به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۱۷۱۳۲

ظاهر خودرو مهمتر است یا ایمنی!؟

گروه اقتصادي: مصرف‌کنندگان هنگام خرید خودرو به آمارهای رسمی رده‌بندی کیفی توجه کنند تا ایمنی و کیفیت را فدای ظاهر خودروی خریداری شده نکنند.
ظاهر خودرو مهمتر است یا ایمنی!؟
هم‌اکنون یکی از معضلات اصلی بازار خودرو در ایران، پایین بودن تنوع خودروهای سواری تولید داخل است. همین موضوع موجب شده خودروهای مونتاژی چینی که کیفیت پایین اما ظاهری متفاوت دارند بتوانند جای خود را در بازار ایران پیدا کنند در حالیکه این خودروها در انتهای جدول رده‌بندی کیفی قرار دارند.
به عنوان مثال هم‌اکنون خودروی ام‌وی‌ام 530 از بین 15 خودروی تولید داخل در رتبه سیزدهم و ام‌وی‌ام X33 در رتبه چهاردهم رده‌بندی کیفی قرار دارند. این موضوع بیانگر آن است که کیفیت این خودروهای مونتاژی چینی از کیفیت تمام خودروهای تولید داخل به غیر از پراید، پایین‌تر است. نکته جالب در این زمینه آن است که تناسبی نیز بین قیمت و کیفیت خودروهای چینی عرضه شده در بازار ایران در مقایسه با خودروهای تولید داخل وجود ندارد. به عنوان مثال ام‌وی‌ام X33 در حالی به قیمت حدود 60 میلیون تومان عرضه می‌شود که قیمت خودروی تندر 90 که در رتبه‌های نخست رده‌بندی کیفی قرار دارد، تقریبا نصف این خودرو است. در این شرایط کارشناسان به خریداران هشدار می‌دهند که هنگام خرید خودرو، کیفیت را فدای ظاهر آن نکنند.

در این زمینه امرالله امینی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - می‌گوید: خودروهای چینی اگرچه ظاهر مناسبی دارند اما از نظر سطح کیفی مناسب نیستند. وی با بیان این‌که اصولا خودروهای چینی خودروهای کپی سازی شده بوده و در هیچ کجای دنیا طرفدار ندارند، خاطرنشان می‌کند: خودروهای چینی عرضه شده در ایران نیز براساس آمارهای کیفی در جایگاه مناسبی قرار ندارند.

بهروز مشهدی - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت - نیز یکی دلایل فروش رفتن خودروهای چینی در ایران را پایین بودن تنوع خودروهای تولید داخل می‌داند. وی با بیان این‌که شکل ظاهری برخی از خودروهای داخلی برای سال‌های متمادی تغییر نکرده است، خاطرنشان می‌کند: حتی اگر شرکت بنز نیز برای 10 سال متمادی یک خودرو را با یک ظاهر تولید کند از چشم مصرف‌کنندگان خواهد افتاد حتی اگر آن خودرو با کیفیت‌ترین خودروی دنیا باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح می‌کند: مردم نیز معمولا براساس ظاهر خودرو تصمیم به خرید می‌گیرند و چندان به ویژگی‌های کیفی توجه ندارند.

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۲:۴۳
بعد میروند با مشت به ماشین رییس جمهور میکوبند.اینها خیانتکارند و همینها باعث گرانی و وارد شدن ماشینهای بی کیفیت چینی هستند. (137525)
سینا از شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۴:۰۴
نمیشه هردو با هم باشه؟؟ اگه مهندسین و مدیران ارشدی که قراردادهای کلان تولید خودرو را می بندند صادقانه و کارشناسانه و بدون زد و بندکار می کردند میشد خودرویی را تولید کرد که هم ایمن باشه هم قشنگ هم قیمت مناسبی داشته باشه. (137630)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۶:۳۸
عزیزم تا وقتی مسیولین مربوطه در هر رده کاری و شغلی به فکر زدوبند باشن هیچی درست نمیشه . کجای دنیا الان 405 سوار میشن . 80 درصد قطعات خودرهای ایرانی و به اصطلاح خودروهای ملی از چین وارد میشه . پس همون بهتره که همون خودروهای چین رو سوار بشیم که هم قشنگه هم استاندارد بین المللی داره . (137791)