کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حاشیه‌های نهمین روز جشنواره فیلم فجر؛

وقتی جشنواره رنگ وبوی مرگ می‌گیرد

ایسنا , 19 بهمن 1397 ساعت 11:32

گروه فرهنگ و هنر: نهمین روز جشنواره فیلم فجر با پررنگ‌تر شدن قصه‌هایی که بر پایه قتل و قصاص به تصویر کشیده شده‌اند، به پایان رسید؛ در حالی که سنگینی و تلخی این فیلم‌ها در روزهای متوالی باعث خستگی و فشار روانی و نیز انتقاد برخی تماشاگران در پردیس ملت شده است.


 پنجشنبه - ۱۸ بهمن - نهمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سپری شد و از جمعه ۱۹ بهمن، جشنواره به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) برای دو روز تعطیل می‌شود.

* در این روز جدیدترین آمار د‌ر بخش بهترین فیلم از نگاه مردم اعلام شد که با حذف فیلم ۲۳ نفر، پنج فیلم «شبی که ماهکامل شد»، «سرخپوست»، «متری شش و نیم»، «غلامرضا تختی» و «ماجرای نیمروز ۲» در گردونه رقابت باقی ماندند.

* درباره آرای مردمی جشنواره اعلام شده است که تا ۲۱ بهمن فقط پنج فیلم اعلام خواهند شد که و با وجود آنکه نمایش فیلم‌ها در سینماهای مردمی تا پایان ۲۲ بهمن ادامه دارد اما در بامداد بیست و دوم نتیجه آرای مردمی مشخص و در اختتامیه که عصر همان روز برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد.

* در روز نهم جشنواره همانند روزهای گذشته چهار فیلم در سینمای رسانه‌ها به نمایش درآمد که اولین آنها مستندی بود با نام «چیزهایی هست که نمی‌دانی». کارگردان این مستند در نشست خبری فیلم خود به انتقاد از کم‌توجهی به فیلم‌های مستند در جشنواره به‌ویژه در سینمای رسانه‌ها پرداخت و گفت، نمی‌شود کسی را به اجبار پای دیدن مستند نشاند. این در حالی است که شاید انتقاد از اهالی رسانه و منتقد بابت حضور در سالن نمایش فیلم و نشست چندان به‌جا نباشد، چراکه بیشتر این آثار پیش از این در جشنواره‌های دیگری به نمایش درآمده و مصاحبه‌های متعددی هم با سازندگان آنها در رسانه‌های مختلف منتشر شده است. ضمن اینکه مهم‌ترین و اصلی‌ترین گروهی که همواره به حضور در جشنواره فجر تاکید دارند، خود مستندسازان هستند وگرنه در سال‌های گذشته در اغلب موارد، سانسی که به فیلم‌های مستند اختصاص داشته با مخاطب کمتری مواجه شده است.

* دومین فیلمی که در روز پنجشنبه در پردیس ملت به نمایش درآمد «سونامی» از میلاد صدرعاملی بود که اولین تجربه او هم به حساب می‌آید.‌

* این فیلمساز جوان که پسر رسول صدرعاملی هم هست، در اولین فیلم خود سراغ یک موضوع ورزشی رفته و سختی‌های تکواندو را به تصویر کشیده است. ضمن اینکه گوشه‌ای از قصه این فیلم به ماجرای قرعه ورزشکاران ایرانی با ورزشکارانی از رژیم صهیونیستی و باخت اجباری اشاره دارد. امیرمهدی ژوله یکی از بازیگران فیلم در نشست خبری سونامی توضیح داد، در این فیلم یک سکانس خیلی خوب وجود داشته که به همین مسأله می‌پرداخته امامتأسفانه حذف شده است.

* در این فیلم به حضور بانوان بسکتبالیست در مسابقات بین‌المللی هم اشاره شده بود و اینکه اقدام چند بازیکن برای حضور در یک مسابقه خارجی از طریق اسپانسر با پوشش اسلامی سبب شد فدراسیون جهانی با این نوع پوشش بانوان ایرانی و مسلمان موافقت کند و آن را به رسمیت بشناسد اما این گروه چندان با روی خوشی از سوی فدراسیون مواجه نمی‌شوند.‌

* اما دو فیلم دیگری که در دو سانس آخر جشنواره در پردیس ملت به نمایش درآمدند، باعث انتقادها و اعتراض تعدادی از اهالی رسانه و منتقد شدند، چراکه موضوعشان مانند چند فیلم دیگر جشنواره موضوع به قتل و جنایت و قصاص مربوط می‌شد.

* فیلم جاندار به کارگردانی مشترک دو جوان که متولد دهه ۷۰ هستند اگرچه با عروسی و ساز و آواز و رقص شروع شد، اما به یک قتل ختم می‌شود و خانواده برای نجات از قصاص با اتفاقات پیچیده‌ای روبرو می‌شوند.

* در این فیلم فاطمه معتمدآریا، باران کوثری، حامد بهداد، علی شادمان و مسعود کرامتی بازی کرده‌اند که البته بازی بهداد اصلاً در حد و اندازه آنچه در فیلم «قصر شیرین» میرکریمی از خود نشان داد، نیست.

* انتخاب پایان باز این فیلم یکی از سوژه‌های اصلی در نشست خبری جاندار بود. ضمن اینکه بازیگر این فیلم یعنی فاطمه معتمدآریا در نشست حضور نداشت و از طریق یک پیام صوتی بابت اینکه نتوانسته در نشست حضور داشته باشد عذرخواهی و برای بازی در این فیلم هم ابراز خشنودی کرد.

* آخرین فیلمی که در پردیس ملت به نمایش درآمد «قسم» ساخته محسن تنابنده بود که در خبرها تهیه‌کننده آن الهام غفوری - که همان تهیه‌کننده سریال پایتخت است - معرفی می‌شد. البته وی در این باره توضیح داد که برای دریافت پروانه تهیه‌کنندگی باید در سینما هم سابقه فعالیت داشته باشد که تولید این فیلم به نوعی برای پر شدن رزومه کاری وی بوده و جلیل شعبانی به عنوان تهیه‌کننده، پروانه ساخت این فیلم را گرفته است.

* فیلم تنابنده هم یکی دیگر از آن فیلم‌هایی است که به موضوع قصاص می‌پردازد و اگرچه یک فیلم جاده‌ای و پر بازیگر است اما پایانی تلخ و غم‌انگیز دارد.

* در نشست خبری «قسم» یکی از حاضران که خود را حقوقدان معرفی می‌کرد ایرادهایی را به فیلم وارد کرد و معتقد بود گاف‌هایی در فیلمنامه به لحاظ قانونی وجود داشته اما تنابنده مصرانه تاکید کرد، سه قاضی گردن‌کلفت از طرف قوه قضائیه به او معرفی شده و در این فیلمنامه کنار او حضور داشتند. ضمن اینکه خودش هم بیش از ۵۰ پرونده را به طور محرمانه مطالعه کرده است. البته اگرچه این نشست در دقایقی با صدای بلند و جدل تنابنده و مدعی حقوقدانی ادامه پیدا کرد اما دقایقی بعد کارگردان فیلم قسم فضای نشست را با شوخی‌های خود درباره حضور شتر و گاو در فیلم توضیح داد، این اتفاق خیلی اتفاقی بوده نه از سر هوش و ذکاوت و استعاره‌ای.

* حسن پورشیرازی که در این فیلم نقش یک راننده اتوبوس را ایفا می‌کند در نشست حضور داشت و تأکید کرد که پس از انقلاب برای اولین‌بار است در چنین نشستی حاضر می‌شود و اصلاً چنین جمعیتی را به عنوان خبرنگار تا به حال ندیده است.

* مهناز افشار هم که در فضای مجازی به عنوان یکی از سلبریتی‌هایی که تقریباً نسبت به هر اتفاقی واکنش نشان می‌دهد، خیلی خودجوش به برخی سوالاتی که درباره بودجه فیلم‌ها در نشست‌های قبلی فیلم‌های جشنواره مطرح شده اشاره کرد و گفت: نمی‌دانم چرا بیشتر از آنکه درباره خودم صحبت کنم درباره دیگران حرف می‌زنم، اما به هر حال می‌خواهم بگویم ای‌کاش اول ببینیم درباره یک موضوع چه حرفی گفته می‌شود بعد ببینیم چه کسی آن را مطرح کرده است. اگر بحث پول فیلم‌ها مطرح است، پس این را هم می‌شود پرسید که حقوق خبرنگاران و خبرگزاری‌ها از کجا تأمین می‌شود؟ این در حالی است که برای من مهم‌تر از این سوالات، شرافت شما خبرنگاران اهمیت دارد.

* در فیلم قسم یک سکانس سقوط اتوبوس در حوض آب وجود دارد که بسیاری آن را مورد تحسین قرار دادند و طبق گفته تورج اصلانی فیلمبردار قسم این سکانس در یک برداشت و با هشت دوربین فیلمبرداری شده است.

* در شرایطی که در سال‌های گذشته نیز بر سیگار کشیدن بازیگران و کاراکتر فیلم‌ها در جشنواره تاکید می‌شود تا کمتر اتفاق بیافتد، اما در فیلم‌های امروز جشنواره چند بار این صحنه نشان داده شد که کاراکترها هنگام عصبانیت سراغ سیگار کشیدن می‌روند.

* سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن تعطیل خواهد بود و پس از آن در روز یکشنبه - ۲۱ بهمن - با نمایش سه فیلم و اعلام نامزدها به پایان می‌رسد.


کد مطلب: 171810

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/171810/وقتی-جشنواره-رنگ-وبوی-مرگ-می-گیرد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir