به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ساعت ۰۷:۵۱
کد مطلب : ۱۷۱۳۴۵
دولت تدبير يا دولت ممنوعيت‌ها و ممنوع‌الكار‌كردن‌ها!

ممنوعيت برگزاري جشن ايراني در پايتخت ايران!

ممنوعيت برگزاري جشن ايراني در پايتخت ايران!
گروه جامعه: روزنامه قانون نوشت: «سده» جشن پاسداشت «اسطوره‌ کشف آتش در تمدن ایرانی» است كه هرساله در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه یعنی آبان روز از ماه بهمن، با افروختن هیزمی که مردمان، از پگاه بر بام خانه خود یا بر بلندی کوهستان گرد آورده‌اند، آغاز می‌شود. جشن «سده» يكي از مهم‌ترين مراسم‌های باستانی ایرانی‌هاست كه از دیرباز تاکنون در نقاط مختلف کشور، توسط تمام قومیت‌های ایرانی فارغ از هر قوم و زبان برگزار می‌شود. سابقه برگزاري جشن سده در استان‌های تهران، اصفهان، شیراز، یزد و کرمان به بيش از يك قرن مي‌رسد. اما امسال در كمال شگفتي، جشن سده در استان تهران لغو شد!

ماجرا از آنجا آغاز مي‌شود كه شماری از اعضاي سمن‌هاي ميراثي تهران برای برپایی جشن سده به «تخت‌رستم» شهریار مي‌روند؛ پيش از شروع مراسم، به‌دستور فرماندار شهريار از اجراي آيين آن ممانعت به‌عمل مي‌آيد و با مخالفت فرماندار شهریار حاصلِ برنامه‌ریزی یک‌ماهه‌ «کارگروه میراث معنوی شبکه سمن‌های میراثی استان تهران» بر باد مي‌رود. دولت روحاني با شعار باز کردن فضا برای فعالیت‌های سمنی و مدنی روي كار آمد، شعاري كه اين روزها دولت‌مردان مخالف آن عمل مي‌كنند.

مخالفت و ممانعت از برگزاري مراسم جشن سده در شهريار، يكي از نمونه‌هاي عدم پايبندي دولت روحاني به شعارها و وعده‌هاي انتخاباتي‌اش است. سازمان میراث فرهنگی کشور كه بايد متولی و نگاهدار و گسترش‌دهنده‌ چنین میراث ارجمندِ معنوی باشد با وجود نامه‌نگاریِ شبکه سمن‌های میراثی استان تهران نسبت به درخواست همکاری شبکه برای برپایی جشن سده، همراهی نشان نداد، لغو این برنامه که به دست شماری علاقه‌مند در فضایی خارج از شهر در دست اجرا بود، حاوی پیام خوبی به فعالان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی نیست.

هر چند ماندگاریِ سده در تاریخ معاصر مرهون زرتشتیان است و همه ساله نیز باشکوه‌ترین جشن سده در کرمان با محوریت زرتشتیان و البته توسط همه‌ مردم برگزار می‌شود، اما شایسته است اکنون که توجه به فرهنگِ شادی و نیاز به شادمانی در حال گسترش است، چنین مناسبت‌های بومی و ملی مورد عنایت و توجه قرار گیرند. هم‌چنان که یکی از راه‌های ایجاد جذابیت در امر گردشگری توجه به رویدادهایی این‌چنین زیبا و محلی است.
برچسب ها: جشن ایرانی