به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب : ۱۷۲۳۷۴

کمک 110 میلیون دلاری به ایران برای 3 بیماری

گروه جامعه: قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل گفت: صندوق جهانی مبارزه با سل، ایدز و مالاریا برای مبارزه با این سه بیماری تشکیل شده و ایران طی 12 سال گذشته نزدیک به 110 میلیون دلار از اعتبارات و کمک‌های این صندوق استفاده کرده است.
کمک 110 میلیون دلاری به ایران برای 3 بیماری
محسن اسدی لاری درباره عضویت ایران در صندوق جهانی مبارزه با سل، ایدز و مالاریا افزود: در این مدت موفق شدیم با تلاش نیروهای بهداشتی و کمک‌های این صندوق جهانی، موارد جدید سل را از 14 در صدهزار و مالاریا را به زیر 20 مورد جدید برسانیم. در زمینه ایدز نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده و البته باید کارهای بیشتری انجام شود.

ایران نماینده 12 کشور است
وی بیان کرد: صندوق جهانی مبارزه با سل، ایدز و مالاریا 20 عضو هیئت مدیره دارد که من از منطقه مدیترانه و شمال آفریقا به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره انتخاب شدم. در منطقه ما 12 کشور واجد شرایط دریافت کمک از این صندوق هستند. این کشورها، کشورهایی هستند که میزان این بیماری‌ها در آنجا بالا است و همچنین درآمد خیلی بالایی ندارند.اسدی لاری ادامه داد: کشورهای افغانستان، پاکستان، ایران، عراق، سوریه، اردن، جیبوتی، سومالی، سودان، تونس، مراکش و مصر واجد شرایط دریافت کمک از صندوق جهانی سل، مالاریا و ایدز هستند.وی افزود: کشورهایی مانند یمن و لیبی و یکی دو کشور دیگر نیز احتمالا به این فهرست اضافه می‌شوند. البته ایران فقط تا 2 یا 3 سال دیگر واجد شرایط دریافت کمک است، زیرا به علت برنامه‌هایی که در زمینه سل و مالاریا در کشور انجام شده کمکی دریافت نمی‌کنیم و فقط برای ایدز با توجه به برنامه ملی ایدز امیدواریم روند بسیار بهتری را طی کنیم.قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل اظهار داشت: دریافت کمک ایران از این صندوق برای مالاریا از 3 سال پیش و برای سل نیز از سال گذشته قطع شده است. کمک‌های این صندوق در زمان تحریم‌های قبلی برای تهیه وسایل تشخیصی سل و واردات برخی سموم برای مالاریا بسیار کمک کننده بود.وی افزود: نقش ایران به عنوان عضو هیئت مدیره این صندوق، نمایندگی این کشورها است و ما فقط نماینده ایران نیستیم.

 امضای تفاهمنامه با افغانستان و پاکستان
اسدی لاری گفت: تلاش کردیم طی سال‌های گذشته هم اعتبارات منطقه را در این صندوق جهانی افزایش دهیم و هم پروژه‌های جدیدی را تعریف کنیم. به طور مثال یکی از اقداماتی که اجرا شد، پروژه سه جانبه‌ای در زمینه سل بین ایران، افغانستان و پاکستان بود. مشکل بیماری سل با کمک کارکنان بهداشتی کشور حل شده، اما تقریبا همه واردات این بیماری مربوط به سل مقاوم یا بسیار مقاوم به درمان است که از طرف کشورهای افغانستان و پاکستان به کشور وارد می‌شود. برای کنترل این بیماری‌ها، برنامه سه جانبه‌ای تدوین شده است.وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه در این منطقه، حوادث بسیاری مانند جنگ و غیره اتفاق می‌افتد، توانستیم اعتبارات مناسبی برای سوریه و یمن و عراق نیز دریافت کنیم. بنابراین اقدامات ما برای افزایش سطح ارائه خدمات در کل این منطقه برای کنترل این سه بیماری است.

