به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۱۷۱۳۵۷
مرور روزنامه‌هاي ايران؛ وز اینس‌تکس ۲

اروپا اروپا، ما داریم می‌آییم... اگه هم نیاییم...!

اروپا اروپا، ما داریم می‌آییم... اگه هم نیاییم...!
گروه سياسي: رسانه‌های دست‌راستی می‌گویند راه برخورد با عهدشکنی‌ها در ماجرای برجام فاصله‌گرفتن از اروپا است ولی اصلاح‌طلبان می‌گویند باید در این اوضاع جهان، حالا که آمریکا شمشیر را از روبسته با اروپایی‌ها سازش کنیم. از مهم‌ترین مطلب‌های روزنامه‌ها، مثل دیروز و هنوز، ماجرای کانال‌مالی اروپا برای حمایت‌از تجارت با ایران است. دیروز پیش‌بینی کردیم که این دعوا ادامه خواهد داشت.

امروز هم روزنامه‌های هردوجناح مشغول سسبک و سنگین‌کردن کانال مالی اروپا برای حمایت‌از تجارت با ایران‌اند که تازگی به‌ثبت‌ رسیده و مدتی‌دیگر عملیاتی می‌شود. وزنامه دولت، ایران از استقبال بخش خصوصی ایران از کانال‌مالی اروپا نوشته- البته از قول برخی بازرگانان و اعضای اتاق بازرگانی تهران.

روزنامه ‌جمهوری‌اسلامی که در این ماه‌ها همواره از ایده توافق با اروپا دفاع کرده، از استقبال «کارشناسان داخلی و خارجی» از راه‌اندازی کانال‌مالی اروپا با ایران تیتر یک ساخته. به‌نوشته‌ این روزنامه، کارشناسان شورای آتلانتیک آمریکا، برخی رسانه‌ها در غرب، چندفعال اقتصادی در آلمان و نیز مقام‌هایی در کشورمان از راه‌اندازی این کانال دفاع کرده‌اند.

روزنامه همشهری نوشته دلار با خبر راه‌افتادن کانال‌مالی اروپا برای حمایت از تجارت با ایران، خیز تازه‌ای برداشته که ارزان‌تر شود و دیروز تا مرز قیمت ۱۱هزار و ۱۰۰تومان عقب نشست. دنیای‌اقتصاد هم چنین تحلیل کرده که خبر راه‌افتادن این کانال‌مالی در کنار انتظار مثبت بازار برای تصویب لایحه‌های سی‌اف‌‌تی و پالرمو برای پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف، سبب کاهش نرخ ارز و سکه شده.

هفت‌صبح هم نوشته هفته پایانی بهمن با توجه برگزاری دادگاه لاهه برای رسیدگی به شکایتی مالی ایران از آمریکا؛ همایش ورشو علیه ایران؛ تصمیم‌گیری مجمع‌تشخیص برای لایحه پالرمو و نیز روزهای سال‌گرد انقلاب، پر است از تصمیم‌های مهم‌اقتصادی و سیاسی برای ایران. جمهوری‌اسلامی از قول بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، نوشته این کانال هنوز عملیاتی‌نشده، مخالفان نظام، افراطی‌های منطقه و نزدیکان ترامپ به تحقیر و تمسخر آن شتافته‌اند. منظور سفیر ایران این‌است‌که مخالفان داخلی اینس‌تکس، کانال‌مالی‌اروپا، همراه‌اند با دشمنان و مخالفان نظام- البته تلویحا.

اطلاعات هم از قول حسن‌روحانی در دیدارهای دیپلماتیک دیروزش نوشته که اینس‌تکس نشان داد که اروپا می‌تواند مستقل از آمریکا عمل کند. روحانی پیش‌بینی‌ دوران کارهای نادرستی که دولت آمریکا پیش‌گرفته کوتاه است.  اما تا دل‌تان بخواهد رسانه‌های دست‌راستی و اصول‌گرا پر است از بد و بیراه به اروپایی‌ها بابت کانال‌مالی‌شان برای ایران. اصول‌گراها می‌گویند این کانال مالی فایده‌ای برای ایران ندارد و جای تعهدهای اساسی‌تر اروپا درقبال ایران را نمی‌گیرد.

سیاست‌روز نوشته این کانال‌مالی، تاسی بود که اروپا برای ایران ریخته و جفت پوچ آمده ولی برخی برای همین هیچ هم کف می‌زنند. این روزنامه نوشته که این طرز عمل کردن اروپا به تعهدهای‌اش هیچ‌فرقی با زیر تعهد زدن از سوی آمریکا ندارد. وطن‌امروز هم نوشته اروپا با این کانال‌مالی اروپا به‌جای کمک به برجام، برای آن پشت پا گرفته و هیچ‌نشانه‌ای از اجرای تعهدهای برجامی فرانسه و انگلیس و آلمان در اینس‌تکس نیست.

