به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۳ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۱۷۱۳۲۱

اصغر فرهادی: همیشه خانه‌ام ایران است

گروه فرهنگ و هنر: نویسنده نیویورک تایمز در مقاله‌ای بلند به تحلیل کارنامه فرهادی و نظرات او می پردازد و با او مصاحبه ای به بهانه نمایش «همه می‌دانند» از هشتم ماه فوریه در آمریکا انجام داده است.
اصغر فرهادی: همیشه خانه‌ام ایران است
چگونه بزرگترین فیلمساز ایرانی هنر ملاحظات اخلاقی را می‌سازد، این تیتر نیویورک تایمز است برای اصغر فرهادی. نویسنده نیویورک تایمز در مقاله‌ای بلند به تحلیل کارنامه فرهادی و نظرات او می پردازد و با او مصاحبه ای به بهانه نمایش «همه می‌دانند» از هشتم ماه فوریه در آمریکا انجام داده است.در این مصاحبه فرهادی می‌گوید:«طعم عشق و تنفر در همه جا شبیه هم است.» او در این مصاحبه به «دونده» ساخته امیر نادری اشاره می‌کند که اولین فیلم پس از انقلاب بود که توانست شهرت بین المللی بدست آورد.فرهادی در بخشی از این مصاحبه دست راستش را روی دست چپ خود قرار می دهد و می گوید «این و این در همه جای دنیا یکسان است. خشونت اولین ژست است و این یکی مهربانی است. و سینما براساس این دو اصل شکل گرفته است.»فرهادی درباره رویکرد روش‌مند خودش توضیح می دهد:« برای شناخت شخصیت هایم به یک بحران احتیاج دارم.گروهی سوار آسانسور می شوند. آسانسور از طبقه اول به شانزدهم بی مشکل می رود. و هیچ کسی دیگری را نمی شناسد. اما اگر اسانسور در میان طبقات پانزدهم و شانزدهم مدت نیم ساعت گیر کند. خوب آنها شاید شروع به شناخت یکدیگر کنند.ما شخصیت‌های واقعی خود را در بحران نشان می دهیم.»فرهادی درباره ممیزی می گوید:« هر فیلمسازی راه خودش را برای کنار آمدن با ممیزی پیدا می کند. محدودیت تعیین شده حتی می تواند به خلاقیت بیشتری منتهی شود. اعتقاد دارم که در کوتاه مدت درست دارد. اما در دراز مدت خلاقیت را نابود می کند.»

«همه می دانند» فیلمی اثرگذار از تغییر فرهنگی، دارای موتور روایی پویا و۱۲۳ دقیقه ی مجذوب کننده است که سپری می‌شود.اما فیلم فاقد جادوی ذاتی فیلم های ایرانی فرهادی است. تا حدی فرهادی به این نکته آگاهی دارد. می گوید:«برای بعضی ها همه می دانند عجیب است چون به این ایده عادت کردند که من همیشه چیزی در داستان را نگه می دارم و همه چی را در داستان توضیح نمی دهم.» فیلم برای خود فرهادی نیز عجیب بود ، ادامه می دهد:«همه می دانند تجربه جدیدی بود.ثمره فرهنگ اسپانیاست. در فرهنگ کاتولیک ها باور اعتراف وجود دارد. مردم حرف می زنندو به اعمال خود اعتراف می کنند.»فرهادی درباره شایعه ای که در سال ۲۰۱۲ پس از اسکار جدایی نادر از سیمین مبنی بر ترک ایران درباره او رواج پیدا کرده بود با لبخند می گوید:«خبرهای جعلی زیادی درباره من وجود دارد.»آیا او اصلا به ترک ایران فکر کرده؟ پاسخ می دهد:«خانه ام آنجاست. فرزندانم به مدرسه می روند.گاهی از اوقات برای ساخت فیلم یا تبلیغ فیلم به خارج از ایران می آیم اما همیشه خانه ام ایران است.»
مرجع : دنیای تصویرآنلاین
برچسب ها: اصغر فرهادی