به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۱۷۲۱۸۱

محافظه كاری فرهنگي

محافظه كاری فرهنگي
پرهام پوررمضان

اصولا انديشه محافظه كاري براي اولين بار در فضاي سياسي به كار برده شد. اين انديشه بيانگر اين است كه بايد براي سنت هايي كه در طول ساليان متمادي شكل گرفته است احترام قائل شد و آن ها را حفظ كرد. انديشه هاي محافظه كارانه با بلند پروازي در هر امري مخالف است و شايد مي توان اين مخالفت را به شكلي از مانع بودن هم ديد.

هانتينگتون در اين باره اشاره مي كند كه همه انديشه هاي سياسي به طور متداول و مداوم به دنبال هدفي هستند اما اين انديشه به طور اخص بر برقراري پا فشاري مي كند. اما محافظه كاري فرهنگي مي تواند براي جوامع در حال توسعه همچون چاقويي تيز باشد.

اين انديشه به دليل اينكه همواره بر سنت ها، ارزش ها، قداست ها و ....تاکید مي نماید اگر فهم اشتباه از آن صورت گيرد مي تواند از توسعه و بخصوص توسعه فرهنگي جلوگيري كند. اصولا توسعه در هر مفهومي كه از آن با هر گرايش سياسي يا فكري انجام شود ذاتا پيش رونده است و دليل اينكه نمي توان به طور واضح از محافظه كاري در فرهنگ سخن به ميان آورد همين است.

فرهنگ مقوله اي است كه در شرايط مختلف موارد اجراي آن متفاوت مي گردد اما در اصول همواره ثابت بوده و شايد نقطه اي كه محافظه كاران را با فرهنگ دوستان پيوند مي زند همين جا است. در پايان بايد گفت انديشه محافظه كاري چه در بعد سياست و چه در ابعاد ديگر در ميان انديشه هاي محبوب نيست و افرادي با تفكرات خاص براي رسيدن به اهدافي خاص از آن پيروي مي كنند.
برچسب ها: محافظه کاری