به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۱ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۱۷۱۱۵۲

محاکمه 8 متهم محیط زیستی برگزار شد

گروه جامعه: قوه قضاییه اعلام کرد: محاکمه هشت متهم «جاسوسی» از مراکز نظامی کشور (موسوم به پرونده متهمان محیط زیست) در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.
محاکمه 8 متهم محیط زیستی برگزار شد
به گزارش ایرنا از مرکز رسانه قوه قضائیه، جلسه محاکمه هشت متهم جاسوسی از مراکز نظامی کشور صبح امروز به صورت غیرعلنی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و با حضور مستشار دادگاه برگزار شد. در این جلسه از دادگاه که وکلای تعیینی متهمان نیز حضور داشتند، نماینده دادستان تهران بخشی از کیفرخواست پرونده را قرائت کرد. این متهمان در همان متهمان پرونده موسوم به «فعالان محیط زیست» است که پیشتر به شعبه 15 دادگاه انقلاب احضار شده بودند تا کیفرخواست به آنها ابلاغ شود.

محمدحسین آقاسی وکیل مدافع دو تن از این متهمان عصر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا گفته بود: بنابر اعلام خانواده های متهمان پرونده محیط زیست، دادگاه آنها را چهارشنبه دهم دی احضار کرده است. این وکیل دادگستری گفته بود: هنوز علت احضار متهمان به شعبه دادگاه مشخص نیست. عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران به تازگی گفته که دادگاه متهمان پرونده محیط زیست به زودی برگزار می شود.

پرونده موسوم به فعالان محیط زیست، هشت متهم دارد که برای چهار نفر به اتهام افساد فی الارض، سه نفر به اتهام جاسوسی و یک نفر هم به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، کیفرخواست صادر شده است. اتهام چهار متهم این پرونده در ابتدا جاسوسی بود که بعد به افساد فی الارض تغییر کرد.

آقاسی پیشتر به ایرنا گفته بود که شعبه بازپرسی در پرونده سام رجبی در خصوص اتهام جاسوسی قرار منع تعقیب صادر کرده و اتهام او به اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی تغییر کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه 20 آبان امسال در یکصد و سی و سومین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده فعالان محیط‌ زیست و تغییر عنوان اتهامی تعدادی از متهمان از جاسوسی به افساد فی الارض گفت: باید توضیح دهم که کیفرخواست آنها تغییر نکرد بلکه عنوان آن تغییر کرد. اینکه در یک پرونده کیفرخواست چیزی باشد و بعد عنوان کیفرخواست تغییر کند موضوع جدیدی نیست و تغییر عنوان اتهامی مسئله تازه و بعیدی به شمار نمی رود.

وی افزود: عنوان اولیه اتهامی این افراد جاسوسی بود و طبق ماده 286 قانون مجازات اسلامی برخی جاسوسی‌ها می‌تواند تا افساد فی الارض هم پیش برود. این آقایان یکسری ادعاهایی می‌کردند و برخی نهادها می‌گفتند که آنها جاسوس نیستند و برخی افراد هم می‌گفتند جاسوس هستند که گزارش آن برای ستادکل نیروهای مسلح ارسال شد و ابزار و آلات آنها هم مورد بررسی قرار گرفت و سوال شد که ابزار و وسایل آنها برای چه کاری استفاده می‌شود.

معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: بر اساس گزارش تکمیلی کارشناسان ستادکل نیروهای مسلح و اعترافات متهمان و همچنین ارزیابی خسارت‌هایی که از این بابت وارد شده بود، این افراد مشمول ماده 286 قانون مجازات اسلامی شناخته شدند.