به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۲ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۱۷۱۱۷۵
نمکی: محکم در برابر تعرض به حرفه پزشکی می‌ایستم

قرار نبود به میدان مین «سلامت» بیایم

گروه جامعه: سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به چالش‌های پیش روی نظام سلامت کشور، گفت: قرار نبود به این میدان مین بیایم، زیرا از افتادن به ورطه‌ای که در ان خیلی اوضاع و احوال را خوش نمی‌دیدم، تردید داشتم. با این حال، مشیت الهی بود و توفیق یافتم که در این عرصه در خدمت مردم باشم.
قرار نبود به میدان مین «سلامت» بیایم
دکتر سعید نمکی، در نشست مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی گفت: اعتقاد من به انجمن‌های علمی، زبانی نیست بلکه با این نگاه بزرگ شده‌ام که قطره دریاست اگر با دریاست، ورنه او قطره و دریا، دریاست.وی با بیان اینکه انسان توسعه یافته از خرد جمعی به عنوان یکی از اهرم‌های زندگی استفاده می‌کند، به اهمیت انجمن‌های علمی گروه پزشکی در پیشبرد برنامه‌های نظام سلامت، گفت: هر وزیری یا تصمیم گیری که از ظرفیت انجمن‌های علمی برای سیاست‌گذاری‌های کلان ملی استفاده نکند، به بیراهه رفته و من امیدوارم بتوانم بعد از تأیید مجلس به عنوان وزیر بهداشت در ساختار و اتاق فکر وزارت بهداشت از این ظرفیت استفاده کنم.وی ادامه داد: برنامه وزارت بهداشت را بلند پروازانه نوشتم اما این برنامه با همکاری انجمن‌های علمی واقع بینانهمی‌شود.

چالش جدی این روزهای بهداشت
نمکی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت، گفت: باید از همه کسانی‌که طی سال‌های انقلاب به عنوان وزیر پرچم دار حوزه سلامت بودند، قدردانی کرد؛ چراکه می‌بینیم که پیشرفت‌های حوزه سلامت از همه عرصه‌ها چشمگیرتر بوده است. ما در عرصه سلامت و بعد از انقلاب با ۵ دلار بچه‌هایمان را علیه شش بیماری مهلک و مسریواکسینه کردیم. همچنین با توسعه نظام ارائه خدمات در خانه‌های بهداشت و تمرکز بر دو گروه آسیب پذیر کودکان و زنان، نتایج خوبی گرفتیم. حال امروز با چالش جدی به نام بیماری‌های غیرواگیر در نظام سلامت طرفیم. باید بدانیم که وزارت بهداشت به تنهایی قادر به کنترل این بیماری‌ها نیست و باید از مشارکت همه به خصوص انجمن‌های علمی، کمک بگیرد.وی با بیان اینکه امروز توسعه بار بیماری‌ها ناشی از تلنبار ندیدن های دیروز ماست، ادامه داد: اگر در توزیع منابع درباره بیماری‌ها دچار رانش و کشمکش شویم، در آینده ما را غافلگیر می‌کنند. در آینده پژوهی وضعیت بار بیماری‌ها نیز انجمن‌های علمی می‌توانند به ما کمک کنند.

قرار نبود به میدان مین سلامت بیایم
نمکی با بیان اینکه در همه عرصه‌های سلامت علی رغم دستاوردها، همچنان چالش‌های فراوانی هم داریم، گفت: من هم قرار نبود به این میدان مین بیایم زیرا از افتادن به ورطه‌ای که در آن خیلی اوضاع و احوال را خوش نمی‌دیدم، تردید داشتم. با این حال مشیت الهی بود و توفیق یافتم که در این عرصه در خدمت مردم باشم.

«تحول سلامت» یکی از دغدغه‌هایمان است
سرپرست وزارت بهداشت، با بیان اینکه طرح تحول سلامت یکی از دغدغه‌های آنهاست، گفت: این طرح دستاوردهای مهمی بویژه برای فرودستان در زمینه حمایت از هزینه‌های درمانی شأن داشت و به بیماران خاص و صعب العلاجکمک کرده و ماندگاری و مقیمی طبیب را در نقاط دورافتاده ممکن کرد.نمکی با بیان اینکه طرح تحول با دو مشکل اساسی مواجه بوده است، ادامه داد: گره نخوردن طرح تحول سلامت به منابع پایدار مالی برای ادامه حیات و توزیع ناعادلانه و غیر منطقی منابع در بعضی جاها، از مشکلات اساسی طرح تحول سلامت محسوب می‌شوند. حال یکی از مأموریت‌های معاون درمان وزارتخانه را تشکیل کمیته‌ای با حضور انجمن‌های علمی برای برنامه‌ریزی در حوزه کلان نظام سلامت و طرح تحول سلامت اعلام کرده‌ام. ما باید اقتصاددانان سلامت را قانع کنیم، گام‌هایی که بر می‌داریم، منطقی است.

