به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۸ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۱۷۲۲۸
وزیر خارجه روسیه: می‌خواهم کمی از اسرار را فاش کنم!

لاوروف: خلع سلاح شیمیایی سوریه طرح ایران بود

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه روسیه در تازه ترین اظهارات خود گفت: می‌خواهم کمی از اسرار را فاش کنم و بگویم که طرح خلع سلاح شیمیایی سوریه پیشنهاد ایران بود و به نام روسیه مطرح شد و مورد حمایت آمریکا قرار گرفت.
لاوروف: خلع سلاح شیمیایی سوریه طرح ایران بود
سرگئی لاوروف، در مصاحبه با روزنامه کومرسانت فاش کرد که طرح خلع سلاح شیمیایی سوریه پیشنهاد ایران بود و پیوستن سوریه به معاهده منع گسترش تسلیحات شیمیایی نیز در واقع طرحی از سوی ایران بود که مورد موافقت دولت سوریه و غرب قرار گرفت. به گزارش راشاتودی، وی با اشاره به برگزاری مذاکرات فشرده درخصوص تسلیحات شیمیایی دمشق گفت: در واقع این ایران بود که این پیشنهاد بسیار مناسب را ارائه داد و از آنجا که ایران در گذشته دو بار مورد حملات شیمیایی قرار گرفته است، گمان می‌کند که این پیشنهاد بسیار مناسب باشد.

لاوروف همچنین تصریح کرد: خواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این است که تمام تسلیحات شیمیایی در سراسر جهان نابود شود و وی به من ماموریت ویژه‌ای داد تا هر آنچه لازم است برای خنثی سازی، انتقال عوامل شیمیایی تحت نظارت بین‌المللی و نابودی ذخایر شیمیایی که هنوز در جهان وجود دارد، انجام دهم. وی افزود: این بسیار حائز اهمیت است که زمانی که ما در ژنو درباره محوریت نقش سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی تصمیمی می گیریم، بندی ویژه اضافه شود که در آن از تمام کشورها بخواهیم تا به این معاهده بپیوندند.

وی افزود: پس از دیدار باراک اوباما،‌ رئیس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین در جریان نشست گروه 20 در سن‌پترزبورگ پوتین تمایل خود را برای نابود کردن تمام تسلیحات شیمیایی در سراسر جهان اعلام کرد. در همین حال رئیس دادگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: دولت سوریه را وادار خواهد کرد تا هیچ نوع اخلالی در روند اجرای این طرح با هدف نابود کردن تسلیحات شیمیایی به وجود نیاورد.

به گفته وی غرب نیز باید پیامی مشابه به مخالفان سوری ارسال کند. لاوروف گفت: گروه‌های تروریستی وجود دارند که از هیچ کسی بجز القاعده اطاعت نمی‌کنند. اما مخالفان که قرار است بر روی بازیگران خارجی تاثیر بگذارند باید آموزش ببینند. ما به آنها باید این پیام را بفرستیم تا آنها جرأت نکنند که روند فعلی را تضعیف کنند. ما آمادگی داریم تا در تمامی روند این عملیات شامل عملیات بازرسی مشارکت داشته باشیم.