به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۱ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۱۷۱۱۴۳

ورود پلیس به مساله «زباله‌گردی»

گروه جامعه: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از بازنگری برخی قوانین و آیین‌نامه‌های و دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد.
ورود پلیس به مساله «زباله‌گردی»
سردار اسکندر مؤمنی در بازدید از اجرای طرح عملیاتی برخورد با معتادان متجاهر و خرده‌فروشان مواد مخدر که صبح امروز در نقاط مختلف محله شوش، هرندی و مولوی برگزار شد گفت: مساله معتادان متجاهر اولویت کوتاه‌مدتی است که باید حتماً در دستور کار قرار بگیرد، چرا که این مساله برای مردم و شهروندان ایجاد ناآرامی و از آن بیشتر احساس ناامنی می‌کنند و چهره شهر را مخدوش خواهد کرد.
 
مؤمنی با بیان این‌که طبق آمارها بیش از ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۷۰ درصد زندانیان مواد مخدر و بسیاری بیماری‌های واگیردار ریشه در مواد مخدر دارد، اظهار کرد: همچنین بسیاری از جرایم از سرقت گرفته تا جنایات و قتل‌ها به دلیل مصرف مواد مخدر است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌که در مورد ماده ۱۵ و ۱۶ اصلاحاتی باید انجام شود، گفت: ماده ۱۵ مربوط به معتادانی است که خودشان برای ترک اقدام کنند. طبق قانون دیگر این افراد معتاد نیستند بیمار هستند، اما ماده ۱۶ در مورد افرادی است که اقدام به معرفی خود نکرده‌اند، چرا که براساس قانون مجرم هستند، چرا که تهاجر به مصرف مواد مخدر کرده‌اند و باید با آنها برخورد شود که در این زمینه لازم است در این باره اصلاحاتی در قانون انجام شود که به زودی انجام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۱۵ هزار معتاد متجاهر در نقاط مختلف تهران هستند، خاطر نشان کرد: در کشور حدود ۶۰ هزار معتاد متجاهر داریم که باید برای آنها اقدامات ویژه‌ای انجام شود و در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت تمامی آنها جمع آوری شوند. مؤمنی با اشاره به دغدغه شهروندان خاطر نشان کرد: شهروندان دغدغه‌هایی دارند که باید به آنها رسیدگی شود بحث مواد مخدر و مبارزه با آن جزو این دغدغه‌ها است که لازم است حتماً اجرایی شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر ضرورت نگهداری و فراهم کردن فضایی برای عدم بازگشت معتادان جمع‌آوری شده خاطر نشان کرد: این مساله مساله مهمی است که تمامی دستگاه‌ها باید آن را مورد توجه قرار داده و پای کار بیایند.

مؤمنی با ابراز نگرانی در مورد مسائل مرتبط با زباله‌گردی اظهار کرد: در اذهان عمومی عمدتاً این طور تلقی می‌شود که زباله‌گردها معتاد هستند. در این زمینه با شهرداری تهران رایزنی‌هایی انجام شده و بنا شده تا اقداماتی انجام دهند اما در مرحله اول از پلیس درخواست می‌کنم به این مساله ورود کنند تا شهرداری نیز این مساله را ساماندهی کند. در همین راستا اعتبارات لازم در این خصوص پیش‌بینی شده تا نسبت به فرهنگ‌سازی و تهیه لباس و ساماندهی زباله‌گردها اقدام شود.

مؤمنی بر ضرورت افزایش دید ناظر در این محلات تاکید کرد و گفت: هرچه رفت و آمد در این مناطق بیشتر شود طبیعتاً جرایم نیز کاهش پیدا می‌کند در همین راستا نیز از تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران می‌خواهم که برنامه‌ها، همایش‌ها، نشست‌ها، کارگاه‌های تخصصی و غیره را در این محلات برگزار کنند تا با افزایش حضور شهروندان فضا برای فرصت‌طلبان و سودجویان ناامن شود.

وی با اشاره به پیشینه محله شوش، هرندی و مولوی خاطر نشان کرد: این محلات روزگاری پایگاه انقلاب بود و ما باید آن را به وضعیت قبلی خود بازگردانیم. شایسته نیست که مردم اینجا هنگام تردد با معتادان متجاهر مولوی و ظاهر نامناسب در محلات خود روبه‌رو شوند. این افراد بناست در آینده فرزندانشان ازدواج کنند کار و تحصیل داشته باشند و نمی‌توانند محله و خانه‌های خود را بفروشند و در جایی دیگر خانه تهیه کنند بنابراین لازم است به این مساله ورود کنیم.
 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: زباله گردی