسیا جای گرفت و در نهایت سعودی ها برای آخرین بار قهرمان شدند. در قرن بیستم، غلبه غرب بر شرق اتفاقی قابل پیش بینی بود. سال 1984 در سنگاپور بازهم ایران، کویت و عربستان به نیمه نهایی رسیدند و سال 1976 نیز کویت، ایران و عراق در این مرحله حضور یافتند.
 
حالا ژاپنی ها تنها نماینده چشم بادامی ها در نیمه نهایی محسوب می شوند. برخی اعتقاد دارند تیم هایی نظیر کره و ژاپن از جام ملت ها استفاده می کنند تا برای جام جهانی حاضر شوند اما فارغ از این ادعا، باید پذیرفت که سرمایه گذاری قطر و امارات در کنار پتانسیل همیشگی ایران، قطر و عربستان که حالا با روند آماده سازی خوب برای تیم ایران همراه شده، زمینه غلبه غرب آسیا بر منطقه شرق را فراهم کرده و با این روند هیچ بعید نیست که حتی در مقدماتی جام جهانی نیز شاهد رقم خوردن اتفاقاتی عجیب و غریب باشیم.
امارات 1- استرالیا صفر؛ جمعه تاریخی UAE با جمعه!
شاگردان زاکرونی برای رسیدن به نیمه نهایی جام ملت‌ها کار بزرگی انجام دادند و موفق شدند قهرمان دوره قبل را حذف کنند. تیم ملی امارات با وجود نمایش ضعیفی که در مرحله گروهی جام ملت‌ها داشت و تنها 5 امتیاز کسب کرد، اما صدرنشین شد و در دیدار اخیرش هم به سختی در وقت‌های اضافه برابر قرقیزستان به برتری رسید تا در جمع هشت تیم برتر این رقابت‌ها قرار بگیرد، اما آنها امشب با وجود اینکه کار سختی مقابل استرالیا داشتند ولی عملکرد بهتری نسبت به تمام چهار مسابقه گذشته خود ارائه داد و توانستند به برد ارزشمندی دست پیدا کند.

کانگوروها نیز که مثل امارات در این جام دور از انتظار ظاهر شدند و بعد از دومی در جدول گروه B، در ضربات پنالتی ازبکستان را مغلوب کردند، با ترکیب هجومی‌تری نسبت به بازی‌های گذشته‌شان وارد زمین شدند، اما نتوانستند از سد فارس جمعه و اسماعیل احمد، دو مدافع میانی امارات که فوق‌العاده بازی کردند، عبور کنند و در سمت مقابل با اشتباهی که میلوس دجنک انجام داد، دروازه خود را با فرصت‌طلبی علی مبخوت باز شده دیدند تا برخلاف چهار سال قبل که قهرمان جام ملت‌ها شدند، امسال وداع تلخی با این رقابت‌ها داشته باشند. امارات میزبان با برتری مقابل استرالیا، باید ساعت 17:30 روز سه‌شنبه هفته آینده در استادیوم محمد بن زاید ابوظبی، دیدار نیمه نهایی را مقابل تیم ملی قطر برگزار کنند و حالا هواداران فوتبال منتظر هستند تا جدال دو تیمی که نه تنها در فوتبال، بلکه در سایر مسائل ازجمله سیاسی با یکدیگر جنگ دارند را تماشا کنند.