به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۱۷۲۴۰۰

گام‌های اجرای طرح‌های مدیریت سوخت

گروه اقتصادی: معاون پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید استفاده از کارت سوخت اجباری شود و اگر فردی از کارت سوخت جایگاهداران استفاده کرد، مبلغ اضافی پرداخت کند.
گام‌های اجرای طرح‌های مدیریت سوخت
معاون پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید استفاده از کارت سوخت اجباری شود و اگر فردی از کارت سوخت جایگاهداران استفاده کرد، مبلغ اضافی پرداخت کند.«محمدرضا محمدخانی» افزود: باید از افراد فاقد کارت سوخت مبلغ اضافی دریافت کرد؛ بهعنوان مثال به جای نرخ لیتری یک هزار تومان برای بنزین از وی سه هزار تومان برای هر لیتر دریافت شود تا بدین ترتیب استفاده از کارت سوخت همگانی شود.وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم افراد پرمصرف عوارض آلودگی پرداخت کنند؛ زیرا هوا را بیشتر از دیگران آلوده می‌کنند، همچنین آن‌ها باید عوارض استفاده از زیرساخت‌های جاده‌ای را بپردازند، زیرا جاده‌ها را بیشتر تخریب می‌کنند.محمدخانی یادآوری کرد: مردم نظر مساعدی نسبت به افزایش نرخ مالیات ندارند؛ بنابراین نباید نرخ بنزین یا مالیات را بالا برد، بلکه باید به سراغ دریافت عوارض از پرمصرف‌ها رفت.

تهیه اطلاعات جامع مصرف بنزین از طریق کارت سوخت
معاون پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر کارت سوخت به طور کامل استفاده می‌شد اکنون می‌توانستیم آماری جامع و کامل از وضعیت مصرف سوخت و بنزین در کشور داشته باشیم و از طریق آن مشخص می‌شد که چه کسانی پرمصرفند.وی با بیان اینکه سامانه کارت سوخت، یک طرح تکمیلی نیز داشت که هیچ وقت به اجرا گذاشته نشد، توضیح داد: بر اساس آن طرح تکمیلی، خودرو‌ها برای سوخت گیری در پمپ بنزین‌ها باید شناسایی می‌شدند.محمدخانی افزود: بر اساس این طرح، پس از ورود خودرو به پمپ بنزین، علاوه بر کارت سوخت، خودرو نیز باید شناسایی و تایید می‌شد و پس از آن سوختگیری امکان می‌یافت.این کارشناس انرژی اضافه کرد: در صورت اجرای این طرح مشخص می‌شد که هر خودرو چه میزان سوخت مصرف می‌کند و چه افرادی پرمصرفند.

گام‌های اجرای طرح‌های مدیریت سوخت
معاون پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد برای اجرای طرح‌های مدیریت سوخت در گام نخست باید آمار مصرف سوخت از طریق کارت سوخت استخراج شود.وی ادامه داد: در گام بعد باید به سراغ تحلیل وضعیت مصرف و همچنین تحلیل عوامل اقتصادی و اجتماعی رفت تا تصمیم درستی را برای مدیریت مصرف سوخت اتخاذ کرد.محمدخانی یادآوری کرد: طرح‌هایی مانند اختصاص روزی یک لیتر بنزین برای هر نفر، طرح‌های فاقد کارشناسی هستند و باعث گسترش بی اعتمادی در جامعه شده و سرمایه اجتماعی را کاهش می‌دهند.رشد بالای مصرف سوخت در کشور و قاچاق گسترده آن به کشور‌های همسایه، نهاد‌های مسئول را تکاپو انداخته تا راهکاری برای مدیریت مصرف و جلوگیری از رشد سرسام آور سوخت بویژه بنزین بیابند.برای مقابله با مصرف بی رویه و قاچاق، راهکار‌ها و پیشنهاد‌های مختلفی ارایه شده که از جمله آن‌ها احیای کارت سوخت است که گفته می‌شود در آینده نزدیک استفاده از آن اجباری می‌شود.بر این اساس، از سوم آذرماه امسال، ثبت نام کارت سوخت برای خودرو‌های فاقد این کارت آغاز شد که تا دی ماه ادامه یافت؛ در این مدت بیش از سه میلیون نفر اقدام به ثبت نام کردند.در هفته‌های اخیر طرح‌های متعدد توسط کارشناسان و نمایندگان مجلس برای مدیریت مصرف سوخت ارایه شده که هیچ کدام به تصویب نرسیده اند.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: مصرف بنزین