به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ساعت ۲۰:۲۸
کد مطلب : ۱۷۱۷۸
ایران به دنبال ساخت بمب نیست؛ هولوكاست جنايت بود

مصاحبه چالشي ظریف با شبکه ABC آمريكا

گروه سياسي: وزیر خارجه ایران، صبح امروز در برنامه زنده شبکه تلویزیونی ای.بی.سی نیوز که پربیننده ترین برنامه خبری صبح یکشنبه آمریکا را دارد حاضر شد و در مقابل سؤالات چالشی مجری این برنامه از مواضع اصولی جمهوری اسلامی دفاع کرد.
مصاحبه چالشي ظریف با شبکه ABC آمريكا
سوال اول مجری برنامه به تحولات هفته قبل بعنوان واقعه ای مهم که قواعد بازی بین دو کشور را تغییر مي‌دهد، اختصاص داشت و این که آیا این اتفاقات تغییری بنیادی در روابط ایران و آمریکاست؟ ظریف در پاسخ گفت: آن چه شاهد آن بودیم در واقع قدم های اولیه ای بود که ایران، آمریکا و سایر کشورها برای حل و فصل مسائل فی ما بین برداشتند. متاسفانه موضوع هسته ای که مي‌توانست زمینه ای برای همکاری باشد، به موضوعی برای مناقشه تبدیل شده است. به هر حال برای طی این مسیر به تلاش های بیشتری نیاز است، ولی قدم های أولیه دو طرف مثبت بوده اند.

وي ادامه داد: با این حال اگر ایران مطمئن شود که آمریکا آماده است حقوق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد و به آن احترام بگذارد، شانسی واقعی برای رسیدن به توافق وجود دارد و ما پشتیبانی و تایید کامل مقام معظم رهبری را برای این کارداریم. نقاط مشترک زیادی برای حصول به توافق وجود دارد. ما مي‌دانیم که ایران برای حصول به توافق با حفظ حق غنی سازی که قابل مذاکره نیست مصمم است. ما مي‌دانیم که ایران به دنبال ساخت بمب نیست و این زمینه‌ای مناسب برای توافق بین طرفین است. من در ملاقات با وزرای خارجه ١+٥ و بعد با آقای کری، به آن ها گفتم که عدم ساخت سلاح هسته ای فقط هدف آنها نیست، بلکه هدف ایران هم هست، چرا که آن را در جهت منافع و امنیت ایران نمی‌دانیم.

طريف همچنين به اقدامات اعتماد ساز ایران از جمله پذیرش داوطلبانه پروتکلی إلحاقی در أوائل سال های ٢٠٠٠ اشاره کرد و با اشاره به تجربه سرنوشت دانشمندان هسته ای پس از پایان جنگ سرد و اشاعه قاچاق هسته ای در نتیجه بیکار شدن آنها، تداوم فعالیت های هسته ای صلح آمیز و قانونی ایران زیر نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی، موضوعی دانست که همه از آن نفع خواهند برد.

ظریف در پاسخ به مجری آمریکایی که با قرائت بخش هایی از سایت مقام معظم رهبری درباره کشتار یهودیان در خلال جنگ جهانی دوم نظر وی را جویا شده بود گفت: من شخصا با ایشان صحبت کرده ام و ایشان به صراحت کشتار إنسان های بی گناه را محکوم مي‌دانند. رهبری ایران و مقامات ایرانی هر گونه کشتار بی گناهان در هر گوشه دنیا را محکوم مي‌کنند و فرقی نمی کند این جنایت در آلمان نازیها یا فلسطین و در چه زمانی اتفاق افتاده باشد.

وي افزود: در واقع این بخش راجع به کشتار أفراد بی گناه نبود، بلکه اشاره به برخوردهایی داشت که با محققان مسائل تاریخی مي‌گردد. نکته اصلی این است که نمی تواند و نباید این جنایت بهانه برای ظلم و فجایع به مردم فلسطین برای بیش از شصت سال گردد. باید این مسالت روشن شود که بدون احترام و توجه واقعی به حقوق مردم فلسطین، امکان إیجاد صلح و امنیت در خاورمیانه وجود ندارد.

 ظریف در مورد ملاقات امروز نتانیاهو با رییس جمهور آمریکا و سخنان وی در رابطه با ایران، گفت: نتانیاهو از أوایل دهه ٩٠ میلادی هر روز أعلام مي‌کند که ایران شش ماه تا ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد. با مراجعه به سوابق، مي‌توان دید که این شش ماه برای وی همواره ثابت است. ایران شش ماه یا شش سال یا هر زمان دیگری سلاح هسته ای نخواهد ساخت، چون قصد چنین کاری را ندارد.

وزير خارجه كشورمان همچنين در پاسخ به سوال مجری در مورد برخی أعتراضات به دکتر روحانی پس از بازگشت از نیویورک گفت: یکی از تشابهات ایران و آمریکا اینست که هر دو جوامع و نظام هایی چند صدایی و تکثر گرا هستند و این بسیار خوب و نکته قوت است.

۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۱:۰۰
ینی کشته این قسمتشم!!!!!
یکی از تشابهات ایران و آمریکا اینست که هر دو جوامع و نظام هایی چند صدایی و تکثر گرا هستند و این بسیار خوب و نکته قوت است. (138075)
آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۱:۱۰
دمت گرم دکی (138087)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۱:۱۹
هم ایران هم امریکا و هم مردم دو کشور به این رابطه خوشبینند و دولت ها هم راغب .
این وسط فقط میمونه افراطیون دو کشور که به هیچ صراطی مستقیم نیستند .
فقط به دنبال منافع شخصی هستند . (138098)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۲:۲۱
امیدوارم همه ما کشتار انسانهای بی گناه چه هولوکاست در حق یهودیان باشد و چه هولوکاستی که شاید همین امروز و در یکی از کشورهای نزدیک ما در حال روی دادن هست را قویاً محکوم نماییم. (138146)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۲:۴۹
جنایات صهیونیست ها در اردوگاه های فلسطینی نیز قویا محکوم است.... و همچنین تصرف خاک فلسطین..... هولوکاست را آلمان ها انجام داده اند چرا فلسطینیان باید تاوان پس دهند... (138189)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۳:۱۲
با شما موافقم اسراییل در حق فلسطینیا ظلم میکنه ، باید به این کارها خاتمه بده ، اما یادمون هم نره ، همین روسیه ای که این همه محبوب حکومت ایرانه ، چه جنایاتی در اشغال ایران در همون سالهای جنگ جهانی علیه ما مرتکب شده ، اگه قراره واقعیت گفته بشه ، باید همه حقیقت رو گفت ، با رعایت بی طرفی . (138235)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۲:۳۵
این 6ماه رو خوب اوند (138170)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۲:۳۶
دکتر ظریف یک سیاس کار کشته است ، آرزوی موفقیت برای ایران و ایرانی . (138172)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۲:۴۷
ای ول خیلی خوب جواب داد (138184)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۳:۰۴
اقای ظریف امید ما را با خوشبینی بیش از حد ناامید نکن. (138217)