به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۱۷۱۶۷۹
معاون وزیر بهداشت مطرح کرد

کمبود نیرو و اضافه کاری اجباری پرستاران

گروه جامعه: معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به کمبود نیروی پرستاری و اضافه کاری‌های اجباری این گروه پزشکی، گفت: دکتر نمکی قول جذب ۱۹ هزار نیروی پرستار را در سال ۹۸ و ۹۹ داده‌اند.
کمبود نیرو و اضافه کاری اجباری پرستاران
دکتر مریم حضرتی در نشست خبری وزارت بهداشت که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار شد، گفت: حرفه پرستاری در ایران پیشرفت‌های بسیار چشمگیری داشته است. در حال حاضر حدود ۱۹۴ دانشکده پرستاری داریم که ۱۰۹ دانشکده دولتی و ۸۵ دانشکده نیز آزاد است. همچنین ۴۰ هزار دانشجوی پرستاری داریم و سالانه ۱۱ هزار پرستار جدید هم در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش می‌شود.وی با بیان اینکه ۲۰۰۰ عضو هیأت علمی پرستاری نیز داریم، افزود: در حوزه پژوهش ۱۶ مرکز تحقیقات پرستاری در کشور وجود دارد و ۳۰ مجله علمی نیز در حوزه پرستاری منتشر می‌شود. در عین حال حوزه پرستاری سهم ۲۵ درصدی در تولید علم کشور دارد.حضرتی با بیان اینکه در کشور حدود ۱۸۰ هزار پرستار در بخش دولتی، غیردولتی، خصوصی و خیریه فعالیت می‌کنند، افزود: این درحالیست که پیش از پیروزی انقلاب ۷۵ درصد نیروهای ما بهیار و کمک بهیار و درصد کمی هم معادل لیسانس بودند. در حال حاضر پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و امیدواریم علاوه بر بالین بتوانیم در جامعه هم به مردم خدمات مراقبتی پرستاری را ادامه دهیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه با تغییرات سالمندی در ۳۰ سال آینده با سونامی سالمندی مواجه خواهیم شد و رشد سالمندی دو برابر می‌شود، گفت: بنابراین باید خودمان را برای ارائه مراقبت سالمندی آماده کنیم و بر همین اساس بر اجرای پرستاری جامعه‌نگر تاکید می‌کنیم تا مردم بتوانند خدمات را در جامعه بگیرند.حضرتی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری مهم‌ترین مشکل ماست، اظهار کرد: در حال حاضر میانگین کشوری پرستار به تخت ۰.۷۳ است؛،اما استاندارد ما در این زمینه ۱.۸ است و امیدوارم تا سال ۱۴۰۴ به این استاندارد دست یابیم. میانگین کل کادر پرستاری به تخت نیز ۱.۵ است که باید به ۲.۵ برسد. باید توجه کرد که مساله کمبود نیروی پرستاری همه چیز را تحت الشعاع قرار می‌دهد. به عنوان مثال پرستاران مجبور می‌شوند اضافه کاری‌های اجباری داشته باشند یا قانونی مانند بازنشستگی پیش از موعد که حق قانونی پرستاران است به دلیل کمبود نیرو نمی‌تواند در برخی دانشگاه‌ها انجام شود. از طرفی مهم‌ترین ضربه کمبود نیرو را مردم می‌بینند.وی افزود: بر همین اساس تلاش می‌شود تا کمبود پرستار رفع شود و دکتر نمکی نیز قول جذب ۱۹ هزار نیروی پرستار را در سال ۹۸ و ۹۹ داده‌اند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: وزارت بهداشت