به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۱۷۱۴۳۰

بورس تهران ریخت!

گروه اقتصادی: در معاملات امروز بورس و فرابورس ایران حجم عرضه‌ها بر تقاضا در گروه‌های مختلف چنان پیشی گرفت که قیمت‌ها با اصلاحی شدید مواجه شدند.بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند "نبود نقدینگی و ابهام از آینده از جمله دلایل کاهش قیمت‌ها در این روزهاست".
بورس تهران ریخت!
 در حالی به هفته‌های پایانی سال ۱۳۹۷ نزدیک می‌شویم که از ابتدای سال، چهار شرکت در بورس تهران عرضه اولیه شدند. همین چند روز پیش بود که شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در بازار دوم بورس عرضه شد.در این روزها صحبت‌ها از عرضه چند شرکت دیگر از جمله یک تأمین سرمایه است. تعدادی معتقدند برای خرید این عرضه‌های اولیه منابع جدید به بازار تزریق نمی‌شود بلکه سهام‌داران برای تأمین منابع مورد نیاز برای خرید عرضه اولیه، بخشی از سهام خود را در بازار می‌فروشند و از این منابع برای عرضه اولیه استفاده می‌کند، در نتیجه افزایش عرضه‌های اولیه علیرغم اینکه می‌تواند نقدینگی تازه را به بازار بیاورند در شرایط خاص فعلی سبب می‌شود نقدینگی از بازار خارج شود.امروز بازار سهام شاهد کاهش شدید قیمت‌ها نسبت به روز گذشته بود. بسیاری از تحلیلگران بازار علت این موضوع را به عرضه‌های سنگین در گروه‌های مختلف در کنار نبودن نقدینگی برای جمع کردن سهم‌های عرضه شده می‌دانند.در عین حال برخی به افزایش ریسک‌های سیستماتیک بازار اشاره می‌کنند و معتقدند سهام‌داران نگران آینده اقتصادی و بازار سرمایه هستند و همین انتظارات از آینده بخشی از بازار را تحت تأثیر قرار داده است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و نیاز به نقدینگی، بسیاری از سهام‌داران حقوقی نه تنها انگیزه‌ای برای جمع کردن سهم‌ها ندارند، بلکه برخی از آنها کفه عرضه را سنگین می‌کنند؛ به طوری که امروز در بسیاری از گروه‌ها شاهد عرضه‌های شدید بودیم.امروز از ابتدای ساعت معاملاتی بورس، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی با شیب تقریباً خطی کاهش پیدا کرد و در نهایت با ۲۵۰۰ واحد افت به رقم ۱۵۷ هزار و ۳۵۵ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۴۸۵ واحد کاهش در تراز ۲۹ هزار و ۳۰۵ واحدی نشست.شاخص آزاد شناور نیز ۲۹۴۸ واحد کاهش یافت و عدد ۱۷۲ هزار و ۲۹ واحدی را تجربه کرد. شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۱۹۳۹ و ۴۵۱۶ واحد افت کردند. در بازار سراسر قرمز امروز فولاد مبارکه اصفهان بیشترین تأثیر کاهنده را روی شاخص‌های بازار گذاشت.پس از نمادِ فولاد، شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک ملت، پالایش نفت بندرعباس و معدنی و صنعتی گل‌گهر بیشترین تأثیر کاهنده را روی شاخص‌های بازار داشتند. همچنین تعداد کمی از نمادها همچون پتروشیمی فناوران، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و خدمات انفورماتیک تأثیر بسیار اندک و افزاینده‌ای روی شاخص‌ها بازار داشتند.

تالار شیشه‌ای امروز در گروه محصولات شیمیایی شاهد کاهش قیمت‌ها بود. در این گروه ۷۷ میلیون سهم به ارزش حدود ۳۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفته شد.در گروه نفت و فرآورده‌های نفتی نیز قیمت پایانی تمام سهم‌ها یک دست با کاهش مواجه شد. همچنین در گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری عرضه‌ها به مراتب از تقاضا پیشی گرفت و قیمت‌ها با افت فزاینده ای رو به رو بود، به طوری که تابلو این گروه یک دست قرمزپوش شد.حتی در گروه کوچک همچون سیمان که در برخی از روزهای گذشته سعی داشتند شاخص را در سطح بالاتری نگه دارند امروز شاهد صف‌های فروش و افت قیمت فزاینده بیش از چهار درصد بودیم.ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۴۴۲ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۱.۷ میلیارد سهم و اوراق بهادر شد. همچنین تعداد معاملات به رقم ۱۶۶ هزار و ۹۷۵ رسید. آیفکس نیز با ۳۱ واحد کاهش تا رقم ۱۹۰۹ واحد پایین رفت. ارزش معاملات فرابورس به رقم ۴۰۹ میلیارد سهم اوراق مالی رسید. حجم معاملات این بازار نیز عدد ۸۲۵ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار بورس