 کمک‌های بلاعوض برای مبارزه با سل، مالاریا و ایدز
قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل بیان کرد: کمک‌های این صندوق به کشورها برای مبارزه با بیماری‌های سل، مالاریا و ایدز بلاعوض است. مبلغی که به کشورها تخصیص پیدا می‌کند بر اساس ساز و کار هماهنگی کشورها تعیین می‌شود. اسدی لاری گفت: این ساز و کار متشکل از وزارت بهداشت، دستگاه‌های اجرایی مختلف و مرتبط با این سه بیماری و همچنین نمایندگان انجمن‌ها و خود بیماران است. این ساز و کار برای ایجاد شفافیت و شنیده شدن صدای بیماران شکل گرفته است. برخی کشورهایی که شفافیت بسیار کم و بحران‌های زیادی دارند را به وسیله این ساز و کار می‌توان کنترل کرد، البته این مشکل در ایران وجود نداشته است.وی افزود: پیشنهادهای اجرایی مختلف کشورها در این صندوق جهانی بررسی و میزان درخواست مشخص می‌شود. معمولا اعتبارات هنگفت است. یکی از مسائل مهم در این رابطه، جمعیت و نظام ارائه خدمات است. وقتی کشوری نظام ارائه خدمات نداشته باشد، نیازمند اعتبارات بیشتری برای جبران مشکلات است.

نظارت بر شیوه هزینه کرد اعتبارات
اسدی لاری درباره نظارت بر شیوه هزینه کرد اعتبارات دریافتی کشورهای مختلف از این صندوق جهانی گفت: هم ساز و کار هماهنگی کشوری و هم دفتر مرکزی این صندوق بر شیوه هزینه کرد این اعتبارات در کشورهای مختلف نظارت می‌کند.یکی از کارهای هیئت مدیره صندوق این است که گزارش‌های حسابرسی کشورهای مختلف را ارائه کند.وی ادامه داد: متاسفانه در برخی کشورها، مفسده‌های زیادی اتفاق می‌افتد که هر بار سختگیری‌ها و ارزشیابی‌ها و نظارت‌ها را بیشتر می‌کند و البته ساز و کار نظارتی مانع ایجاد این فسادها می‌شود. اگر فساد بزرگی ایجاد شود، اعتبارات آن کشورها در دفعات بعد متوقف می‌شود.

سیاست‌های کلان صندوق مبارزه با سل، مالاریا و ایدز
قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل اظهار داشت: مهمترین چالشی که درباره کشورهای دریافت کننده کمک مالی از این صندوق وجود دارد، دوره دریافت کمک تا زمانی است که کشور مربوطه روی پای خود بایستد.اسدی لاری افزود: در شرق اروپا و برخی کشورهای آفریقایی و چند کشور در منطقه خودمان، بعد از توقف کمک‌های مالی، بعضی بیماری‌ها دوباره بروز و ظهور پیدا می‌کنند. برای رفع این چالش، مهمترین اقدام، تقویت نظام سلامت آن کشور است. برای این کار باید بقیه سازمان‌های بین المللی و خود آن کشور اقدامات بیشتری انجام دهند. در نتیجه برای این کار، همکاری با سازمان جهانی بهداشت در زمینه این سه بیماری را افزایش دادیم و تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که اقدامات در سراسر دنیا کاملا هماهنگ باشد.وی بیان کرد: همچنین یکی از مشکلات دیگر در منطقه ما، بحران‌های انسانی در کشورهایی است که در آنها جنگ اتفاق می‌افتد.اسدی لاری برای سومین دوره پیاپی به عضویت هیئت مدیره صندوق جهانی مبارزه با بیماری‌های سل، ایدز و مالاریا انتخاب شده است. صندوق جهانی مبارزه با سل، مالاریا و ایدز بیش از 4 میلیارد دلار برای مبارزه با این بیماری‌ها و تقویت نظام سلامت در کشورهای در حال توسعه سرمایه‌گذاری می‌کند.
مرجع : ایرنا