کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آخرین مهلت ایران برای پیوستن به FATF

24 بهمن 1397 ساعت 23:53

گروه سیاسی: ایران به نشست گروه اقدام مالی، اف ای تی اف که از روز یکشنبه ۱۷ تا ۲۲ فوریه در پاریس، پایتخت فرانسه برگزار می‌شود دعوت نشد.


این کارگروه پیش‌تر و در ماه اکتبر یک بار دیگر ایران را از حضور در لیست سیاه خود تعلیق کرده و تا ماه فوریه فرصت داده بود تا تهران تکلیف پیوستن به این سازمان را روشن کند. از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول نیز به ایران توصیه کرده بود که تا قبل از ضرب‌الاجل فوریه ۲۰۱۹ گروه ویژه اقدام مالی، اقدامات لازم در خصوص ضد پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم را در دستور کار خود قرار دهد اما با این وجود اختلاف نظرهای داخلی در ایران باعث شده تا این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی بماند و موافقان همچنان نتوانسته‌اند مخالفان را برای تصویب این لایجه قانع کنند. این می‌تواند به معنای بازگشت دوباره ایران به لیست سیاه اف ای تی اف باشد، مگر اینکه در نشست روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام نتیجه‌ای حاصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ سؤالی در خصوص انتشار برخی خبرها از عدم دعوت از ایران در نشست FATF در پاریس گفت: جمهوری اسلامی ایران عضو شورای اف‌ای‌تی‌اف و نیز عضو رسمی گروه‌های منطقه‌ای وابسته به آن نیست و به همین دلیل هیچ‌گاه برای شرکت در جلسات رسمی دوره‌ای این نهاد دعوت نشده است. بهرام قاسمی  در خصوص حضور هیئت‌های ایرانی در نشست‌های قبلی این نهاد گفت: شرکت هیئت‌های کارشناسی کشورمان در جلسات و نشست‌های کارشناسی غیررسمی گروه مرور این نهاد که معمولاً یک ماه زودتر برگزار می‌شود، برای بررسی فنی گزارش پیشرفت برنامه اقدام کشورمان و به‌مقتضای دستور کار مشخص بوده است. چنین جلسه‌ای در ماه گذشته به‌دلیل نبود دستورکار فنی برگزار نشده است.

 


کد مطلب: 172167

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/172167/آخرین-مهلت-ایران-پیوستن-fatf

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir