به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب : ۱۷۰۷۳۹

پیش‌نویس توافقنامه صلح افغانستان آماده شد

گروه بین‌الملل: خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های طالبان افغانستان اعلام کرد پیش‌نویس توافق صلح این گروه با ایالات متحده آماده شده است.
پیش‌نویس توافقنامه صلح افغانستان آماده شد
بنابراین گزارش، این پیش‌نویس در پایان چهارمین دور گفت‌وگوها میان نمایندگان «امارت اسلامی» افغانستان و هیات آمریکایی به ریاست زلمی خلیل‌زاد به دست آمده است. قرار است خلیل‌زاد شخصا محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان را در جریان جزئیات پیش‌نویس این قطعنامه قرار دهد.
به گفته منابع طالبان بر اساس این پیش‌نویس نیروهای نظامی خارجی حاضر در افغانستان باید در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه خاک این کشور را ترک کنند. بر همین اساس، طالبان پس از اعلام آتش‌بس، مذاکرات با دولت افغانستان را آغاز خواهد کرد. طالبان در مقابل تعهد کرده است که پس از آتش‌بس، این کشور بار دیگر به پایگاهی برای گروه‌های «تروریستی» نظیر القاعده و داعش تبدیل نشود. از سوی دیگر نمایندگان «امارات اسلامی» افغانستان متعهد شده اند که جدایی‌طلبان بلوچستان از افغانستان برای حمله به خاک پاکستان استفاده نکنند. منابع طالبان تاکید کرده اند که این گروه تلاش خواهد کرد تا در جریان تشکیل یک دولت انتقالی، بخشی از آن باشد. دور چهارم گفت‌وگوهای طالبان با نمایندگان ایالات متحده آمریکا از روز دوشنبه یک دلو (بهمن) در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد. طالبان در ماه‌های گذشته و همزمان با شرکت در گفت‌وگوهای صلح با نمایندگان قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی موثر در افغانستان، بر شدت حملات تروریستی خود علیه نظامیان دولتی افزوده است. ایالات متحده آمریکا همراه با متحدانش در سال ۲۰۰۱ حکومت طالبان در افغانستان را سرنگون کرد.