به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۱ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب : ۱۷۱۱۶۳
این یک رویا نیست،همه چیز واقعی است

تاریخ می‌گوید قطر قهرمان خواهد شد

گروه ورزشی: دو تیم ژاپن و قطر فینال جام ملت‌های آسیا را برگزار می‌کنند.
تاریخ می‌گوید قطر قهرمان خواهد شد
فقط یک روز تا پایان جام ملتهای امارات زمان باقی مانده. قطر و ژاپن موفق شدند با برتری مقابل امارات و ایران به فینال جام ملت ها برسند.ژاپنی ها که عملکرد ضعیفی در دوره مقدماتی داشتند با برتری 3-0 مقابل ایران راهی فینال شدند.سامورایی ها در گروه F با ازبکستان، عمان و ترکمنستان همگروه بودند.شاگردان هاجیمه موریاسو در حالی در بازی اول موفق شدند ترکمنستان را با نتیجه 3-2 شکست دهند که دوبار در این بازی عقب افتادند اما با تکیه بر تجربه بالای خود پیروز از زمین خارج شدند. ژاپنی ها در بازی دوم را با یک برد خفیف 1-0 مقابل عمان سپری کردند تا برای سرگروهی به مصاف شاگردان هکتور کوپر رفتند. ژاپن در بازی برابر ازبکستان هم یکبار عقب افتاد اما در آن بازی هم شاگردان موریاسو پیروز شدند تا با 9 امتیاز به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شوند. 
 
ژاپنی ها در یک هشتم در حالی عربستان را شکست دادند که یکی از ضعیف ترین بازی های خود در چند سال اخیر را به نمایش گذاشتند.سامورایی ها در دقیقه 20 روی یک ضربه کرنر موفق به باز کردن دروازه عربستان شدند و تمام 70 دقیقه باقی مانده را در لاک دفاعی فرو رفتند تا در پایان بازی درصد میزان تصاحب توپ 74 به 26 به سود سعودی ها باشد. سامورایی ها به لطف همان تک گل و البته دفاع مستحکم و بی نقص شان از سد عربستان هم گذشتند تا در مرحله یک چهارم نهایی با ویتنام روبرو شوند. شاگردان موریاسو در برابر ویتنام هم مثل بازی برابر عربستان دل به ضدحملات بسته بودند و توانستند تنها با یک ضربه پنالتی به نیمه نهایی برسند جایی که شاگردان کارلوس کی روش پس از برد پر گل برابر چین لیپی انتظار آنها را می کشیدند.

پیش از این دیدار بسیاری از کارشناسان ایران را برنده نبرد فینال زودرس آسیا می دانستند اما یک اشتباه از خط دفاعی ایران، ژاپن را به گل رساند تا هاراگیریتوسط ایرانی ها  انجام شود و ژاپن سه بار دروازه ایران را باز کند و راهی فینال شود.

در سوی دیگر قطر با عربستان، کره شمالی و لبنان همگروه بود که شاگردان سانچز هم مثل ژاپنی ها با 9 امتیاز به عنوان صدرنشین صعود کردند. قطری ها با دو گل لبنان و عربستان را شکست دادند و همچنین با 6 گل کره شمالی را به خانه فرستادند. عنابی ها در یک هشتم نهایی جام ملت ها عراق را با یک گل از پیش رو برداشتند تا در یک چهارم نهایی حریف کره جنوبی شوند و شاگردان بنتو را هم مثل عراق به خانه فرستادند.

اوج هنرنمایی شاگردان سانچز در نیمه نهایی رخ داد و آنها موفق شدند در یک بازی یکطرفه با 4 گل امارات میزبان را شکست دهند تا با 16 گل زده و بدون گل خورده راهی فینال شوند. طعم شیرین اولین فینال آسیا در حالی شیرین تر شد که عنابی ها موفق شدند امارات میزبان، یکی از دشمنان دیپلماتیک این روزهای خود را در محمد بن زاید به چهارمیخ بکشند و مقتدرانه راهی فینال شوند. پیش از شروع این رقابت ها ژاوی هرناندز اسطوره بارسلونا و هافبک السد قطر، عنابی ها رقیب سامورایی ها در فینال جام ملتها معرفی کرد که بسیاری از کارشناسان به پیش بینی او خندیدند. 

فینال جام ملتهای آسیا در حالی فردا 12 بهمن در ابوظبی برگزار می شود که بی چون و چرا قطر را می توان پدیده این رقابت ها دانست. تیمی مستحکم در خط دفاع و حمله که همه حریفانش را از پیش رو برداشت. قطری های در سال های اخیر و از زمانی که میزبان جام جهانی 2022 شدند هزینه های زیادی برای توسعه فوتبال کردند و حالا با رسیدن به فینال جام ملتها نتیجه آن را می بینند. 

علاوه بر قطر که پدیده جام هفدهم بود، نباید از عراق 2007 تحت هدایت ویرا غافل شد. عراقی هایی که درگیر جنگ بودند با ویرا پا به جام ملتها گذاشتند و با دو تساوی برابر عمان و تایلند و برتری 3-1 مقابل استرالیا به عنوان صدرنشین از گروه شان صعود کردند. آنها در مرحله بعد ویتنام را شکست دادند تا با کره قدرتمند روبرو شوند. شاگردان ویرا کره را در ضربات پنالتی شکست دادند تا برای اولین بار راهی فینال آسیا شوند. این نتایج برای عراقی هایی که درگیر جنگ بودند شبیه خواب و رویا بود اما یونس محمود در بازی فینال برابر عربستان این رویا را برای آنها به واقعیت تبدیل کرد تا برای اولین بار قهرمان آسیا شوند. 

پیش از عراق هم تیم هایی بودند که موفق شده بودند نام شان را به عنوان پدیده در جام ملتها مطرح کنند. در سال 1980 جام ملتها در کویت برگزار شد و کویت با برتری برابر کره به مقام قهرمانی رسید. 
تاکنون و در تاریخ هفده دوره جام ملتها هرگاه یک تیم ناشناس به فینال رسیده موفق شده جام قهرمانی را تصاحب کند و قطری ها این شانس را دارند تا برای اولین بار بر بام آسیا بایستند.
 
مرجع : خبرآنلاین