به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۱۷۲۱۰۹

برانکو امیدوار، شفر امیدوارتر!

گروه ورزشی: اغراق نیست اگر بگوییم جذاب‌ترین فصل سال برای هواداران فوتبال، فصل نقل‌وانتقالات است، جایی که عکس ستاره‌های تازه به خدمت گرفته‌شده با پیراهن تیم، امیدها را نزد هواداران افزون می‌کند.
برانکو امیدوار، شفر امیدوارتر!
پنجره نقل‌وانتقالاتی نیم‌فصل امسال پررفت‌وآمد بود و سیمای جدیدی به تیم‌ها در نیم‌فصل دوم بخشید. در این نوشته به عملکرد نفرات جدید سرخابی‌های پایتخت نگاهی می‌اندازیم.

پرسپولیس و هوای تازه
پرسپولیس در فصل نقل‌وانتقالات تغییرات زیادی داشت. این تغییرات پس از محرومیت یکساله طبیعی هم بود. اکثر نفرات البته در ابتدای فصل قرارداد بستند و نیم‌فصل را به‌طور رسمی استارت زدند. اما تازه‌واردهای تیم برانکو در این دو بازی عملکرد چندان درخشانی نداشتند تا حدی که خیلی‌ها می‌گویند همان تیم قبلی و بدون بازیکن به خاطر هماهنگی بیشتر عملکرد بهتری داشت. با این حال قرمزها امیدوارند بعد از هماهنگی نفرات جدید با قدیمی‌ها دوباره در لیگ یکه‌تازی کنند.

مهدی ترابی
ترابی احتمالا جذاب‌ترین خرید پرسپولیس در سال‌های اخیر بوده است. بازیکنی که بسیاری از تیم‌ها را خواهان خود می‌دید، از همان روزهای اول چشم برانکو را گرفت. ترابی حالا دیگر جوانی باتجربه است. او همه فاکتورهای لازم برای یک بازیکن تمام‌عیار را دارد: سرعت، تکنیک، هوش و ضربات دقیق اما مقابل پدیده محروم بود. در بازی با فولاد اما ترابی مجال چندانی برای هنرنمایی نیافت. بازی سنگین و کمی از حالت عادی خارج بود. در چنین شرایطی ترابی، که هنوز چندان با تیم خو نگرفته، عملا در جریان بازی گم شد. همه اما منتظر درخشش او هستند.

سروش رفیعی
زمانی شاه‌مهره نقل‌وانتقالات بود، اما حالا به یک علامت سوال جدی بدل شده است: اینکه آیا می‌تواند گرهی از کار پرسپولیس برانکو بگشاید؟ فراموش نکنیم که سروش در چندسال اخیر وضعیتی بسیار پرنوسان داشته و نتوانسته تیم‌هایش را راضی کند. سروش تکنیکی و فانتزی‌باز است اما این خصیصه چندان در دل کار تیمی یا به خلق موقعیت‌ها منجر نمی‌شود. پاس اشتباه زیاد می‌دهد و در بازی با فولاد هم پاس اشتباه او به ضدحمله فولاد و پنالتی این تیم منجر شد. سروش اگرچه دونده است اما در نبردهای فیزیکی چندان موفق نیست، زیاد هم خطا می‌کند. ادامه این روند معنایی جز نیمکت‌نشینی او ندارد. خودش هم این را پذیرفته که آماده نیست و قول داده همان رفیعی کارآمد بشود. باید صبر کرد!

محمد نادری
اولین بازی‌اش را برای پرسپولیس انجام داد و خیلی‌ها ممکن است او را روی پنالتی فولاد مقصر بدانند. جدای از سختی‌های بازی اول، نادری بازیکنی است که می‌شود روی او حساب باز کرد. با فیزیکی مناسب و مهم‌تر اینکه توان بازی‌سازی از عقب زمین را دارد. دیگر ویژگی نادری این است که می‌تواند در چند پست برای پرسپولیس بازی کند.

