به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۱۷۰۸۲۶
سلحشوری:

کودک همسری را سیاسی کرده‌اند

گروه جامعه: رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: مسأله کودک همسری بیش از اینکه یک مسأله اجتماعی باشد تبدیل به یک امر سیاسی شده است.
کودک همسری را سیاسی کرده‌اند
پروانه سلحشوری روز یکشنبه در نهمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه در ساختمان جمعیت هلال احمر در میزگرد بررسی لایحه دفاع از حقوق کودکان افزود: اگر این گونه نبود و عده ای این موضوع مهم را سیاسی نمی کردند، معتقدیم کسی موافق ازدواج کودک ٩ ساله نیست چون 5،4 تا 5،6 درصد ازدواج ها در سالیان اخیر مربوط به کودکان ١٠ تا ١4 سال است.وی تصریح کرد: اینکه سالانه بیش از 4٠ هزار ازدواج در این سن است و بالای 5 درصد ازدواج ها را شامل می شود آمار کمی نیست باید به این موضوع رسیدگی شود،وی به موضوع پخش کلیپی در فضای مجازی برای ازدواج زیر ١٣ سال اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما نعل وارونه زده می شود و کودک همسری تبلیغ می شود در حالی که در این کلیپ ازدواج آنها حدود ١4 سال بوده است.سلحشوری ادامه داد: برای طرح کودک همسری که در مجلس شورای اسلامی مطرح شد ما اصلا سن ١٨ سال را نگفته بودیم بلکه ١6 سال تعیین شده است چون موافقیم حداقل سن ازدواج ١6 سال است و حتما باید ازدواج زیر ١٣ سال ممنوع شود.

وی افزود: ازدواج ١٣ تا ١6 سال نیز باید با اذن دادگاه و نظر پزشکی قانونی باشد. عده ای که مخالف این طرح بودند ناراحت شدند. اگر مخالفان کسانی هستند که دغدغه نان مردم را دارند و باید بدانند که یک پسر ١6 سال یا دختر ١4 سال نمی توانند زندگی را اداره کنند.این نماینده مجلس افزود: ما سن ١٨ سال برای ازدواج دختران را مطرح نکردیم چون معتقدیم در صورت ازدواج زیر ١6 سال خشونت علیه کودکان رخ می دهد. قربانیان این نوع ازدواج ها بیشتر از طبقات فرودست هستند. رد این طرح از سوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به معنای رد خود طرح نیست و هنوز جا دارد که در کمیسیون مطرح شود.سلحشوری گفت: برای اجرای این طرح به حمایت صاحبنظران دینی و جامعه مدنی نیاز داریم چون نگاه خیلی از جامعه با کودک همسری موافق نیست حتی از آیت الله مکارم درباره کودک همسری دست نوشته داریم.وی درباره افزایش حداقل سن ازدواج که در مجلس شورای اسلامی مطرح است گفت: این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است و بیش از یک سال و 6 ماه است که روی آن کار می شود و پس از اینکه به صحن مجلس شورای اسلامی آمد یک فوریت طرح با 159 رأی تایید شد، اما در کمیسیون قضایی مجلس طرح رد شد.

 لایحه حمایت از کودکان در مراحل نهایی است
سلحشوری ادامه داد: تلاش های صورت گرفته از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به نتیجه رسیده است که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم این لایحه را با ابلاغ دولت به مرحله اجرا بگذاریم.وی اضافه کرد: این لایحه در سال 90 تقدیم مجلس شد اما در مجلس نهم مورد بررسی قرار نگرفت. در سال 81 قانون حمایت از کودکان با 9 ماده وجود داشت اما نگاه جرم انگارانه به آن نشد.سلحشوری اضافه کرد: پس از اینکه کودکان در سنین پایین مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، کودکانی مانند آتنا و ستایش که احساسات جامعه را جریحه دار کردند در آن زمان پیگیری این موضوع با شدت بیشتری دنبال شد.وی خاطرنشان کرد: چرا نباید قانونی برای حمایت از کودکان وجود داشته باشد تا آسیب ها را پیشگیری کند. بر اساس این ضرورت ها نیاز جامعه به وجود چنین لایحه ای در مجلس شورای اسلامی احساس شد. در سال 96 لایحه در دستور کار قرار گرفت و مرداد 97 لایحه پس از فعالیت های زیاد کمیسیون حقوقی و قضایی به صحن مجلس شورای اسلامی آمد.

این نماینده مجلس ادامه داد: شاید یکی از محدود لوایحی که کلیات و جزئیات آن سریع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید همین لایحه بود چون همه متوجه شده بودند که کودکان و نوجوانان بسیار آسیب پذیر هستند، اکنون نگاه فرابخشی به این موضوع است و دفتری در قوه قضاییه برای حمایت از کودکان و نوجوانان پیش بینی شده است تا از کودکان دفاع شود.وی با بیان اینکه انواع خشونت ها علیه کودکان در این لایحه دیده شده است، اظهار داشت: این لایحه فقط 18 رأی مخالف داشت و نگاه سیاسی به این لایحه آلوده نشد، اکنون لایحه به شورای نگهبان تحویل داده شده است، ایرادهایی به تبصره گرفته شد که خیلی جدی نبود و قابل حل است فقط یک تبصره ماده 9 باقیمانده که باید در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بررسی شود.وی خاطرنشان کرد: اگر شورای نگهبان این لایحه را تایید نهایی کند دولت آن را برای اجرا ابلاغ خواهد کرد.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: ازدواج کودکان