کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز درباره ایران

18 بهمن 1397 ساعت 23:00

گروه سياسي: سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد به سندی رایانه‌ای دست یافته که مطابق اطلاعات موجود در آن بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۸ مقام‌های قضایی ایران حدود ۸۶۰ روزنامه‌نگار را زندانی یا اعدام کرده‌اند.


به گزارش يورونيوز، گزارشگران بدون مرز روز پنج‌شنبه ۱۸ بهمن اعلام کرد بر اساس فهرستی که از منابع رسمی قضایی در تهران به بیرون درز کرده، «تمام بازداشت‌ها، حبس‌ها و اعدام‌ها» در این بازه زمانی در ۳۰ ساله ذکر شده است. این نهاد مدافع آزادی بیان می‌گوید تقریبا تمامی این افراد با برخوردهای قهری قضایی و امنیتی روبرو شده و دست کم چهار نفر از آنها اعدام شده‌اند. گزارشگران بدون مرز گفته است که اصالت و سندیت این اطلاعات در کمیته‌ای متشکل از چند کنشگر حقوق بشر و آزادی مطبوعات تأیید شده است.

 به گفته گزارشگران بدون مرز سند محرمانه‌ای که برای تهیه گزارش آنها استفاده شده شامل یک میلیون و ۷۰۰ هزار مدخل نام افراد حاوی مشخصات فردی و جزئیات پرونده قضایی آنان است. بسیاری از این پرونده‌ها به طور رسمی و عمومی از سوی مقام‌های ایران اعلام نشده بودند. همچنین بر اساس این گزارش در دهه‌های اخیر دست کم ۶۲ هزار زندانی سیاسی و عقیدتی در ایران وجود داشته که بیش از ۶ هزار نفر از آنان از بازداشتی‌های اعتراضات ۸۸ هستند. به نوشته بیانیه‌نویسان سازمان گزارشگران بدون مرز، حكومت ایران مدعی است که «هیچ روزنامه‌نگار و به شکل کلی هیچ زندانی عقیدتی یا سیاسی در زندان‌هایش وجود ندارد.»


کد مطلب: 171798

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/171798/گزارش-سازمان-گزارشگران-بدون-مرز-درباره-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir