کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روشی جدید برای درک تکامل باکتری‌ها

ایسنا , 21 بهمن 1397 ساعت 9:26

گروه علم و فناوری: دانشمندان دانشگاه "ام.آی.تی"، روش جدیدی ابداع کرده‌اند که به بررسی گروه‌های متفاوت باکتری‌ها کمک می‌کند.


 باکتری‌ها از شیوه‌های سازگاری بسیاری استفاده می‌کنند تا خود را با زندگی روی زمین تطبیق دهند اما برخلاف گیاهان و حیوانات که در فسیل‌ها حفظ می‌شوند، شواهد کمتری از تکامل باکتری‌ها وجود دارد؛ در نتیجه بررسی دقیق گروه‌های متفاوت آنها برای دانشمندان دشوار است.دانشمندان دانشگاه "ام. آی. تی" (MIT)، روشی قابل اطمینانی برای تشخیص گروه‌های خاص باکتری در مراحل تکامل ابداع کردند. این روش را می‌توان برای شناسایی تغییرات رخ داده در فرآیند تکامل باکتری‌ها به کار برد و جزئیاتی در مورد محیطی که این تغییرات ابتدا از آن آغاز شده‌اند به دست آورد. آنها تصمیم گرفتند با بررسی ژن‌های خاص موجود در باکتری‌ها، به سابقه زندگی آنها پی ببرند.دانشمندان با این روش توانستند چندین گروه باکتری موجود در خاک را که بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ سال پیش به وجود آمده‌اند، شناسایی کنند. آنها دریافتند این باکتری‌ها که در دوره دیرینه‌زیستی به وجود آمده‌اند، از ژن خاصی شکل گرفته‌اند که امکان تجزیه شدن را برای آنها فراهم کرده است.

شاید سازگاری این باکتری، ناشی از تغییر قابل توجه محیط باشد. بندپایانی مانند عنکبوت‌ها، حشرات و لب‌پایان، از اقیانوس‌ها به سواحل آمدند. این بندپایان پس از گسترش و دگرگونی، محیطهایی غنی از خاک به وجود آوردند که فرصت بزرگی برای رشد باکتری‌ها بود."گریگوری فورنیر" (Gregory Fournier)، استادیار زمین‌شناسی دانشگاه ام. ای. تی گفت: پیش از این دوره نیز خاک وجود داشته اما احتمالاً کیفیت آن مانند تپه‌های خشک ناحیه جنوبگان بوده است. پیدایش موجودات زنده در خاک، فرصتی برای تنوع زیستی میکروب‌ها فراهم کرد.به گفته فورنیر، دانشمندان با ردیابی ژن‌های خاصی مانند کیتیناز در باکتری‌ها می‌توانند به بینش جدیدی در مورد سابقه حیوانات و محیط زندگی آنها دست یابند.فورنیر افزود: میکروب‌ها در ژنوم خود، تاریخ یک زندگی حیوانی را جای داده‌اند و ما می‌توانیم از آن نه تنها برای درک میکروب‌ها بلکه برای درک تاریخچه زندگی حیوانات استفاده کنیم.این پژوهش، در مجله " BMC Evolutionary Biology" به چاپ رسید.


کد مطلب: 171881

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/171881/روشی-جدید-درک-تکامل-باکتری-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir