به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۶ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۱۷۱۶۱۶
دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر:

هنر کردیم که بخش بین‌الملل حذف نشود

گروه فرهنگ و هنر: دبیر جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر تاکید کرد: امسال بخش بین الملل جشنواره بسیار اقتصادی برگزار می‌شود و همه هنر ما این بود که با وجود شرایط اقتصادی آن را حذف نکنیم.
هنر کردیم که بخش بین‌الملل حذف نشود
صبح سه شنبه ۱۶ بهمن ماه، نادر برهانی مرند در نشست خبری سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سالن کنفرانس تئاتر شهر به ارائه توضیحاتی درباره جزئیات و روند برنامه‌های پیش بینی شده پرداخت و گفت: قصد باز شدن باب گفت‌وگو میان هنرمندان و گروه انتخاب کنندگان آثار را داریم و حتماً به دبیران آینده هم نتایج این اتفاق را خواهم گفت.او همچنین از اهمیت داشتن ویترین جشنواره و توجیه طراحی چند پوستر گفت و تلاش کرد رونمایی کردن این پوسترها را بدون حضور خبرنگاران توجیح کند.به گفته وی ۱۴۲ نمایش ایرانی در بخش‌های مختلف در جشنواره‌ی تئاتر فجر شرکت دارند و در بخش "به علاوه فجر" ۱۰ سالن خصوصی حضور دارند. همچنین سه بخش نمایشگاهی پوستر، عکس و اسناد تئاتر پس از انقلاب تدارک دیده شده که در فرهنگستان هنر برپا می‌شود؛ البته دبیر جشنواره اشاره کرد که هنوز از جزییات نمایشگاه اسناد مطلع نیست.

برهانی مرند خدا را شاهد گرفت که از تمام توان خود برای ایجاد اتفاقی خوب در جشنواره‌ی تئاتر فجر بهره برده است.
در این بخش مسعود دلخواه، حمیدرضا نعیمی، امیر جعفری، اصغر همت و فریبرز قربان زاده  به عنوان داوران بخش مسابقه ایران ۲ معرفی شدند.سعید اسدی، مدیر بخش بین الملل جشنواره‌ی تئاتر فجر نیز در این نشست پس از پخش کلیپی از گزیده آثار خارجی، کشورهای نروژ، فرانسه، فنلاند، سوریه، بلژیک، آلمان، مجارستان، گرجستان، رومانی، لبنان و آذربایجان را از جمله کشورهای حاضر در این بخش معرفی کرد. البته در بین این‌ها تولیداتی از کارگردانان ایرانی یا محصول مشترک با ایران دیده می‌شود مثل نمایشی از کوشک جلالی از آلمان و نمایشی از ایران و سوریه.وی افزود: در تداوم جشنواره‌های گذشته امسال براساس آنچه در دنیا مرسوم است یک «شو کیس» (showcase) با حضور مهمانانی از کشورهای نیجریه، ژاپن، بلژیک، روسیه و ....برگزار می‌کنیم.

او برپایی نشستی از تئاتر معاصر ترکیه را از دیگر بخش‌های این جشنواره معرفی کرد تا از این طریق تئاتر این کشور معرفی شود.پس از صحبت‌های طولانی اولیه، سوالات خبرنگاران مطرح شد و برهانی مرند درباره مشکلات بودجه‌ای و وضعیت بخش بین‌الملل گفت: یکی از تصمیمات ما این بود که جشنواره را ملی برگزار کنیم ولی من نمی‌خواستم این اتفاق بیفتد و این هنری است که امسال از ما برمی‌آمد که با وجود مشکلات بخش بین‌الملل را حفظ کنیم، چون عزت ما در این است که این بخش حفظ شود و به همین دلیل خیلی اقتصادی در این حوزه عمل کردیم. آنچه امروز به عنوان آثار بین الملل معرفی شد حاصل حدود هشت ماه گفتگو، تلاش و پیگیری بود.برهانی‌مرند همچنین درباره حذف آثار لهستان گفت: در این بخش داوری هم از لهستان داشتیم که فرد دیگری جایگزین ایشان شد.دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره اعمال فشارهایی برای نپذیرفتن برخی آثار گفت: به حرف من اعتماد کنید. ما سال مشکل داری را داشتیم و داریم.‌ نمی‌توانم با دوستانی که کارشان به صورت علمی رد شده تک‌تک صحبت کنم و صد در صد پشت رای داوران می‌ایستم. من یک عقبه هنری دارم که آن را معامله نمی‌کنم و در این جایی که هستم بخاطر وجه هنری آن است. اما برای رد شدن برخی آثار هیچ فشاری از جایی نبوده و من نگران بیاخلاقیهایی هستم که رخ می‌دهد. 

او در پاسخ به اینکه چرا هیات داوران یک بخش از جشنواره بیشتر از هیات مدیران خانه تئاتر است، گفت: صادقانه می‌گویم که این را پس از انتخاب متوجه شدیم و احتمال می‌دادیم که این شائبه ایجاد شود اما واقعیت این است که قصدی در کار نبوده است. دبیر جشنواره در پاسخ به سوال ایسنا، درباره تعداد زیاد آثار که شامل نمایش‌های کم کیفیت و با فروش پایین در اجرای عمومی هم می‌شوند، خاطرنشان کرد: دوستانی که متقاضی بودند وارد چرخه داوری شدند و من سهم ناچیزی داشتم برای دعوت از آثار و حق دخالت در رای داوران نداشتم.این بخش از پاسخ های برهانی مرند قانع کننده‌ نبود و بعد پرسش‌ها و نقدهایی مطرح شد مبنی بر انتخاب آثار خنثی ‌که حاشیه‌ای نداشته باشند، رد شدن آثار خوب از کارگردانان شناخته شده و انتخاب آثاری برخلاف موازین فراخوان که برخی از آن‌ها را دبیر جشنواره ‌نپذیرفت و در بخش مغایرت با فراخوان نتیجه را به بررسی جدید موکول کرد ولی در عین حال گفت: اجازه دهید صیانت کنم از آثار هنرمندانی که در مقایسه با آنهایی که به حق پذیرفته نشدند، در جشنواره حضور دارند و از اینکه کارشان ندیده شده قضاوت می‌شود، عذرخواهی می‌کنم!
مرجع : ایسنا