مهدی شیری
با جدایی صادق محرمی و مصدومیت حسین ماهینی، پرسپولیس نیاز مبرم به یک مدافع راست جدید داشت و با مهدی شیری از پیکان قرارداد بست. شیری در بازی‌های نیم‌فصل دوم بهترین عملکرد را بین خریدهای جدید داشت و نشان داد خیال برانکو از سمت راست خط دفاعی تیمش باید راحت باشد. برخلاف سمت چپ که با غیبت انصاری و حضور مصلح نگران‌کننده شده است!

بودیمیر
جایگزین منشایی شد که به تیم رقیب پیوسته است. بودیمیر در سه بازی (دو بازی لیگ و یک بازی حذفی) به میدان رفته و موفق به گلزنی نشده است. هنوز کمی سنگین است و زمان می‌برد با شیوه بازی پرسپولیس اخت شود؛ شیوه‌ای که در آن مهاجمان بیشترین جابه‌جایی و تحرک را دارند و این برای بودیمیر فیزیکی سخت است. با این حال نشانه‌هایی از بازیکنی باکیفیت در بازی بودیمیر دیده می‌شود؛ باهوش است و پاس‌های نزدیک خوبی می‌دهد.

مهدی شریفی
شریفی زمانی استعدادی درخشان بود اما مسیر فوتبالی‌اش به یکباره در جهتی ناخوش عوض شد. حالا پس از چندماه خانه‌نشینی در پرسپولیسی به میدان می‌رود که بازی در آن آسان نیست؛ در این چندبازی‌ای که شریفی مجال چندانی نیافته و عملکرد درخشانی هم نداشته است.

استقلال و خریدهایی برای فاز تهاجمی
استقلال در دو، سه سال اخیر بیشترین جابه‌جایی را در نفراتش داشته است. نزدیک به 30 بازیکن جدید به تیم اضافه شده‌اند و برخی همین عامل را دلیلی برای بی‌ثباتی استقلال می‌دانند. استقلال در نیم‌فصل چند بازیکن جذب کرد. هدف اصلی آنها جذب بازیکن در خط حمله بود؛ پاشنه‌آشیل‌شان در نیم‌فصل اول. ایسما و منشا برای خط حمله جذب شدند و نورافکن هم برای کمک به فاز دفاعی. پاتوسی هم دیگر خرید تهاجمی آبی‌هاست که البته فعلا مجوز بازی‌کردنش صادر نشده است اما ظاهرا مشکلش حل می‌شود. بعد از تجربه بد گرو و نیومایر، آبی‌ها حالا بیشتر از همیشه به خریدهای جدید امیدوارند.

اسماعیل گونسالوس
در همان بازی اول گل زد؛ گلی زیبا با استارتی طولانی تا هواداران استقلال را امیدوار کند. برای ارزیابی او هنوز زود است اما به نظر می‌رسد گونسالوس هم پابه‌توپ خوبی داشته باشد و هم سرعت مناسبی. مساله این است که احتمالا تا مدت‌ها مهاجمان خارجی استقلال با تیام مقایسه می‌شوند و پیروز بیرون‌آمدن از این مقایسه دشوار است.

گادوین منشا
دو فصل پیش بین استقلال و پرسپولیس بر سر منشا رقابت سختی درگرفت و حالا پرسپولیس او را دو دستی تقدیم استقلال کرده است. شفر اعتقاد زیادی به منشا دارد. در بازی با پیکان منشا دقایقی بازی کرد و یک پاس گل هم داد. او تحرک خوبی دارد و اگر به دقت و هوشش اضافه کند، می‌تواند کمک‌حال استقلال باشد.

امید نورافکن
استعدادی درخشان در فوتبال ایران که در تب و تاب لژیونرشدنی که همه را فراگرفته بود، افتاد و طرفی هم نبست. نورافکن چاره‌ای جز بازگشت به استقلال نداشت. مهم‌ترین ویژگی او این است که در چند پست می‌تواند به تیم کمک کند. او با فضای کار در استقلال آشناست و زمان زیادی برای تطبیق خود نمی‌خواهد.
مرجع : فرهیختگان