به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۰ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۱۷۱۰۳۰

کاهش ۴۰ درصدی سفر‌های خارجی ایرانی‌ها

کاهش ۴۰ درصدی سفر‌های خارجی ایرانی‌ها
گروه جامعه: مرتضی قربانی (دبیر انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران) در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت که سفر تفریحی به خارج به زودی به سمت صفر میل می‌کند، بیان داشت: نمی‌توان این موضوع را سیاه و سفید دید. سفرها به خارج از کشور نیز به صفر میل نکرده است. شاید بتوان گفت که بیش از ۳۰ ، ۴۰ درصد از سفرهای خارجی کم شده باشد ولی می‌دانم که درباره نوروز مسیرهای پروازی زیادی همچون ترکیه، مالزی و تایلند در حال برنامه‌ریزی برای مردم هستند. سفر اروپا نیز هنوز انجام می‌شود. ولی قیمت‌های آن اضافه شده است.درباره عوارض ممنوعیت پروازی ایرلاین‌های ایران به خارج از کشور: این مشکل برای همه ایرلاین‌ها ایرانی نیست و هنوز پروازهایی به اروپا انجام می‌شود. ولی در کل برای اینکه یک پرواز انجام شود، چیزهای مختلفی لازم است. خیلی اوقات شما مجوز پرواز را دارید ولی برای پرواز به آن مقصد به خدمات فرودگاهی نیازمند هستید. به عنوان مثال در بحث سوخت، شرکت‌هایی هستند که در چند کشور کار سوخت‌رسانی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: حال اگر این شرکت‌ها تحریم را قبول کنند و به ایرلاین‌های ایرانی سوخت ندهند، حتی اگر شرکت هواپیمایی هم تحریم نباشد و مجوز پرواز داشته باشد، عملا برای گرفتن خدمات هندلینگ در فرودگاه مقصد با مشکل مواجه خواهد شد.به دلیل ارزان بودن سوخت در ایران نسبت به کشورهای دیگر هواپیماهای ما فارغ از تحریم، راغب هستند که سوخت خود را در ایران بزنند. بر همین اساس در مسیرهای نزدیکی همچون گرجستان سوخت خود را در ایران می‌زنند. همچنین در مسیرهای دیگر در صورتی که شرکت هواپیمایی، دارای هواپیمایی باشد که که باک آن جوابگوی مسیر مورد نظر باشد، بازهم سوخت خود را در ایران تامین می‌کند و این موضوع ربطی به تحریم ندارد.کم شدن گردشگران در مسیر اروپا تنها به دلیل مسائل اقتصادی و مشکلات ایرلاین‌ها نبوده و مسائل دیگری نیز در آن نقش داشته است. به هر شکل شرکت‌هایی که هواپیماهای بزرگ دارند، تقریبا در حال رفتن به مسیرهای دور اروپایی هم هستند.

در پاسخ به اینکه آیا زمینه‌ای برای حضور دوباره ایرلاین‌های خارجی به ایران وجود دارد: از آنجا که میزان سفر در ایران پایین آمده است، برای ایرلاین‌های خارجی آنچنان صرفه اقتصادی ندارد که در بازار ایران حضور پیدا کنند.در پاسخ به این سوال که تحریم ایجاد شده برای ایرلاین‌های ایرانی و همچنین خروج ایرلاین‌های خارجی از بازار ایران، چه تاثیری در تورهای ورودی گردشگران خارجی به ایران داشته است: شرایط نرخی بازار آن طرف ایران خیلی تفاوتی نکرده است. به عنوان مثال اگر بلیت پرواز دوسلدورف به تهران، ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو بوده امروز نیز همان قیمت است. همچنین اگر پرواز ماهان قطع شده و مسیر مستقیمی داشته که دوسلدورف به تهران را مستقیم می‌آمده است، حال باید از دوسلدورف به استانبول یا دوحه، دوبی و مسکو برود و از آنجا به ایران بیاید اما تقریبا هزینه سفر همان مبلغ قبلی تمام می‌شود.به هر شکل ما در برخی از مقاصد تورهای ورودی با افت مسافر مواجه بوده‌ایم و در برخی دیگر از مقاصد همچون عراق رشد مسافر داشته‌ایم. اینکه هزینه سفر به ایران و هزینه‌های داخل ایران به نسبت قبل برای خارجی‌ها کم شده یک واقعیت است.

وی گفت: در گذشته برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی به برخی از شهرهای ما ازجمله شیراز، کرمانشاه، اهواز، مشهد و تبریز نیز پرواز داشتند و همین موضوع به شدت در جذب گردشگران برای تورهای ورودی کمک می‌‌کرد. چراکه اگر توریستی می‌خواست از اروپا به ایران بیاید، بیشتر راغب بود که با این شرکت‌ها به ایران بیایند. به این صورت او از شهر و کشور خودش مستقیما به شیراز می‌رفت و از تهران هم به شهر خود برمی‌گشت. نمی‌خواهم بگویم که شرکت‌های ایرانی در تور ورودی تاثیرگذار نبودند ولی واقعیت این است که تاثیر و جذب مسافران ایرلاین‌های خارجی بیشتر بوده است.در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت که سفر تفریحی به خارج به زودی به سمت صفر میل می‌کند: نمی‌توان این موضوع را سیاه و سفید دید. سفرها به خارج از کشور نیز به صفر میل نکرده است. شاید بتوان گفت که بیش از ۳۰ ، ۴۰ درصد از سفرهای خارجی کم شده باشد ولی می‌دانم که درباره نوروز مسیرهای پروازی زیادی همچون ترکیه، مالزی و تایلند در حال برنامه‌ریزی برای مردم هستند. سفر اروپا نیز هنوز انجام می‌شود. ولی قیمت‌های آن اضافه شده است. البته نرخ سفرهای اروپایی همیشه بالا بوده و در گذشته هم اگر تور آنتالیا دو میلیون بود، تور اروپا هشت میلیون تومان بود.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: سفر خارجی