به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۹ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۱۷۰۹۸۸

قیمت نفت به ۷۰ دلار می‌رسد

گروه اقتصادی: اکثر تحلیلگران انتظار افزایش یکنواخت قیمت نفت را برای ۲۰۱۹ دارند.قیمت برنت به ۷۰ دلار در هر بشکه در ۲۰۱۹ و ۷۵ دلار در هر بشکه در ۲۰۲۰ می‌رسد .
قیمت نفت به ۷۰ دلار می‌رسد
 قیمت نفت در روز دوشنبه به خاطر افزایش زیاد تعداد چاههای نفت آمریکا در هفته گذشته کاهش یافت و دوباره ترس از یک کمپین حفاری بین حفاران شیل آمریکا به وجود آمد .تعداد چاههای نفت آمریکا در هفته منتهی به 25 ژانویه 10 تا بالا رفت که اولین افزایش از اواسط دسامبر بود. در واقع، طی هشت ماه گذشته ، فقط در 3 هفته افزایش تعداد چاههای نفت دو رقمی شده بود .ولی افزایش تعداد چاه ها در یک هفته فقط یک عدد است و نمی‌توان آن را به یک روند تعمیم داد. به علاوه به خاطر کاهش شدید تعداد چاه ها در هفته های گذشته، این افزایش چندان قابل توجه نیست. کامرزبنک در یادداشتی نوشت:« به خاطر کاهش 21 عددی تعداد چاه ها در هفته گذشته، این افزایش چندان چشمگیر نیست. از ابتدای سال جدید تعداد چاههای نفت 23 تا کاهش یافته که نشان دهنده بیشترین کاهش ماهانه از آوریل 2018 است. واضح است که قیمت پایین نفت در سه ماهه چهارم 2018 باعث شده تولید کنندگان نفت شیل فعالیت خود را محدود کنند» .از طرف دیگر، قیمت نفت از زمان پایین ترین حد در دسامبر، افزایش یافته و احتمالا بهترین ژانویه را پس از 14 سال خواهد داشت. این یعنی حفاری دوباره افزایش می یابد و قیمت نفت هم کاهش قابل توجهی نخواهد داشت .

اکثر تحلیلگران انتظار افزایش یکنواخت قیمت نفت را برای 2019 دارند. بارکلیز اعلام کرد:« ما هنوز انتظار داریم قیمت برنت و وست تگزاس اینترمدیت همچنان افزایش یابد، چون به نظرم شرایط موجود بهتر از زمان آغاز کاهش تولید دراوایل 2017 است. به نظرم قیمت برنت به 70 دلار در هر بشکه در 2019 و 75 دلار در هر بشکه در 2020 می‌رسد .ولی این بانک سرمایه‌گذاری هشدار داد می‌توان یک بازار بی رونق را با تولید اضافی رونق بخشید ولی اگر شرایطبرعکس شود ، هیچ مکانیزمی برای متعادل کردن عرضه بیش از اندازه نفت نداریم. به عبارت دیگر اگر بازار نفت اشباع شود، اوپک نمی تواند برای تعادل بازار بیش از این تولیدش را کاهش دهد و آن وقت احتمال پایین رفتن قیمت نفت بسیار زیاد خواهد بود .به هر حال اکنون بازار نفت در حال متعادل کردن سریع عرضه و تقاضا است. سال گذشته اوپک از کمبود نفت می‌ترسید و تولید را افزایش داد و در پایان سال متوجه شد بیش از حد نفت تولید کرده‌ است . بارکلیز هشدار داد همچین اتفاقی ممکن است دوباره بیفتد:« بنابراین رسیدن به یک بازار متعادل با تنظیم عرضه در زمان حال از طریق کاهش یا افزایش تولید ، بستگی دارد به اینکه عرضه و تقاضای غیر اوپک از کجا باشد» .

بارکلیز اعلام کرد انعطاف پذیری عرضه شیل آمریکا و میزان تقاضای جهان هنوز مشخص نیست. شیل آمریکا در سال گذشته با افزایش قیمت نفت رشد کرد ولی تقاضا کاهش یافت .اوپک باید در بالا بردن قیمت نفت عاقلانه رفتار کند چون صنعت شیل آمریکا طرح های حفاری برای سال جاری دارد. تاخیر در بالا بردن قیمت ها هم به طرح های هزینه ای در 2019 فشار می آورد .در واقع نشانه هایی از رکود صنعت شیل دیده می‌شود: رشد آهسته تر تولید، نرخ پایین‌تر تکمیل چاه ها و برآورد ناراحت‌کننده خود مدیران شیل
مرجع : تسنیم
برچسب ها: قیمت نفت