در هیچ کجای دنیا خدمات درمانی برای «همه» رایگان نیست
سرپرست وزارت بهداشت، با انتقاد از بیمه رایگان ۵.۵ میلیون نفر در کشور که توان مالی برای پرداخت هزینه‌های درمان داشته‌اند، گفت: ما باید بیشترین خدمات را برای فرودستان ارائه بدهیم و کمتر به افراد توانمند خدمات رایگان بدهیم زیرا در هیچ جای دنیا، خدمات درمانی برای همه رایگان نیست. در عین حال ما باید به سمت ایجاد زیرساخت‌هایی چون پزشک خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت برویم و نظام پرداخت معیوب‌مان را اصلاح کنیم تا طبیب ما دو سال معطل پرداخت معوقات خود نباشد.وی همچنین به وضعیت آموزش پزشکی اشاره و اظهار کرد: فارغ التحصیلان ما جامعه نگر تربیت نمی‌شوند و هنوز بین دانشگاه و جامعه دیوارهای بتنی است. هنوز مهارت‌های ارائه خدمت به مردم را به دانشجویانمان یاد نمی‌دهیم و دانش آموختگان‌مان تک بعدی تربیت می‌شوند. در گذشته طبیبان ما حکیم بودند، طبیبی که حکمت، عرفان و عشق به مردم را آموخت، حکیم است.

نمکی با بیان اینکه ما در حوزه پژوهش هم جزیره‌ای عمل می‌کنیم، افزود: ما به اندازه یک قاره امکانات داریم اما به اندازه یک شهر هم از امکاناتمان استفاده نمی‌کنیم. هنوز اولویت‌های پژوهشی مان، حل معضلات نظام ارائه خدمت نیست. حال انجمن‌های علمی باید اولویت‌های تحقیقاتی نظام سلامت را تعیین کنند.نمکی تاکید کرد: در عین حال در حوزه بهداشت هم مشکلات عدیده ای چون بیماری‌های غیرواگیر و بهداشت روان داریم و در آینده هم با سالخوردگان پر هزینه مواجه خواهیم بود. در حوزه سلامت مردان هم ضعف‌های عمیق فرهنگی داریم؛ به طوریکه مردان کمتر برای چک آپ می‌روند و می‌بینیم که نان اوران خانه ناگهان فرو می‌ریزند. مشکلات حاشیه شهرها که زیرپوست شهر هستند نیز گریبانگیر سلامت می‌شوند.

صنعت داخلی دارو لگدمال می‌شود
وی همچنین به مشکلات صنعت دارو اشاره کرد و گفت: در عرصه دارو مشکلات زیادی داریم، صنعت داروی کشور در حال فروپاشی است و لگدمال می‌شود به طوری‌که ۹۷ درصد داروی تولید داخل ما ۵۵۰ میلیون دلار ارزبری داشته، اما سه درصد داروی وارداتی مان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ارز می‌برد. باید درب‌ها را به روی صنعت دارو باز کنیم. باید استانداردها را هم رعایت کنیم اما اینقدر به پای صنعت دارو نپیچید.نمکی با بیان اینکه ما برای حل این چالش‌ها نیازمند حضور انجمن‌ها هستیم، گفت: من به تنهایی نمی‌توانم این چالش‌ها را رفع کنم. بنابراین «همراه شو ای عزیز که این درد مشترک، تنها، جدا جدا، درمان نمی‌شود». امروز زمان وفاق ملی و کنار هم بودن است.نمکی در ادامه صحبت‌هایش درباره تخریب‌هایی که جامعه پزشکی را هدف قرار داده است، گفت: من با تمام قدرت می‌ایستم تا کسی در خارج از عرصه سلامت، به همکاران من کوچک‌ترین توهینی نکند. اما شما هم باید به ما کمک کنید اگر لکه ناپاکی در حرفه و جامعه پزشکی هست، خودمان آن را پاک کنیم.

نمی‌توانم نسبت به حقوق مردم بی اعتنا باشم
وی ادامه داد: من به عنوان سکاندار سلامت، نمی‌توانم نسبت به حقوق مردم بی‌اعتنا باشم و باید این پیام را بدهیم که خودمان داوطلبان اصلی پاکیزگی در حرفه پزشکی هستیم. در این صورت محکم در برابر هر تعرضی به درون حرفه پزشکی می‌ایستم.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: طرح تحول سلامت