قدس، روزنامه نزدیک به ابراهیم رئيسی، تحلیل کرده که کانال‌مالی اروپا برای حمایت‌از تجارت با ایران به‌گونه‌ای‌است‌که به‌جای‌آن‌که راهی برای دادوستد مالی با ایران باشد، تنها یک ابزار برای تسویه پول وارداتی‌است‌که ایران از اروپا دارد و نه بیش‌تر. کیهان هم سر آخر از هدف این همه حمله دست‌راستی‌ها به کانال‌مالی اروپا رونمایی کرده؛ فضاسازی برای مجمع‌تشخیص‌‌مصلحت که از آغاز کار راه‌اندازی کانال‌مالی اروپا تاثیر نگیرد و لایحه‌های مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف را تایید نکند.

کیهان نوشته این کانال‌مالی از این‌باب‌که هنوز اجرایی‌نشده وعده‌ سرخرمنی‌ و نسیه‌ای‌است در ازای اجرای نقد اف‌ای‌تی‌اف از سوی ایران. به‌عقیده این روزنامه دست‌راستی، حتی اگر اینس‌تکس اجرا هم بشود، با روش پول نفت در برابر غذا و دارو هیچ‌فایده‌ای ندارد؛ به‌نوشته کیهان دست‌کم در اس‌پی‌وی قرار بود اروپایی‌ها تضمین بدهند نفت‌ایران را حتما بخرند.

کیهان نوشته با پیوستن ما به اف‌ای‌تی‌اف، و تاثیر آن در سیاست‌های منطقه‌ای و نیز موشکی ما، در ازای وعده نسیه اینس‌تکس، گویی اروپا همان شرط‌های ۱۲گانه آمریکا علیه ایران محقق کرده.
کیهان از مجمع‌تشخیص خواسته به همین علت‌ها، حتما دو لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی را قاطعانه رد کند.
اصول‌گراها می‌ترسند دیپلماسی دولت با اروپا، و در نتیجه آن، گام‌نخست اروپا برای کانال‌مالی‌اش، افکار عمومی و مهم‌تر از آن چهره‌های کلیدی نظام، خصوصا در مجمع‌تشیخص را، راضی کند که با اف‌ای‌تی‌اف کنار بیایند. تا روزی که مجمع قصد دارد به دو لایحه مزبور رسیدگی‌کند، آتش تنداصول‌گرا علیه کانال‌مالی اروپا و به‌قصد بی‌‌فایده‌نشان‌دادن‌ آن روشن است.

روزنامه سپاه، جوان، درباره بیرون آمدن آمریکای ترامپ از قرارداد کنترل موشک‌های کروز میان آمریکا و روسیه(شوروی) به پنجمین لگد آمریکا به معاهده‌های بین‌المللی تعبیر کرده. این روزنامه با لحنی کنایی نوشته که پوتین خروج آمریکا از این معاهده را با آزمودن موشکی فراصوتی جواب داد. منظور این روزنامه این‌است‌که ایران هم باید با خروج آمریکا از برجام، این‌گونه که روسیه برخورد کرده، برخورد می‌کرد. برخلاف روزنامه نزدیک‌به‌سپاه، که از این تنش در جهان گویی خشنود است و کیف می‌کند، دیگر روزنامه اصول‌گرا اما میانه‌رو، خراسان هشدار داده که دوباره ضامن جنگ‌سرد در جهان رها شده- با خروج آمریکا و سپس روسیه از پیمان موشکی دوجانبه‌شان.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو ازجمله قانون و شرق، به ماجرای لغو سخن‌رانی علی لاریجانی در آیین ۲۲بهمن کرج، درپی اولتیماتوم امام‌جمعه این شهر برای لغو آن، واکنش قابل توجهی نشان داده‌اند اما رسانه‌های اصول‌گرا که زمانی با لاریجانی هم‌دل و هم‌راه بودند، هیچ‌توجهی به این ماجرا نکرده‌اند. هفت‌صبح می‌گوید فیلم «شبی که ماه کامل‌ شد»، کاری از نرگس آبیار و درباره زندگی عبدالمالک ریگی، سرکرده اعدام‌شده گروه «جندالله»، حالا مهم‌ترین فیلم تریلر سیاسی ایران است. این روزنامه نوشته این فیلم توانسته با فاصله ماجرای نیمروز و به‌وقت‌شام را پشت سر بگذارد. روزنامه جوان، روزنامه نزدیک به سپاه، هم از این فیلم استقبال کرده است.
مرجع : روزاروز