به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب : ۱۷۱۷۱۰

نتایج نظرسنجی روزنامه منتقد بنیامین نتانیاهو

نتایج نظرسنجی روزنامه منتقد بنیامین نتانیاهو
گروه بین‌الملل: هم‌زمان با روز برگزاری انتخابات داخلی حزب حاکم لیکود برای گزینش فهرست نمایندگان این حزب در انتخابات دو ماه دیگر اسرائیل، نتایج نظرسنجی روزنامه منتقد بنیامین نتانیاهو نشان می‌دهد «حدود نیمی از اسرائیلی‌ها تمایلی به ادامه نخست وزیری او ندارند».

هاآرتص نتایج نظرسنجی خود را منتشر کرده که می‌گوید ۴۷ درصد از افراد به این پرسش که آیا نتانیاهو را به عنوان نخست وزیر می‌خواهید، پاسخ خیر داده‎‌اند. پاسخ ۳۵ درصد به این پرسش آری بوده و ۱۸ درصد نیز هنوز تصمیم نگرفته‌اند. نظرسنجی هاآرتص برای بررسی اثرات حضور بنی گانتز در عرصه انتخابات انجام شده است؛ بنی گانتز، رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل، از هفته گذشته رسما به عنوان رقیب اصلی نتانیاهو وارد کارزار سیاسی شد. بر اساس این نظرسنجی، حزب استحکام اسرائیل که گانتز تشکیل داده، تمامی احزاب دیگر را متزلزل می‌کند. اما با این جال حزب «استحکام» اسرائیل برای احزاب راست افراطی مانند «اسرائیل خانه ما» و «خانه یهود» کمترین زیان را داشته است.

با وجود نظر منفی حدود نیمی از رای دهندگان به ادامه نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، در پاسخ به این پرسش که چه کسی بهتر سیاست خارجی را اداره خواهد کرد، ۶۰ درصد نتانیاهو را دارای صلاحیت بیشتر و تنها ۲۰ درصد بنی گانتز را برتر دانسته‌اند. پرسش دیگر این نظرسنجی در این خصوص که کدام یک از این دو بهتر امور اقتصادی را اداره خواهند کرد، این پاسخ را گرفته که ۵۴ درصد نتانیاهو را بهتر، و تنها ۲۰ درصد بنی گانتز را دارای صلاحیت بیشتر دانسته‌اند. اما در خصوص پرسش مطرح برای اسرائیلی‌ها در ارتباط با اینکه کدام یک از دو سیاستمدار شایستگی بیشتری در اداره امور امنیتی دارد، آن دو تقریبا همتراز هستند و ۳۹ درصد بنی گانتز و ۴۰ درصد بنیامین نتانیاهو را برگزیده‌اند.

یک باور عمومی در اسرائیل وجود دارد که اکثر رای‌دهندگان در لحظه انداختن رای به صندوق انتخابات، امنیت را برتر از هر موضوع دیگری می‌دانند. بنیامین نتانیاهو با پیشینه حدود چهار دهه پیشتازی در صحنه سیاست و دولتمداری، از نظر بسیاری از اسرائیلی‌ها تاکنون در تامین امنیت مردم و کشور اسرائیل، رقیبی نداشته است؛ اما این وضع با آمدن بنی گانتز که رئیس ستاد ارتش بوده، ظاهرا فعلا تفاوت کرده است. به نوشته روزنامه هاآرتص، هر چند در روزهای اولیه بعد از اعلام حضور بنی گانتز در عرصه سیاست، «گل وجود او جوانه کرده اما نتانیاهو امیدوار است که این گل دچار خزان زودهنگام شود».

هم‌زمان، سه شنبه ۱۶ بهمن، انتخابات داخلی لیکود در این کشور در جریان است تا فهرست نامزدهای این حزب برای انتخابات ۲۰ فروردین ۱۳۹۸، مشخص شود. این رای‌گیری تنها شامل رهبر حزب، نتانیاهو، نمی‌شود اما تمامی سیاستمداران دیگر لیکود، از جمله وزیران دولت‌های او در معرض رای هستند. بنیامین نتانیاهو بیشترین تلاش را کرده تا نامزدهای مورد حمایت او به جایگاه‌های برتر در این فهرست برسند. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو از اعضای لیکود خواست به گیدئون ساعار، یکی از سیاستمداران تراز اول این حزب و نامزدهای مورد حمایت ساعار رای ندهند.

بر اساس این گزارش‌ها، نتانیاهو به شدت مخالفت می‌کند که ساعار به سیاستمدار نخست در فهرست تعیین شده مبدل شود. یائیر نتانیاهو، پسر ارشد نتانیاهو، هم‌زمان با انتخابات داخلی لیکود، گیدئون ساعار و رئوون ریولین، رییس جمهوری اسرائیل را متهم کرد که با تبانی با یکدیگر، می‌خواهند بنیامین نتانیاهو را از نخست وزیری ساقط کنند. حامیان نتانیاهو پیش‌تر نیز ابراز نگرانی کرده بودند که رییس جمهوری بعد از انتخابات با استفاده از حق خود، یکی دیگر از سیاستمداران لیکود را به جای نتانیاهو به تشکیل دولت مکلف کند. حزب لیکود در آخرین روزهای پیش از انحلال دوره پارلمانی، قانونی را در لحظه آخر تصویب کرد که ظاهرا رئیس‌جمهوری را مکلف می‌کند تا رهبر یک حزب را به تشکیل دولت مکلف کند.

با وجود متزلزل شدن نسبی جایگاه بنیامین نتانیاهو در افکار عمومی، و همین‌طور نظر به احتمال صدور کیفرخواست در روزهای آینده علیه وی به ظن «فساد»، همه نظرسنجی‌ها نشان از آن دارد که لیکود برتری خود را حفظ خواهد کرد. در این میان، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه هم‌زمان با انتخابات داخلی لیکود، یک تصویر انتخاباتی را که نتانیاهو از خود و ترامپ منتشر کرده، به اشتراک گذاشت. در این عکس که حامیان نتانیاهو در لیکود آن را از روزهای گذشته در بزرگراه‌های اصلی اسرائیل نصب کرده‌اند، در بالای عکس بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ نوشته شده «رهبری از یک جریان متفاوت»، تا برتری جایگاه او با سایر رقیبان داخلی‌اش در ذهن رای‌دهندگان مقایسه شود.

وبسایت وای.نت سه شنبه ۱۶ بهمن نوشته است، نتانیاهو در روزهای آینده قصد سفرهای متعدد سیاسی به جهان دارد تا در کنار رهبران مهم بین‌المللی باشد و شایستگی خود را برای ادامه نخست وزیری به رای‌دهندگان اسرائیلی نشان دهد. بر اساس این گزارش، نتانیاهو از سفر به هند و روسیه گرفته تا حضور در همایش «ضد ایرانی» در ورشو را در دستور کار دارد. یک سفر تاریخی او به مراکش نیز زمانی کوتاه پیش از انتخابات برگزار می‌شود. دفتر نخست وزیری اسرائیل سفر نتانیاهو به مراکش را تایید کرده است.