به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۲۴ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۱۷۲۱۴۸

«روما» باید برنده اسکار بهترین فیلم شود!

گروه فرهنگ و هنر: سفر فیلم «روما» به کارگردانی «آلفونس کواران»که با کسب شیر طلای جشنواره‌ی «ونیز» آغاز شد و با کسب چندین و چند جایزه سینمایی ادامه یافت، می‌تواند به بهترین شکل ممکن با کسب اسکار بهترین فیلم پایان یابد.
«روما» باید برنده اسکار بهترین فیلم شود!
بیش از یک دهه قبل و در فاصله‌ای کوتاه پس از ساخت فیلم ضدآرمانشهری «فرزندان انسان»؛ «آلفونسو کوارون» ایده ساخت فیلمی براساس دوران کودکی خود را در ذهن پروراند.وی پیش از آن نیز بر روی فیلمنامه‌های زیادی کار کرده بود که به شرایط بزرگ شدنش از طریق روایت داستان‌هایی درباره از هم پاشیدن خانواده‌ها و یا نبود پدر می‌پرداخت، شرایط دشواری که وی در دوران کودکی و نوجوانی تجربه کرده بود. اما چند سالی طول کشید که او در فیلمی به نام «روما» به شکلی خاص به روایت خاطرات دردناک خود از دوران کودکی با تمام جزئیات بپردازد.«روما» که در جوایز اسکار امسال در ۱۰ شاخه نامزد کسب جایزه است، بیشترین شانس را برای کسب اسکار بهترین فیلم دارد. فیلمی درخشان که الهام گرفته از بزرگ شدن «آلفونسو کوارون» در دهه ۱۹۷۰ میلادی در شهر مکزیکوسیتی و روایتگر رابطه پیچیده خانواده او با پیشخدمت دوست‌داشتنی‌شان است. پرداختن به موضوع نژاد، فرهنگ و طبقه اجتماعی در کنار بازی درخشان «یالیتزا آپاریسیو» در نقش اصلی زن، این فیلم را به مهم‌ترین فیلم سال ۲۰۱۸ تبدیل کرده است.

جریان روایی فیلم که به شکل معجزه‌آسایی ساده و روان است از دلایل محبوبیت «روما» نزد منتقدان و مخاطبان بوده است و بر خلاف بسیاری از فیلم‌ها که فیلمنامه بر اساس مواردی چون روایت در سه پرده، نشان دادن بدون اشاره کلامی، سیر تحول شخصیت‌ها، غلبه بر موانع و دادن درس زندگی دادن پایه ریزی می‌شود، در فیلم «روما» جریان روایی داستان بدون عجله و همچون آبی روان به تدریج پیش می‌رود.تجارب شخصیت پیشخدمت (کلوئی) با بازی «یالیتزا آپاریسیو» روایتی شخصی و صریح نیست بلکه چیزی فراتر، پررمز و راز و درونی‌تر است. ما آنچه «کلوئی» می‌بیند می‌بینیم، از احساسات او شگفت‌زده می‌شویم و با او احساس همدردی می‌کنیم و همه این‌ها در فیلم به ایجاد فضایی بسیار غم‌انگیز کمک کرده است.«پیتر بردشاو» منتقد ارشد سینمایی گاردین می‌گوید بسیاری از صحنه‌های اوج داستان فیلم «روما» را به صورت واضح ندیده است چرا که اشک جلوی چشمانش را گرفته بوده است.

«کلوئی» زنی جوان از تبار آمریکایی‌های میانه است که به عنوان پیشخدمت دائم برای یک خانواده طبقه متوسط در مکزیکوسیتی کار می‌کند. زندگی شخصی «کلوئی» همچون کارفرمایش (سوفیا) در حال فروپاشی است. سوفیا (با بازی مارینا دتاویرا) مادر چهار بچه است اما وظایف سنگین و دشوار نگهداری از بچه‌ها بر عهده کلوئی است. این خانواده گرچه در ظاهر زندگی راحتی دارند اما احساس خوشبختی ندارند. پدر خانواده که «آنتونیو» (با بازی فرناندو گردیاگا) نام دارد، خیلی زود آنها را ترک می‌کند و سوفیا وانمود می‌کند که پدر به سفر کاری رفته و از بچه‌ها می‌خواهد برای پدر نامه بنویسند و از او خواهش کنند که برگردد.

رابطه خانواده با «کلوئی» بسیار خوب است و وی حسی مادرانه‌ای نسبت به کودکان دارد تا اینکه یک بارداری ناخواسته او را وارد چالش بزرگی می‌کند و «فرمین» (با بازی خورخه آنتونیو گوئررو) انکار می‌کند که بچه کلوئی برای اوست و...در فیلم «روما» شاهد صحنه‌های فوق‌العاده هستیم و همه چیز بسیار واقعی و نه سورئال به نظر می‌رسد؛ از سفر خانوادگی به اطراف شهر تا جشن سال نو که به یک آتش سوزی ختم می‌شود و از تعقیب و گریز در خیابان‌های مکزیکوسیتی تا به تصویر کشیدن حادثه کورپس کریستی و کشتار ۱۲۰ دانشجوی معترض. فیلمبرداری سیاه و سفید فیلم که خود «کوارون» آن را برعهده داشته است نیز یادآور فیلمبرداری فوق‌العاده «مایکل چاپمن» در فیلم «گاو خشمگین» است.«روما» تاکنون موفق به کسب جوایز از جمله شیر طلای ونیز، گلدن گلوب، بفتا، انجمن کارگردان آمریکا شده و از سوی بسیار از انجمن‌های سینمایی و منتقدان آمریکا عنوان برترین فیلم سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داده است. این فیلم در نود و یکمین دوره جوایز سینمایی اسکار در ۱۰ شاخه از جمله بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اصلی و مکمل زن، فیلمبرداری و فیلمنامه و بهترین فیلم خارجی شانس کسب جایزه دارد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: اسکار